چگونه اعتماد به نفس کودکمان را بالا ببریم؟ ۹ کار که هر والدی باید انجام دهد

چگونه اعتماد به نفس کودکمان را بالا ببریم؟ ۹ کار که هر والدی باید انجام دهد
اعتماد به نفس سالم بنای موفقیت در زندگی است. هر پدر و مادر سالمی نیز دوست دارد که فرزندش اعتماد به نفس کافی را داشته باشد. سوال اساسی این است که به عنوان یک والد چگونه اعتماد به نفس کودکمان را بالا ببریم؟ خوشبختانه راه‌های زیادی وجود دارند.
کد خبر: ۲۶۶۹۲
|
۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰

چگونه اعتماد به نفس کودکمان را بالا ببریم؟ به طور خلاصه پاسخ به این سوال به دو رفتار کلی مهم برمی‌گردد؛ نحوه رفتار شما با کودکتان  ونحوه رفتار شما به خودتان و زندگی. با این مطلب همراه شوید.

راستان| قطعا شما به عنوان والدین دوست دارید که فرزندانتان نسبت به خودشان احساس خوشحالی کنند و عزت نفس خوبی داشته باشند. واقعیت این است که گفتار و اعمال شما بیش از هر چیز دیگری روی کودک‌تان تأثیر می‌گذارد؛ آن‌هم از زمانی که آن‌ها بسیار کوچک هستند.

کودک شما لحن صدا، زبان بدن و هر گفته شما را جذب می‌کند.

اگر اعتماد به نفس فرزندتان پایین است و یا دوست دارید هوشمندانه رفتار کنید و اعتماد به نفسش را بالا ببرید، در اینجا ۹ راه برای تقویت آن‌را آورده‌ایم.

 چگونه اعتماد به نفس کودکمان را بالا ببریم؟ ۹ کار که هر والدی باید انجام دهد

۹ پاسخ برای سوال چگونه اعتماد به نفس کودکمان را بالا ببریم

۱. به فرزندتان کمک کنید تا انجام کار‌ها را بیاموزد

یک کودک خردسال انجام کار‌هایی مثلِ گرفتن فنجان در دست یا برداشتن اولین قدم‌ها باعث ایجاد حس درک و لذت می‌شود. همان‌طور که کودک رشد می‌کند، چیز‌هایی مانند یادگیری لباس پوشیدن، خواندن یا دوچرخه سواری شانسی برای افزایش عزت نفس او هستند.

در ابتدا با نشان دادن و کمک کردن به او آموزش دهید. سپس اجازه دهید بچه‌ها هر کاری که می‌توانند انجام دهند، حتی اگر اشتباه کنند. این بخش کلیدی در ایجاد اعتماد نفس مثبت است.

به گزارش راستان، مطمئن شوید که فرزندان شما فرصتی برای یادگیری، تلاش و احساس غرور دارند. چالش‌های جدید را خیلی آسان یا خیلی سخت نکنید. آن‌ها را تشویق کنید که همیشه بهترین کار را انجام دهند، اما توضیح دهید که لازم نیست کامل باشند. هیچ کس نیست!

۲. تلاش‌های‌شان را ستایش کنید

ستایش تلاش کودک، فقط گرفتن نتیجه برتر و یا باهوش بودن و ورزشکار شدن نیست. از این‌کار خودداری کنید.

در عوض، تلاش، پیشرفت و نگرش را به بچه‌ها تبریک بگویید. به عنوان مثال: «تو داری خیلی برای اون پروژه تلاش می‌کنی»، «می‌تونی توی آزمون‌های املا بهتر باشی» و یا «من بهت افتخار می‌کنم که پیانو تمرین می‌کنی، تو واقعا براش پشتکار داری» و....

به گزارش راستان، با این مدل تحسین، بچه‌ها تلاش می‌کنند تا برای رسیدن به اهداف تلاش کنند. این امر باعث می‌شود که آنها شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشند.

۳. صادق باشید

ستایش کردن از کودک‌تان وقتی واقعا چیزی به دست نیاورده، درست نیست. به عنوان مثال، به جای این‌که به شکل ساختی به او بگویید بازی خوبی انجام داده، در عوض به او بگویید «اگرچه این بهترین بازی تو نبود، من بهت افتخار می‌کنم که تسلیم نشدی». سپس یک نشانه از اعتماد به حرفتان اضافه کنید: «فردا، بهتر می‌شه.»

 چگونه اعتماد به نفس کودکمان را بالا ببریم؟ ۹ کار که هر والدی باید انجام دهد

۴. الگوی خوبی برای کودکتان باشید

وقتی برای کار‌های روزمره تلاش می‌کنید (مانند تهیه غذا یا شستن ظروف)، بهترین الگو خواهید بود. فرزندتان یاد می‌گیرد که برای انجام تکالیف، تمیز کردن اسباب بازی‌ها یا مرتب کردن تخت، تلاش کند.

الگوبرداری از نگرش صحیح نیز مهم است. وقتی کار‌هایی را بدون غر زدن یا شکایت انجام بدهید، به فرزندتان یاد می‌دهید که همین کار را انجام دهد. وقتی از عجله در انجام کار‌های خانه اجتناب می‌کنید و به کاری که به خوبی انجام شده افتخار می‌کنید، فرزندتان نیز انجام آن را یاد می‌گیرد.

۵. از انتقاد کردن بپرهیزید

پیام‌هایی که بچه‌ها درباره خودشان از دیگران می‌شنوند، اغلب بر احساس آنها نسبت به خود تأثیر می‌گذارد. کلمات تند یا اظهارات منفی (مثل تنبل خطاب‌کردن کودک) انگیزه‌ای در بچه‌ها ایجاد نمی‌کند و می‌تواند به اعتماد به نفس کودک آسیب برساند. بچه‌ها را با صبر اصلاح کنید. روی کاری که می‌خواهید دفعه بعد انجام دهند تمرکز کنید. در صورت نیاز، نحوه کار را به آنها نشان دهید.

۶. روی نقاط قوت کودکتان تمرکز کنید

به کار‌هایی که فرزندانتان به خوبی انجام می‌دهند و از آن لذت می‌برند، توجه کنید. مطمئن شوید که آنها شانسی برای توسعه این مهارت‌ها دارند. بیشتر روی نقاط قوت تمرکز کنید تا نقاط ضعف، تا کمک‌شان کنید که احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند. این امر رفتارشان را نیز بهبود می‌بخشد.

۷. روی چیز‌هایی که خوب پیش رفته تمرکز کنید

برای بچه‌ها آسان‌تر است که روی اشتباهی که پیش آمده تمرکز کنند؛ مانند عدم موفقیت در امتحان. مگر اینکه آن را با خوبی‌ها متعادل کنند. اگر این‌کار را نکنند فقط احساس بدی خواهند داشت. وقتی می‌شنوید که بچه‌هایتان از خودشان یا روزشان شکایت می‌کنند، از آنها بخواهید چیزی را پیدا کنند که خوب پیش رفته است.

این کار را امتحان کنید: هر شب قبل از خواب، از فرزندتان بخواهید حداقل ۳ اتفاق خوب آن روز را بگوید. به زودی بچه‌ها متوجه چیز‌های مثبت بیشتری در مورد افراد زندگی خود و خودشان خواهند شد.

چگونه اعتماد به نفس کودکمان را بالا ببریم؟ ۹ کار که هر والدی باید انجام دهد

۸. داشتن دوستی‌های سالم را تشویق کنید

به بچه‌ها بیاموزید که بهترین دوستان کسانی هستند که با آنها خوب رفتار می‌کنند. بچه‌ها باید از افرادی که به گونه‌ای رفتار می‌کنند که دیگران را تحقیر کنند، دور باشند. در عوض، آنها باید دوستانی را انتخاب کنند که بتوانند با آنها خودشان باشند تا احساس خوبی نسبت به خود کسب کنند. به آنها کمک کنید تا از این نوع دوستان برای دیگران باشند.

۹. اجازه دهید بچه‌ها به شما و دیگران کمک کنند

وقتی بچه‌ها ببینند کاری که انجام می‌دهند برای دیگران اهمیت دارد، اعتماد به نفس‌شان رشد می‌کند. آنها می‌توانند در کار‌های خانه کمک کنند، یک کار خدماتی در مدرسه انجام دهند یا به خواهر و برادرشان لطف کنند. کمک به دیگران و انجام کار‌های محبت آمیز باعث ایجاد اعتماد به نفس و سایر احساسات خوب دیگر می‌شود.

در آخر بدانید که آن‌ها شهامت امتحان‌کردن چیز‌های جدید و انتخاب هوشمندانه را خواهند داشت.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون