پاسخ تحقیقات جدید به یک پرسش: چه بخوریم که بیشتر عمر کنیم؟

پاسخ تحقیقات جدید به یک پرسش: چه بخوریم که بیشتر عمر کنیم؟
طبق نتیجه پژوهش منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا، رژیم غذایی سالم کاهش ۲۰ درصدی مرگ‌ومیر به هر دلیل را به همراه دارد
کد خبر: ۲۴۶۵۵
|
۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰

زی‌سان: طبق پژوهشی جدید، با پیروی از هریک از رژیم‌های غذایی مبتنی بر «چهار الگوی غذایی سالم» می‌توان خطر مرگ زود‌هنگام را تا ۲۰ درصد کاهش داد. به گزارش سی‌ان‌ان، با پیروی از هریک از رژیم‌های غذایی سالم، که همگی بر مصرف «غلات کامل»، «میوه‌ها»، «سبزیجات»، «آجیل‌ها و دانه‌ها و حبوبات» متمرکزند، کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی و عصبی قرار می‌گیریم. 

طبق نتایج این پژوهش، که در مجله انجمن پزشکی آمریکا، جاما منتشر شد، بیش از یک روش تغذیه سالم برای رسیدن به سلامتی وجود دارد. دکتر فرانک هو می‌گوید که بیشتر مردم از ادامه دادن یک رژیم غذایی خاص خسته می‌شوند که این چندان بد نیست، زیرا می‌توانند سراغ رژیم‌های دیگر بروند. برای مثال، اگر از رژیم مدیترانه‌ای سالم پیروی می‌کنید و بعد از چند ماه می‌خواهید روش متفاوتی را امتحان کنید، سراغ «رژیم غذایی دَش» (DASH) یا همان «رویکرد‌های تغذیه‌ای برای جلوگیری از فشار خون بالا» بروید، حتی می‌توانید سراغ رژیم غذایی آمریکایی بروید و رژیم شخصیتان را بسازید. 

در این پژوهش، محققان عادات غذایی ۷۵ هزار زن شرکت‌کننده را در «مطالعه سلامت پرستاران» و بیش از ۴۴ هزار مرد را در «مطالعه پیگیری متخصصان سلامت» در طول ۳۶ سال دنبال کردند. هیچ یک از این مردان و زنان در شروع مطالعه بیماری قلبی عروقی نداشتند و تعداد کمی از آنها سیگاری بودند. این افراد هر چهار سال یک‌بار به پرسش‌نامه‌های تغذیه و ر‌ژیم غذایی پاسخ می‌دادند. 

مطالعه هو و تیمش نشان داد که افراد چه‌طور و تا چه حد از چهار الگوی غذایی سالم مطابق با دستورالعمل‌های رژیم غذایی فعلی ایالات متحده پیروی می‌کنند. رژیم مدیترانه‌ای، که بر میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، حبوبات، ماهی و روغن زیتون مبتنی است، رایج‌ترین شیوه تغذیه بود. از سوی دیگر، رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان، که بر مصرف محصولات گیاهی تمرکز دارد و محصولات حیوانی و الکل را منع می‌کند، بالاترین امتیاز را داشت، در حالی‌که کسانی که مقدار زیادی محصولات حیوانی یا غذا‌های فراوری‌شده و حاوی کربوهیدرات مصرف می‌کنند، در پایین‌ترین رتبه قرار گرفتند.

شاخص تغذیه سالم بررسی می‌کند که آیا افراد از دستورالعمل تغذیه ایالات متحده پیروی می‌کنند یا نه. تغذیه سالم بر غذا‌های سالم و گیاهی تاکید دارد، از گوشت قرمز و مواد فراوری‌شده روی‌گردان است و از مصرف شکر اضافه، چربی‌های ناسالم و الکل پرهیز می‌کند. 

طبق این پژوهش، رژیم غذایی سالم کاهش ۲۰ درصدی مرگ‌ومیر به هر دلیل را به همراه دارد. همچنین افرادی که رژیم غذایی‌شان را در طی زمان بهبود می‌بخشند، کمتر با خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های مزمن مواجه‌اند. شرکت‌کنندگانی که رژیم غذایی‌شان را ۲۵ درصد بهبود دادند توانستند خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را بین ۶ تا ۱۳ درصد، سرطان را بین ۷ تا ۱۸ درصد و مرگ ناشی از بیماری‌های عصبی را تا ۷ درصد کاهش دهند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون