گروه «گرگ‌های خاکستری» چیست و چرا شادی گل بازیکن ترکیه در یورو ۲۰۲۴ جنجالی شد؟

گروه «گرگ‌های خاکستری» چیست و چرا شادی گل بازیکن ترکیه در یورو ۲۰۲۴ جنجالی شد؟
این ژست مربوط به گرگ‌های خاکستری ترکیه است، گروه ملی‌گرای افراطی که برتری تاریخی ترک‌ها را ترویج می‌کند.
کد خبر: ۲۶۳۴۲
|
۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹

زی‌سان: پس از دیدار تیم‌های ملی ترکیه و اتریش در مرحله یک‌هشتم نهایی یورو ۲۰۲۴ که روز سه‌شنبه برگزار شد، نام گروه «گرگ‌های خاکستری» دوباره بر سر زبان‌ها افتاد.

گروه گرگ‌های خاکستری چیست؟ رابطه آن با مسابقه‌ای که با پیروزی ترکیه به پایان رسید چیست؟ چرا باعث بحران دیپلماتیک شد؟

ترکیه در این دیدار با گل‌های مریح دمیرال ۲ بر یک پیروز شد و به مرحله یک‌چهارم نهایی یورو ۲۰۲۴ صعود کرد. زننده دو گل ترکیه مقابل اتریش، به خاطر نحوه جشن گرفتن دومین گل خود با محرومیت سنگینی روبه رو شد. 

مدافع گلزن ترکیه در بازی مقابل اتریش به شادی جنجالی پرداخت و دو جلسه از همراهی با تیمش محروم شد. شادی گل مریح دمیرال برابر اتریش به یکی از نماد‌های سازمان ملی‌گرایان افراطی ترکیه اشاره داشت.

نوع شادی گل مریح حرکتی نمادین مربوط به گرگ‌های خاکستری ترکیه است، یک گروه ملی‌گرای افراطی که در آلمان تحت نظارت اداره فدرال است و در برخی کشور‌ها سازمان تروریستی نیز شناخته شده است. به همین دلیل یوفا تحقیقاتی را آغاز کرده است.

این ژست مربوط به "گرگ‌های خاکستری" ترکیه است، گروه ملی‌گرای افراطی که برتری تاریخی ترک‌ها را ترویج می‌کند.

سان در گزارشی درباره حرکت دمیرال نوشته: «گرگ‌های خاکستری با نام رسمی اولکو اوجاکلاری، جنبش جوانان حزب ملی‌گرا است که با حزب حاکم عدالت و توسعه (AK) رئیس جمهور، رجب طیب اردوغان، در ائتلاف است. سازمان حفاظت از قانون اساسی آلمان و همچنین اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا حامیان این گروه را افراط‌گرا می‌دانند.»

در ادامه آمده: «ژستی که دمیرال متهم به انجام آن است، در حالی در فرانسه و اتریش ممنوع است که انجام آن در این کشور‌ها می‌تواند تا چهار هزار یورو جریمه در بر داشته باشد.»

گروه «گرگ‌های خاکستری» چیست و چرا شادی گل بازیکن ترکیه در یورو ۲۰۲۴ جنجالی شد؟

در سال ۲۰۱۹ پارلمان اتریش در قانون سمبل‌ها، ژست بوزگورت را مصداق نژادپرستی و نمایش آن را ممنوع اعلام کرده بود. اقدامی که از سوی ترکیه به شدت محکوم شده بود و وزارت خارجه ترکیه از اتریش بابت قراردادن نماد یک حزب سیاسی قانونی این کشور در کنار نماد‌های گروه‌هایی، چون پ. ک. ک، انتقاد کرده بود.

یوفا هر گونه ژست‌های نمادین سیاسی در فوتبال را ممنوع کرده است. اتحادیه فوتبال اروپا با انتشار یک اطلاعیه از آغاز تحقیقات فوری درباره اقدام مریح دمیرال، مدافع گلزن ترکیه برابر اتریش، در نشان دادن علامت «بوزقورت» خبر داد: «تحقیقاتی مطابق با ماده ۳۱ (۴) مقررات انضباطی یوفا در رابطه با رفتار نامناسب مریح دمیرال، آغاز شد.»

یوفا تایید کرد که یک بازرس برای تحقیق درباره شادی بعد از گل دمیرال منصوب کرده و تحقیقات آغاز شده است.

اگرچه برخی در ترکیه معتقدند که این ژست صرفاً نشان دهنده غرور ملی ترک‌هاست، اما به نوعی مربوط به حامیان جنبش راست افراطی "Ülkücü" تحت نظارت اداره فدرال آلمان است و احتمالا باعث ایجاد مشکل برای دمیرال خواهد شد.

یوفا همیشه نسبت به این نوع جشن‌ها با مؤلفه‌های سیاسی بسیار هشدار داده است. اخیرا در بازی آلبانی و کرواسی نیز ژست‌های نمادین سیاسی جنجال ساز شد و یوفا نیز به تندی واکنش نشان داد.

این حرکت نمادین نیز با واکنش تند وزیر کشور آلمان، میزبان مسابقات و چند مقام دولتی دیگر این کشور همراه شد.

وزارت کشور آلمان رسماً از اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) خواست تا شادی گل مدافع تیم ملی ترکیه در دیدار با اتریش را مورد بررسی انضباطی قرار دهد.

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان به شادی گل مریح دمیرال، مدافع ترکیه‌ای در بازی مرحله یک‌هشتم نهایی یورو ۲۰۲۴ مقابل اتریش واکنش نشان داد.

وزیر کشور آلمان گفت: نماد‌های افراط‌گرایان راست ترکیه جایی در ورزشگاه‌های ما ندارند. ما انتظار داریم که یوفا این موضوع را بررسی و تحریم‌های احتمالی را اعمال کند.

گروه «گرگ‌های خاکستری» چیست و چرا شادی گل بازیکن ترکیه در یورو ۲۰۲۴ جنجالی شد؟

در پی این واکنش‌ها، آنکارا در اعتراض به مواضع برلین و به‌ویژه آنچه وزیر کشور آلمان در این خصوص گفته بود، یورگن شولتس، سفیر برلین در ترکیه را احضار کرد.

وزارت امور خارجه آلمان نیز سفیر ترکیه در برلین را به دلیل ژست ملی‌گرایانه مریح دمیرال بازیکن تیم ملی این کشور در دیدار با اتریش در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های اروپا در آلمان احضار کرد.

دمیرال یکی از ۱۶ بازیکن تیم ملی ترکیه بود که در سال ۲۰۱۹ به دلیل ادای سلام نظامی در بازی‌ها همزمان با حمله این کشور به شمال سوریه، مورد توبیخ قرار گرفت.

تیم فوتبال ترکیه در مرحله یک‌چهارم یورو ۲۰۲۴ امروز شنبه ۱۶ تیر باید به مصاف هلند برود. از سویی رجیب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه درست در زمانی که سفیر این کشور در برلین احضار شده است به آلمان می‌رود تا شاهد دیدار شنبه آینده تیم ملی ترکیه برابر هلند باشد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: