حاشیه‌های انتخابات:

از «پرتاب میکروفون» تا پسرم «امیرحسین»!

از «پرتاب میکروفون» تا پسرم «امیرحسین»!
در برنامه «گفت‌وگوی صمیمی» با کاندیداها که معمولا همسر، دختر یا خانواده نامزدهای ریاست جمهوری در آن شرکت می‌کنند، سعید جلیلی دست به اقدامی متفاوت زده و امیرحسین ثابتی را به این برنامه فرستاده است! گفتنی است که همسر سعید جلیلی، دکتر فاطمه سجادی پزشک عمومی است. آن‌ها در سال ۱۳۷۱ ازدواج کردند و یک پسر به نام سجاد دارند.
کد خبر: ۲۴۷۰۰
|
۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶

زی‌سان: روز گذشته برنامه‌های انتخاباتی با جنجال و حواشی داغی همراه بود. از بحث داغ و تنش در میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان تا حضور دختر پورمحمدی و حاضر شدن امیرحسن ثابتی مجری سابق و نماینده مجلس فعلی به جای همسر و دختر جلیلی در برنامه زنده. 

 به گزارش زی‌سان؛ شب گذشته در برنامه صداوسیما، مسعود پزشکیان و مشاوران‌شان به سئوالات کارشناسان فرهنگی پاسخ دادند. در پایان این برنامه، شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما و از نزدیکان وحید جلیلی -برادر سعید جلیلی- ادعا کرد اخراج محمد فاضلی، مشاور پزشکیان در برنامه، مطابق با قانون بوده است. 

وقتی نوبت به صحبت‌های فاضلی رسید، اسفندیاری چندبار صحبت‌های او را قطع کرد و در نهایت هم میکروفون فاضلی قطع شد. او هم در صحنه نماند و استودیو را ترک کرد. 

بحث در شبکه‌های اجتماعی درباره واکنش محمد فاضلی بسیار داغ است. 

از «پرتاب میکروفون» تا پسرم «امیرحسین»!

در برنامه‌ای دیگر، مصطفی پورمحمدی، دخترش، منیره پورمحمدی را که دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تهران است به عنوان کارشناس همراه خود آورد و خانم پورمحمدی، نظریات کسانی که تحریم‌ها را جدی نمی‌دانند نقد کرد. 

امیرحسین ثابتی به جای خانواده!

سعید جلیلی، اما در برنامه «صمیمی با کاندیداها» ترجیح داد امیرحسین ثابتی را به میدان بفرستد. 

از دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری، یک برنامه در نظر گرفته شده بود که همسر یا دختر کاندیداها در قالب تلویزیون حاضر شوند و مسائل غیررسمی درباره کاندیداها را مطرح کردند.

از «پرتاب میکروفون» تا پسرم «امیرحسین»!

این برنامه در این دوره نیز تحت عنوان «گفت‌وگوی صمیمی» در شبکه خبر پخش می‌شود و زهرا پزشکیان دختر مسعود پزشکیان و مریم قالیباف دختر محمدباقر قالیباف در دو قسمت این برنامه حضور یافتند. در قسمت سوم نوبت سعید جلیلی بود اما در اتفاقی عجیب به جای حضور دختر یا همسر جلیلی، امیرحسین ثابتی در این برنامه حضور یافت! مشخص نیست چرا جلیلی حاضر به نشان دادن خانواده‌اش نشده و چرا تلویزیون زیر بار این حرکت عجیب رفته است.

این انتخاب از آن رو عجیب بود که کاندیدا‌های دیگر - و حتی سید شهید ابراهیم رئیسی در دوره قبل- دختر خود را به این برنامه فرستاده بودند.

همسر سعید جلیلی، دکتر فاطمه سجادی پزشک عمومی است. آن‌ها در سال ۱۳۷۱ ازدواج کردند و یک پسر به نام سجاد دارند.

گفتنی است برخی از رقبای سعید جلیلی این اقدام او حرکتی نمادین جهت حذف زنان از جامعه قلمداد کردند!

چه شد که دکتر محمد فاضلی تا این حد عصبانی شد و میکروفون را پرتاب کرد؟

در جریان این میزگرد فرهنگی شهاب اسفندیاری که به عنوان کارشناس صدا و سیما حضور پیدا کرده بود، در طرح پرسشی از مسعود پزشکیان، تاکید کرد که در خصوص اخراج اساتید شما به گونه‌ای صحبت کردید که انگار در اخراج اساتیدی که تخلف کرده هم قصد دارید مماشات کنید. آقای دکتر فاضلی که در کنار شما نشستند عضو هیات علمی پیمانی دانشگاه شهید بهشتی هستند. طبق مقررات عضو هیات علمی پیمانی نه می‌تواند مامور شود و نه می‌تواند سمت خارج از دانشگاه بگیرد. ایشان در ریاست جمهوری و وزارت نیرو سمت داشتند. طبق گفته رئیس دانشگاه ۲ سال حتی مراجعه و حضور در دانشگاه هم نداشتند. خلاف مقررات عمل کردند. هشت سال دوره پیمانی ایشان طول کشیده و اخراج شدند. چه غوغایی در دانشگاه‌ها و رسانه‌ها راه انداختند. ما ۹۰ هزار عضو هیات علمی داریم که دارند کار می‌کنند و وظایف خود را انجام می‌دهند. به خاطر ۵ نفر حیثیت آموزش عالی را خدشه دار کردند. این‌ها بازی‌های سیاسی است. مقهور بازی‌های سیاسی نشوید.

در ادامه این میزگرد، پس از اینکه مسعود پزشکیان به این پرسش پاسخ داد و زمانی که نوبت به صحبت کردن محمد فاضلی رسید، خطاب به اسفندیاری بیان کرد که آقای اسفندیاری، رئیس دانشگاه دروغ می‌گوید و شما هم دروغ می‌گویید؟

در ادامه اسفندیاری این پرسش را مطرح کرد که آیا شما پیمانی نبودید؟ و در پاسخ به این پرسش فاضلی بیان کرد که من پیمانی بودم اما مجوز گرفتم.

در ادامه، شهاب اسفندیاری با خشم اعلام کرد که به بنده تهمت دروغگویی زده شده است. حق ندارند به من تهمت دروغگویی بزنند.

در همین حین مسعود پزشکیان سعی در آرام کردن اوضاع داشت و خطاب به اسفندیاری می‌گفت اجازه بدهید تا صحبت خود را انجام دهد.

فاضلی نیز فریاد می‌زد و می‌گفت که شما نمی‌دانید. من پیمانی بودم و با مجوز هیات علمی امنا دانشگاه سمت گرفتم. به وزارت علوم بفرمایید که فاضلی در ۱۴۰۰/۷/۷ شکایت کرده اما سه سال است که جرئت نمی‌کنند که رسیدگی کنند.

در همین حین، مجری برنامه اعلام کرد که ما در میزگرد فرهنگی هستیم، فلذا بلندگوی هر دو طرف قطع می‌شود. به واسطه اینکه در امتداد میزگرد فرهنگی انتظار رفتار فرهنگی می‌رود و این رفتار متناسب با شئونات رسانه ارجمند ملی نیست.

در همین حین مسعود پزشکیان تاکید کرد که همین رفتار نشان می‌دهد که ما هنوز در فرهنگ مشکل داریم.

در همین حین محمد فاضلی از جای خود برخاست و با صدای بلند اعلام کرد در رسانه‌ای که ایشان به عنوان کارشناس با من مسئله شخصی دارد نمی‌مانم. سپس وی صحنه را ترک کرد و «هاش اِف» (میکروفون) خود را به سمت جایگاه مسعود پزشکیان پرت کرد.

مجری برنامه نیز اعلام کرد بسیار متاسفم که کارشناس آقای مسعود پزشکیان رفتار ناشکیبانه‌ای را از خود نشان دادند و جای تاسف دارد. ما موظف هستیم در برابر عصبی و هیجان‌زده شدن مهمانان خود شکیبا باشیم. از شما بینندگان عذرخواهی می‌کنم.

مسعود پزشکیان در پایان بیان کرد: ما وقتی که خودمان هیات علمی بوده و  معتقد هستیم که فرهنگی هستیم، مسائل شخصی را در این برنامه مطرح می‌کنیم که نباید مطرح کنیم بعد انتظار داریم در جامعه فرهنگ اصلاح شود. من نمی‌گویم کار چه کسی درست است یا غلط من می‌گویم اگر باهم اختلاف داریم که نباید پشت بلندگو اختلاف‌های خود را بگوییم. باید حرف خود را بزنیم.

از «پرتاب میکروفون» تا پسرم «امیرحسین»!

واکنش‌ها به پرتاب کردن میکروفون و قهر محمد فاضلی

مصطفی فقیهی روزنامه‌نگار نوشت: می‌دانید چرا ⁧ شهاب اسفندیاری ⁩ به ⁧محمدفاضلی ⁩ تهمت زد و توهین کرد؟ اسفندیاری که از ⁧ بورسیه‌ای‌های جنجالی به دانشگاه ناتینگهام ⁩ است و یک‌شبه از «استادیاری» به ریاست دانشگاه صداوسیما ارتقا یافت! او حالا بر صدر کارشناسان تلویزیون نشسته و به نیابت از روسا، چنین سخیف رفتار می‌کند! حالا بگویید، طبیعی نیست که بدهکارشان باشد؟!

میلاد علوی خبرنگار نوشت: خشم ⁧ محمد فاضلی⁩، خشم علیه ۳ سال نابودی دانشگاه بود، خشم علیه ممنوع التدریسی و اخراج اساتید بود، خشم علیه تعلیق و تبعید تحصیلی دانشجو بود. یکجا لازم است ایستاد، فریاد زد و میکروفون را پرت کرد به صورت کسانی که تصور می‌کنند به واسطه خودی بودن، می‌توانند هر دروغی به زبان آورند.

مهدی رباطی کارشناس اقتصادی گفت: فاضلی نماینده بخش عصبانی جامعه شد.

سیامک شهداد فعال رسانه‌ای نوشت: صدایی که قطع شد، صدای فاضلی نبود؛ صدای مردم ایران بود، صدای بی‌صدا‌ها بود.

مازیار بالائی فعال رسانه گفت: رسانه‌ای که باید ملی باشد سالهاست تبدیل به رسانه‌ای جناحی شده. ⁧ آنها⁩ به عنوان بانیان وضع موجود وقتی که تاب و توان پاسخ دادن به ⁧مسعود پزشکیان ⁩و تیم همراه را نداشتند، با شخصی کردن بحث و قطع کردن میکروفون ⁧محمدفاضلی⁩ نشان دادند که هیچ بویی از اخلاق و انصاف نبرده‌اند.

احسان بداغی روزنامه‌نگار نوشت: آن عصبانیت ⁧محمدفاضلی را می‌فهمم؛ یک طرفه محکوم می‌کنند، اخراج می‌کنند، دروغ می‌گویند، تحریف می‌کنند. اما فشار اصلی جایی است که اوباش می‌خواهند ادای بافرهنگ‌ها را دربیاورند.

مجید تفرشی نویسنده و تحلیلگر نوشت: باید سال‌ها دکتر محمد فاضلی را بشناسید تا بدانید چرا این انسان فرهیخته متین باشرف، این گونه در برابر صداوسیما به خروش آمد.

مهدی عرفاتی، مدیرمسئول سابق روزنامه جام جم: داشتم به یکی از رفقای اصلاح طلب میگفتم که مهم‌ترین آسیب رأی آوردن آقای پزشکیان اینست که کشور از ریل کار به ریل نزاع منحرف میشود که شاهد از غیب رسید! 

دکتر روح الله صدیق روانشناس معروف توئیتر هم نوشت: برای دکتر فاضلی ناراحت شدم. افسوس که خشم، بی‌صداترین و کم اثرترین فریاد است. 

محمد یاراحمدی: تهاجم شخصی شهاب اسفندیاری غیرحرفه‌ای، غیراخلاقی و برنامه‌ریزی‌شده بود ولی فاضلی به نمایندگی از یک جریان در اون جلسه بود و نباید همه‌چیز را در ناراحتی شخصی خلاصه می‌کرد. نمی‌توانم بگویم خروجش از برنامه لزوما اشتباه بود ولی آن شیوه‌ی خروج و پرت کردن میکروفن به سمت پزشکیان افتضاح بود.

بهمن هدایتی: ماجرای بی سابقه فاضلی و اسفندیاری در پخش زنده، نمونه‌ای از خشم بزرگی است که در فضای "دو قطبی حیثیتی/ مرگ و زندگی" در حال شکل گیری است و بازهم خود را نشان خواهد داد 

امیرناظمی معاون آذری جهرمی نیز  به پزشکیان حمله کرد و نوشت: پزشکیان از مشاورش دفاع نمی‌کند. این تصویر کاندیدایی ضعیف است که توان دفاع از شهروندان را در فردا‌ها هم نخواهد داشت. اگر پزشکیان نتواند از حق او دفاع کند، چه کسی می‌تواند به او اعتماد کند؟

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون