درمان اضطراب با چند راهکار ساده و در لحظه

درمان اضطراب با چند راهکار ساده و در لحظه
هرچند، که اضطراب‌ها، به خصوص آن‌ها که دلیل و منشاء روشنی نمی‌توان برایشان پیدا کرد، نیازمند روان‌درمان‌گری عمیق هستند، با این‌حال راه‌هایی برای درمان اضطراب سریع و در لحظه، وجود دارد.
کد خبر: ۲۳۳۳
|
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸

درمان اضطراب مهم است. چرا که اضطرابی که درمان نشود می‌تواند به مشکلات دیگر در سلامت روان و حتی سلامت جسم منتهی شود. البته، درمان اضطراب حتما باید زیر نظر روان‌درمانگران باشد، با وجودِ این می‌توان با انجام برخی از کارهای ساده اضطراب را در زمان‌هایی که بر حال ما سایه انداخته، کاهش داد.

با زی‌سان همراه باشید تا در این مطلب با آن‌ها آشنا شویم.

 

اضطراب چیست؟

اختلال اضطراب چیست؟ «وجود نگرانی شدید و دائمی» احتمالا بهترین پاسخ به این سئوال است. آیا اختلال اضطراب و استرس را باید یکی دانست؟ به هیچ وجه! استرس منبع مشخص دارد و اضطراب منبع نامشخص و اکثرا مبهم. یک اضطراب می‌تواند به اضطراب دیگری بدل شود و به طور کلی این اختلال، زمینه‌ساز اختلال‌های دیگر روان‌شناختی است. به همین دلیل، کنترل و درمان اضطراب بسیار مهم است و به هیچ‌وجه نباید آن را موقت و ساده در نظر گرفت.

درمان اضطراب با چند راهکار ساده و در لحظه

هرچند، که اضطراب‌ها، به خصوص آن‌ها که دلیل و منشاء روشنی نمی‌توان برایشان پیدا کرد و به خصوص درمان اضطراب شدید نیازمند روان‌درمان‌گری عمیق هستند، با این‌حال راه‌هایی برای کنترل اضطراب، سریع و در لحظه، وجود دارد.

افسردگی چیست؟

 

راه حل یک/

تمرکز و تنفس عمیق

دم را برای ۴ شماره انجام دهید و برای ۴ شماره بازدم انجام دهید. این کار را به مدت ۵ دقیقه ادامه دهید. با منظم کردن تنفس، ضربان قلبتان را آرام می‌کنید که می‌تواند شما را آرام‌تر کند. 

درمان اضطراب با چند راهکار ساده و در لحظه

 

راه‌حل دو/

آروماتراپی (Aromatherapy) یا رایحه‌درمانی

رایحه‌هایی مانند اسطوخودوس، میخک و گیاهان جنگلی آرامش‌بخش هستند. آروماتراپی به فعال شدن برخی گیرنده‌ها در مغز کمک می‌کند که باعث آرامش روح و روان می‌شوند.

درمان اضطراب با چند راهکار ساده و در لحظه

 

راه‌حل سه/

پیاده‌روی و یوگا

گاهی بهترین راه برای درمان اضطراب رفتن به یک پیاده‌روی آرام در طبیعت یا صرف زمانی برای آرام کردن ذهن و بدن با استفاده از یوگاست. مدیتیشن به آرامش ذهن کمک می‌کند. تمرکز ذهن در واقع میزان ماده خاکستری مغز را افزایش می‌دهد که همین به بدن کمک می‌کند تا استرس کمتری داشته باشد. مطالعات آثار مثبت تمرکز ذهن را بر روی اضطراب، خلق‌وخو و استرس اثبات کرده‌اند. هر روز نیم ساعت به مدیتیشن و یوگا اختصاص دهید.

بد نیست مطلب مدیتیشن چیست را هم بخوانید.

 

راه‌حل چهار/

نوشتن افکار و درمان اضطراب

نوشتن آنچه در سرتان می‌گذرد و باعث اضطراب شما شده است، باعث کاهش فشار از ذهن می‌شود. این تکنیک درمانی به خصوص برای کسانی مناسب است که دچار اضطراب دوره‌ای هستند. با نوشتن بهتر می‌توانید نسبت به درست بودن افکارتان، اغراق‌آمیز بودن آن‌ها یا وجود یک راهکار برای حل مسئله موجب نگرانی فکر کنید.

درمان اضطراب با چند راهکار ساده و در لحظه

 

راه‌حل پنج/

شناختن محرک‌های اضطراب و دوری از آن

این محرک‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • محیط کار پرتنش
  • مسافرت و رانندگی کردن
  • ژنتیک و اضطراب ارثی
  • قطع مصرف یک دارو
  • تروما
  • فوبیا‌ها و ترس
  • بیماری‌های زمینه‌ای
  • ابتلا به یک بیماری روانی دیگر مانند افسردگی
  • مصرف زیاد کافئین

 

راه حل آخر: روان‌درمانی بلندمدت

در نهایت در کنار استراتژی‌های سریع برای هجوم اضطراب، باید تکنیک‌هایی در جهتِ کنترل آن در بلندمدت نیز فرابگیرید. این استراتژی‌ها به تسریع درمان اضطراب کمک می‌کنند.

درمان اضطراب با چند راهکار ساده و در لحظه

حتما از یک متخصص و روان‌درمانگر کمک بگیرید.

tags # اضطراب
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون