تنها راه به تعویق انداختن علائم پیری

تنها راه به تعویق انداختن علائم پیری
یک فیزیولوژیست ورزشی گفت: ورزش با بالابردن آمادگی جسمانی، ایجاد حس شادی و تاثیرات روانی مثبت تنها راه به تعویق انداختن علائم پیری در افراد است.
کد خبر: ۲۳۴۱۰
|
۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳

یک فیزیولوژیست ورزشی گفت: ورزش با بالابردن آمادگی جسمانی، ایجاد حس شادی و تاثیرات روانی مثبت تنها راه به تعویق انداختن علائم پیری در افراد است.

انیس قنبری در گفتگو با ما اظهارکرد: تا ۲۰ سال آینده باتوجه به شرایط کنونی جامعه درصد گروه سنی سالمند از گروه کودک و نوجوان بیشتر خواهد بود. از نظر سازمان بهداشت جهانی who نیز سالمندان به سه گروه جوان، میانسال و پیر تقسیم بندی می‌شوند و آمار‌های جهانی می‌گوید در ۲۰۲۵، یک و دودهم میلیارد انسان سالمند و در ۲۰۵۰ این آمار به دو میلیارد نفر خواهد رسید و در ایران ۱۲ درصد یعنی حدود ۸ میلیون جمعیت سالمند داریم که این آمار در ۲۰۵۰ از هر سه نفر به یک نفر سالمند خواهد رسید.

او ادامه داد: از این رو امروزه پرداختن به مسئله مراقبت‌های فردی در جوانسالی و میانسالی یعنی قبل از شروع سن سالمندی، یک مسئله بسیار مهم در جوامع بشمار می‌رود. در همین راستا کاهش تحرک افراد به دلیل زندگی ماشینی و هوشمند سبب بروز برخی علائم در آنها می‌شود که این امر باعث خواهد شد تا پیری زودتر از موعد برایشان فرا برسد.

این فیزیولوژیست ورزشی گفت: با پا گذاشتن به میانسالی، انباشت و افزایش بافت چربی و همچنین کاهش آب کلی بدن در نتیجه کاهش عملکرد فیزیولوژیک پایه ارگان‌ها و ذخیره عملکردی ارگان‌ها است و در ادامه نیز تغییرات وابسته به سن شروع می‌شود. از طرفی نیز سارکوپنی (از دست رفتن و زوال توده ماهیچه‌ای) در میانسالی منتظر کسانی است که فعالیت‌های ورزشی مستمر روزانه ندارند. پس از دست دادن توده عضلانی و قدرت عضلانی به طور عمومی در بدن، نتیجه سارکوپنی است.

او خاطرنشان کرد: بعد از ۵۰ سالگی نیز سالانه یک تا سه درصد توده عضلانی و یک و نیم تا ۵ درصد قدرت عضله از دست خواهد رفت و در برخی افراد که تحرک کمی دارند نیز سارکوپنی پیشتازی خواهد کرد و این عارضه جدی‌تر برایشان رخ خواهد داد.

قنبری عنوان کرد: امروزه علل اصلی مرگ و میر در افراد بالای ۶۵ سال به دلیل بیماری‌های قلبی، تنفسی، مغزی و نیز بیماریه‌ای کلیوی، آلزایمر، دیابت و ... است که نداشتن تحرک و مراقبت‌های فردی در میانسالی عامل اصلی بسته شدن عروق، ضعف، تغییرات قلبی، اختلالات شناختی، کاهش تعادل و اثرات نامطلوب دیگر است که ورزش با بالابردن آمادگی جسمانی، ایجاد حس شادی و تاثیرات روانی مثبت تنها راه به تعویق انداختن علائم پیری در افراد است.

او بیان کرد: تقویت عضلات، تسهیل گردش خون، افزایش انعطاف پذیری، بهبود عملکرد قلبی _ عروقی _ ریوی، کاهش پوکی استخوان، کاهش ابتلا به سرطان روده و پروستات، کاهش خطر ابتلا به دیابت، تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت روانی نیز از فواید ورزش در دوران سالمندی به شمار می‌رود.

این فیزیولوژیست ورزشی گفت: توصیه می‌شود با توجه به رژیم غذایی و فعالیت‌های روزمره، فعالیت ورزشی را در برنامه روزمره خود بگنجانیم تا پیری خوشحال‌تر و مستقل‌تر بدون وابستگی به اطرافیان داشته باشیم. به سالمندان نیز توصیه می‌شود با مراجعه به افراد متخصص و بنابر آمادگی جسمانی شان، روزانه ۲۰ الی ۳۰ دقیقه را به تحرکات ورزشی سودمند مانند ورزش‌های ایروبیک (هوازی)، دوچرخه سواری، شنا و پیاده‌روی‌های سالم بپردازند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون