فرمول یک کانادا ۲۰۲۴:ورشتپن قهرمان گرندپری بارانی

فرمول یک کانادا ۲۰۲۴:ورشتپن قهرمان گرندپری بارانی
هوای بارانی، برخورد‌ها و انتخاب لاستیک مناسب، هیجان فرمول یک کانادا ۲۰۲۴ را دوچندان کرد. در انتها، مکس ورشتپن با تصمیمات درست و استراتژی عالی، برای سومین سال پیاپی قهرمان این گرندپری شد. لاندو نوریس از مک‌لارن و جورج راسل از مرسدس به ترتیب مقام‌های دوم و سوم را کسب کردند.
کد خبر: ۲۳۶۳۶
|
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵

ورشتپن بعد از مسابقه گفت: “این یک مسابقه‌ی فوق‌العاده دیوانه‌وار بود. اتفاقات زیادی افتاد و ما واقعاً باید روی تصمیم‌گیری‌هایمان تمرکز می‌کردیم. به عنوان یک تیم، امروز عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتیم. خونسردی خود را حفظ کردیم و فکر می‌کنم در زمان درستی به پیت‌استاپ رفتیم. البته، ورود ماشین ایمنی هم به نفع ما شد، اما حتی بعد از آن، فکر می‌کنم فاصله‌ها را به خوبی مدیریت می‌کردیم. من عاشق این هستم، خیلی خوش گذشت. به چنین مسابقاتی هر از گاهی نیاز داریم. ”

شروع بارانی و برتری کوتاه‌مدت مرسدس

با شروع مسابقه، راسل که در جایگاه اول قرار داشت، روی سطح خیس پیست، شروع خوبی نداشت و برای لحظه‌ای به نظر می‌رسید ورشتپن ممکن است در پیچ اول از او سبقت بگیرد.

با این حال، راننده‌ی مرسدس خود را جمع کرد و در پیچ‌های بعدی مقابل ورشتپن، نوریس و دیگر راننده‌ی مک‌لارن، یعنی پیاستری، پیشتاز باقی ماند.

سپس باران شروع به باریدن کرد و در حالی که بسیاری از راننده‌ها با لاستیک‌های مخصوص بارندگی متوسط (Intermediate) با احتیاط رانندگی می‌کردند، کوین مگنوسن از هاس و نیکو هولکنبرگ که قمار کرده بودند و لاستیک‌های کاملاً بارانی را انتخاب کرده بودند، به سرعت در رده‌بندی صعود کردند.

تا دور ششم، مگنوسن از جایگاه چهاردهم استارت به جایگاه پنجم رسیده بود و به پیاستری فشار می‌آورد.

هولکنبرگ هم بعد از شروع از جایگاه هفدهم، در رتبه‌ی هشتم قرار داشت و لوئیس همیلتون از مرسدس را تعقیب می‌کرد.

با این حال، بعد از هفت دور، بارش باران متوقف شد. راننده‌هایی که با لاستیک‌های متوسط مسابقه می‌دادند، سرعت بیشتری پیدا کردند و نمایش کوتاه راننده‌های هاس به سرعت به پایان رسید.

مگنوسن به پیت‌آمد و پیشروی هولکنبرگ هم کند شد.

جنگ در صدر جدول رده‌بندی

بعد از ۱۰ دور، راسل ۱.۲ ثانیه از ورشتپن جلو بود که او هم ۹ ثانیه با نوریس فاصله داشت.

سپس ورشتپن شروع به نزدیک شدن به راسل کرد و این رقابت به نوریس هم اجازه داد فاصله‌اش را کم کند.

هنگامی که مکس در ابتدای دور ۱۸ در پیچ ۱ کمی از خط ایده‌آل خارج شد، ناگهان به یک مبارزه‌ی سه نفره تبدیل شد.

در پایان دور ۲۰، راننده‌ی هلندی توسط نوریس غافلگیر شد که با استفاده از سیستم DRS در مسیر رسیدن به پیچ نهایی (Chicanne) از او سبقت گرفت.

سپس راننده‌ی مک‌لارن در همان پیچ از راسل عبور کرد.

راننده‌ی مرسدس سعی کرد از این حمله دفاع کند، اما با پیشتازی نوریس، راسل مجبور شد از پیچ نهایی ببرد و با برگشتن به مسیر، ورشتپن از فرصت استفاده کرد و به مقام دوم رسید.

ورشتپن از فرصت ورود ماشین ایمنی نهایت استفاده را برد

در دور ۲۵، لوگان سارجنت از ویلیامز در پیچ ۴ به دور خودش چرخید و ماشین ایمنی به مسیر آمد.

نوریس بلافاصله پشت ماشین ایمنی قرار گرفت و در پیست ماند. با این حال، ورشتپن، راسل و پیاستری به پیت‌آمدند و هر سه لاستیک‌های متوسط جدید را بستند.

مک‌لارن نوریس را در پایان دور بعد به پیت آورد، اما تأخیر پشت ماشین ایمنی به قیمت از دست دادن جایگاه برای این راننده‌ی بریتانیایی تمام شد و او با خروج از پیت‌لاین، مکس از او سبقت گرفت و به مقام اول رسید.

نبرد نفس‌گیر برای سکو

در دور ۴۱، پیر گسلی از آلپین جرقه‌ی یک اتفاق دیگر را زد و به استفاده از لاستیک‌های خشک روی آورد.

همیلتون اولین راننده‌ی مدعی بود که به پیت آمد و در پایان دور ۴۵، ورشتپن هم به پیت رفت و لاستیک‌های مدیوم را نصب کرد.

با این حال، نوریس برای امتحان کردن استراتژی اورکات (Overcut) در پیست ماند و در پایان دور ۴۷، راننده‌ی بریتانیایی اقدام خود را انجام داد.

پیت‌استاپ نوریس عالی بود، اما او درست زمانی به پیست برگشت که ورشتپن در حال ورود به پیچ ۲ بود و راننده‌ی هلندی به راحتی توانست پیشتازی را حفظ کند.

سپس، در حالی که نوریس برای گرم شدن لاستیک‌هایش تلاش می‌کرد، راسل هم به او نزدیک شد و زمانی که نوریس در دور ۴۹ در پیچ hairpin کمی از خط ایده‌آل خارج شد، راننده‌ی مرسدس در مسیر رسیدن به پیچ نهایی از او سبقت گرفت. با این حال، در دور ۵۱، راسل از خط خارج شد و روی لبه‌ی جدول رفت و نوریس توانست از او عبور کند و دوباره به مقام دوم برسد.

تصادف و آشفتگی

کمی بعد، کارلوس ساینز در پیچ ۶ اشتباه کرد و با چرخش، به الکساندر البون از ویلیامز برخورد کرد.

هر دو راننده از مسابقه خارج شدند و به دلیل گیر کردن ماشین البون در کنار موانع، دوباره ماشین ایمنی به مسیر آمد.

ورشتپن بار دیگر در شروع مجدد مسابقه عملکرد خوبی داشت و با تثبیت پیشتازی خود، به سرعت از مک‌لارن‌ها فاصله گرفت.

در ادامه، نبرد برای مقام سوم داغ‌تر شد. راسل و پیاستری با هم برخورد کردند که باعث شد راننده‌ی مرسدس به پشت هم‌تیمی خود، همیلتون، سقوط کند.

همیلتون از پیاستری که با مشکل مواجه بود، عبور کرد و در دور‌های پایانی، راسل از هر دوی آنها عبور کرد و به سختی روی سکوی سوم ایستاد.

همیلتون به مقام چهارم بسنده کرد و در رده‌های بعدی، دیگر راننده‌ی مک‌لارن، یعنی لانس استرول، فرناندو آلونسو و هم‌تیمی استون مارتین او، لانس استرول قرار گرفتند.

دنیل ریکاردو از ردبول در رده هشتم قرار گرفت و پیر گسلی از آلپین و استبان اوکن، دیگر راننده‌ی این تیم، به ترتیب نهم و دهم شدند.

جدول فرمول یک کانادا

فرمول یک کانادا ۲۰۲۴:ورشتپن قهرمان گرندپری بارانی

جدول رده بندی رانندگان فرمول یک

فرمول یک کانادا ۲۰۲۴:ورشتپن قهرمان گرندپری بارانی


گزارش مرحله تعیین خط فرمول یک کانادا

جورج راسل از مرسدس با ثبت زمان ۱:۱۲.۰۰۰ در پایان یک جلسه نفسگیر در پیست ژیل ویلنوو مونترال، برای دومین بار در دوران حرفه‌ای خود به پول پوزیشن رسید.

مکس فرستاپن از ردبول نیز زمان مشابهی را ثبت کرد و در جایگاه دوم قرار گرفت. لاندو نوریس از مک‌لارن نیز با اختلاف تنها ۰.۰۲۱ ثانیه نسبت به راسل، به رده سوم رسید.

با پیش بینی بارش باران در ابتدای جلسه، صف طویلی از خودرو‌ها در خروجی پیت لین برای ثبت یک زمان مطمئن تشکیل شد.

نوریس اولین کسی بود که زمان خوبی را ثبت کرد و وارد محدوده ۱ دقیقه و ۱۴ ثانیه شد.

سپس فرستاپن با ثبت زمان ۱:۱۳.۳۶۸ و اختلاف تقریبا دو دهم ثانیه با راننده مک‌لارن، موقتا در رده دوم قرار گرفت.

اما راسل با ثبت زمان بهتر ۱:۱۲.۰۰۰ به صدر جدول صعود کرد و لوییس همیلتون دیگر راننده مرسدس نیز در رده سوم قرار گرفت.

با این حال، نوریس تسلیم نشد و با زمان ۱:۱۲.۹۵۹ دوباره به رده اول رسید، اما راسل بلافاصله با زمان سریع‌تر پاسخ داد.

سپس همیلتون نیز با اختلافی یک دهم ثانیه نسبت به راننده مک‌لارن، به رده اول رسید.

فرستاپن علی‌رغم مشکل در دنده معکوس، با ثبت زمان نهایی ۱:۱۲.۳۶۰ بار دیگر به صدر جدول بازگشت و با اختلاف تقریبا چهار دهم ثانیه نسبت به یوکی تسونودا از ردبول که جایگاه دوم را کسب کرده بود، پیش افتاد.

غافلگیری بزرگ مرحله اول حذف شدن سرجیو پرز بود.

او در انتهای رده‌بندی قرار گرفت و زمان ثبت شده‌اش در دور نهایی نیز برای صعود به مراحل بالاتر کافی نبود و در نهایت در ㉨۱۶ و پایین‌تر از والتری بوتاس از سائوبر، استبان اوکن از آلپاین، نیکو هولکنبرگ از هاس و ژو گوان‌یو دیگر راننده سائوبر قرار گرفت.

راسل بار دیگر در اوایل مرحله دوم، با ثبت زمان ۱:۱۲.۳۲۳ پیشتاز شد و اختلاف ۰.۱۳۹ ثانیه با اسکار پیاستری از مک‌لارن ایجاد کرد.

دور اول فرستاپن با لاستیک‌های کارکرده، زمان ۱:۱۳.۰۸۴ را به همراه داشت که تنها برای قرار گرفتن در رده‌های پایین جدول رده‌بندی کافی بود و در نهایت با زمان ۱:۱۲.۹۴۰ به رده دهم سقوط کرد.

در دور‌های نهایی، نوریس با زمان ۱:۱۲.۲۰۱ به رده اول رسید و تسونودا با اختلافی یک دهم ثانیه در جایگاه دوم قرار گرفت.

فرستاپن همچنان در رده‌های پایین رده‌بندی بود، اما با لاستیک‌های نرم جدید در دقیقه پایانی، زمان بهتری را ثبت کرد و به رده هفتم رسید.

راسل با زمان ۱:۱۱.۷۴۲ در صدر جدول قرار گرفت و همیلتون و نوریس نیز به ترتیب دوم و سوم شدند. تسونودا و پیاستری نیز رده‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

رانندگان برتر در تعیین خط فرمول یک کانادا ۲۰۲۴

با صعود آلبون به رده‌های بالاتر، شارل لکلرک از فراری در جایگاه یازدهم حذف شد و هم‌تیمی او کارلوس ساینز نیز در رده دوازدهم قرار گرفت.

لوگان سارجنت از ویلیامز، کوین مگنوسن از هاس و پیر گاسلی از آلپاین نیز دیگر راننده‌هایی بودند که نتوانستند به مرحله سوم برسند.

در دور‌های اول مرحله سوم، با استفاده از لاستیک‌های نرم کارکرده توسط هر ۱۰ راننده، راسل بار دیگر با زمان ۱ دقیقه و ۱۲ ثانیه پیشتاز شد.

همیلتون با اختلاف ۰.۲۸۰ ثانیه نسبت به هم‌تیمی خود دوم شد و فرستاپن نیز با زمان ۱:۱۲.۳۵۸ به رده سوم رسید.

در دور‌های نهایی، رانندگان مک‌لارن زودتر به پیست رفتند و نوریس با ثبت زمان ۱:۱۲.۰۲۱ ثانیه در رده دوم قرار گرفت.

راسل با وجود تلاش برای بهبود زمان خود، نتوانست رکوردش را ارتقا دهد و به لطف ثبت زمان سریع‌تر در دور قبلی، پول پوزیشن را کسب کرد.

پیاستری هم‌تیمی نوریس با زمان ۱:۱۲.۱۰۳ به رده سوم رسید.

فرستاپن تمام تلاش خود را کرد تا به زمان راسل برسد و در نهایت موفق شد زمان مشابهی را ثبت کند.

با این حال، طبق قوانین، راننده‌ای که در ابتدا زمان سریع‌تر را ثبت کرده، در رده اول قرار می‌گیرد.

در رده‌های بعدی، نوریس رده سوم را حفظ کرد و پیاستری در رده چهارم قرار گرفت.

دنیل ریکاردو از ردبول نیز با عملکردی عالی، رده پنجم را به خود اختصاص داد. فرناندو آلونسو و همیلتون به ترتیب در رده‌های ششم و هفتم قرار گرفتند.

تسونودا دومین راننده ردبول در رده هشتم و لنس استرول از استون مارتین در رده نهم قرار گرفت. الکساندر آلبون از ویلیامز نیز با ثبت زمان ۱:۱۲.۷۹۶ در رده دهم قرار گرفت.

شارل لکلرک از فراری که در دور‌های قبلی عملکرد ضعیفی داشت، در رده یازدهم و هم‌تیمی او کارلوس ساینز در رده دوازدهم قرار گرفتند.

لوگان سارجنت از ویلیامز، کوین مگنوسن از هاس و پیر گاسلی از آلپاین نیز در رده‌های سیزدهم تا پانزدهم قرار گرفتند.

سرجیو پرز، دیگر راننده ردبول، که در مرحله اول حذف شده بود، در رده شانزدهم قرار گرفت.

والتری بوتاس از سائوبر، استبان اوکن از آلپاین، نیکو هولکنبرگ از هاس و ژو گوان‌یو دیگر راننده سائوبر نیز به ترتیب رده‌های هفدهم تا بیستم را به خود اختصاص دادند.

جدول رده‌بندی نهایی مرحله تعیین خط فرمول یک کانادا

فرمول یک کانادا ۲۰۲۴:ورشتپن قهرمان گرندپری بارانی

منبع: مجله ماشین

 

 

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون