وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
با توجه به شرایط کنونی اقتصادی ایران وام ازدواج سال به سال اهمیت بیشتری پیدا کرده و بسیاری از زوج‌ها برای تشکیل زندگی به این وام وابسته هستند. اما سؤال این است که وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ دقیقا چقدر است؟
کد خبر: ۲۶۷۰
|
۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹

زی‌سان: وام ازدواج در شرایط کنونی اقتصادی برای جوانان بسیار اهمیت دارد و حتی برخی قبل از تصمیم گیری درباره ازدواج ابتدا به مبلغ وام ازدواج نگاه می‌کنند تا ببینند که آیا اساسا با این مبلغ می‌توانند زندگی تشکیل دهند بیا خیر. 

به گزارش زی‌سان، دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مبلغ وام ازدواج را افزایش داده و از آنجا که یکی از برنامه‌های مهم دولت بحث افزایش جمعیت و فرزندآوری و تشویق جوانان به ازدواج است این موضوع در سیاست‌گذاری دولتی اهمیت زیادی دارد. 

وام ازدواج در سال ۱۴۰۳

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس چندی پیش در گفتگو با تسنیم ضمن اشاره به بررسی تبصره‌های لایحه برنامه بودجه ۱۴۰۳ که به کمیسیون اجتماعی ارائه شده است، عنوان کرد: در نشست یکشنبه ۱۰ دی‌ماه کمیسیون، بحث‌های مختلفی طرح و پیشنهادات دستگاه‌های مربوط اخذ شد که ما در پیشنهادات خود به کمیسیون تلفیق برنامه بودجه مجلس لحاظ خواهیم کرد. وی افزود: یکی از بحث‌های مهمی که در نشست امروز کمیسیون اجتماعی مجلس طرح و بررسی شد، افزایش وام ازدواج جوانان بود که یکی از وظایف ما در کمیسیون اجتماعی است. در همین راستا اعضای کمیسیون با پیشنهاد پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان وام ازدواج برای زوج و زوجه - جمعاً ۶۰۰ میلیون - و ۳۵۰ میلیون وام ازدواج برای زوج تا ۲۵ سال و زوجه تا ۲۳ سال - جمعاً ۷۵۰ میلیون تومان می‌شود- موافقت کردند. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: با توجه به تورم اخیر کشور و همچنین منابعی که دولت تعریف کرده، توانستیم افزایشی در وام ازدواج نسبت به سال قبل تصویب کنیم که جوانان عزیز ما بتوانند حداقل‌ها را در شروع زندگی مشترک تامین کنند. 

حال باید دید که این مصوبه آیا در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه در صحنت علنی مجلس هم تصویب می‌شود یا نه!

آیا وام ازدواج پرداخت می‌شود؟ 

جدای از اینکه این وام چقدر تعیین شده، اما مسئله اساسی کشور در حال حاضر ناترازی سیستم بانکی در کشور است به طوری که گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه دریافت وام فرزندآوری و وام ازدواج بسیار دشوار است و بسیاری هنوز در نوبت صف هستند. 

تیرماه امسال رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی، دستور‌های دکتر رئیسی درباره پرداخت وام ازدواج به متقاضیان را صادر کرد که از آن جمله، صفر شدن صف وام ازدواج تا پایان تابستان سال جاری بود. در بند ۴ به صراحت بیان شده بود: صف متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری باید به صفر برسد.

بانک مرکزی نیز در میانه مردادماه، با هشدار دوباره بانک مرکزی به ۹ بانک عامل اعلام کرد: بانک‌های عامل باید مراتب تسهیل پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری را فراهم کنند و نباید از متقاضیان این تسهیلات، ضمانت‌های فراتر از حدود قانون بخواهند. حال با گذشت حدود سه ماه از مهلت مذکور برای صفر شدن صف وام ازدواج، به نظر می‌رسد هنوز هم دشواری‌هایی در گرفتن این وام وجود دارد. 

چالش جدید متقاضیان وام ازدواج 

تابناک در گزارشی اواسط آذرماه از چالش جدید متقاضیان وام ازدواج خبر داد. طبق این گزارش فردی اعلام کرده که تاریخ ازدواجشان سال ۱۴۰۱ بوده و پس از آن مترصد اعلام اعتبار بانک مورد نظرش بوده و بعد از چندین ماه موفق به نام نویسی در یکی از شعبه‌های بانک مسکن شده و چشم به راه پیامک تاییدی که سراسیمه در پی تکمیل مراحل قانونی آن باشد. اما پس از ۵ ماه و پیگیری‌های مداوم و کسب اطلاع از منبع معتبر بانکی با خبر می‌شود که همچنان باید ۸ ماه دیگر در نوبت دریافت وام بماند، حال آن که این موضوع در تیرماه از سوی رئیس جمهور به شدت مورد توجه قرار گرفت؛ رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی، دستور‌های دکتر رئیسی درباره پرداخت وام ازدواج به متقاضیان را صادر کرد که از آن جمله، صفر شدن صف وام ازدواج تا پایان تابستان سال جاری بود. یعنی هنگام مراجعه به بانک تازه مشخص می‌شود، نه تنها خبری از حذف ضامن نیست، بلکه به سلیقه رئیس شعبه و معاون و کارمند و ... ضامن باید دارای همه مشخصه‌ها باشد و از همه مهم‌تر برگه کسر از حقوق داشته باشد. 

همچنین اگرچه طبق قانون بانک‌ها برای وام ازدواج حق ندارند بیش از یک ضامن بخواهند، اما گزارش شده که برخی از بانک‌ها برای ایجاد مانع در پرداخت وام درخواست دو ضامن می‌کنند و البته بانک مرکزی گزارش داده که با برخی از این بانک‌ها برخورد شده و برخی نیز برکنار شده‌اند.

tags # وام
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون