جنجال افزایش قیمت اینترنت؛ تعرفه اینترنت ایرانسل و همراه اول چقدر گران شدند؟

جنجال افزایش قیمت اینترنت؛ تعرفه اینترنت ایرانسل و همراه اول چقدر گران شدند؟
طی روز‌های گذشته قیمت بسته‌های اینترنت ایرانسل و همراه اول اگرچه طبق گفته اپراتور‌ها با افزایش ۳۴ درصدی همراه شده، اما بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد که برخی بسته‌های پرمصرف حتی افزایش بیش از ۱۵۰ درصدی را نیز تجربه کرده‌اند.
کد خبر: ۲۲۹۴
|
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲

زی‌سان: پس از اعلام خبر تایید افزایش ۳۰ درصدی تعرفه‌های اپراتور‌های ارتباطی، رگولاتوری در واکنش به برخی خبر‌ها مبنی بر افزایش چند برابری تعرفه اینترنت اعلام کرد که هیچ بسته موجودی، مجوز حذف شدن ندارد و حداکثر افزایش قیمت این بسته‌ها ۳۰ درصد است. این در حالیست که بسیاری از کاربران از کیفیت اینترنت ناراضی هستند و به همین دلیل افزایش قیمت‌ها را متناسب با کیفیت نمی‌دانند.

به گزارش زی‌سان، اپراتور دوم تلفن همراه یا همان ایرانسل در همین زمینه اطلاعیه‌ای منتشر کرد و نوشت که قیمت تمامی بسته‌ها از دو روز گذشته با افزایش ۳۴ درصدی مواجه شده و هم اکنون در حال انجام است. البته نکته اینجاست که قیمت‌ها بدون محاسبه ارزش افزوده درج شده و با اعمال ارزش افزوده قیمت‌ها بسیار بیشتر افزایش می‌یابد.

به عنوان مثال قیمت‌های قبلی اینگونه بود که قیمت هر بسته یک ماهه ۷ گیگابایتی قبلا حدود ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان بود، اما با محاسبه ارزش افزوده ۹ درصدی قیمت این بسته به حول و حوش ۳۱ هزار تومان افزایش پیدا می‌کرد.

در قیمت‌های جدید فرآیند به همان گونه است و اگرچه هر بسته یک ماهه ۷ گیگابایتی اکنون ۳۸ هزار تومان درج شده، اما با محاسبه ارزش افزوده به بیش از ۴۱ هزار تومان خواهد رسید.  از طرف دیگر ایرانسل و همراه اول قیمت تمامی بسته‌های خود را اعلام نکرده‌اند. به عنوان مثال ایرانسل فقط بسته‌های ۳۰ روزه خود را اعلام کرده و همراه اول نیز فقط قیمت بسته‌های ۱۵ گیگابایتی خودش را در اختیار عموم قرار داده است. از طرف دیگر همراه اول لیست قیمت بسته‌های جدید خود را نیز منتشر کرده است. در پایین تمامی جزئیات تعرفه اینترنت ایرانسل به صورت دقیق آمده است.

افزایش چندبرابری قیمت اینترنت

اپراتور‌های اول و دوم لیست قیمت بسته‌های اینترنت خود را به روز رسانی کرده و البته طبق لیست منتشر شده تنها قیمت بسته‌های تا سقف ۱۵ گیگابایتی همراه اول و قیمت بسته‌های ۳۰ روزه ایرانسل اعلام شده است. بر اساس گزارش روزنامه هم‌میهن به عنوان مثال اپراتور همراه اول بسته ۵۰ گیگابایتی بلندمدت خود را که ۱۱۹ هزار تومان قیمت داشت با افزایش ۱۵۶ درصدی به ۳۰۰ هزار تومان رسانده است. یا از طرف دیگر بسته همراه اول ۱۸ گیگی دو ماهه اکنون به ۱۸ گیگ چهار ماهه تبدیل شده است و قیمت این حجم افزایش تقریبا ۹۰ درصدی را ثبت کرده است. همچنین اپراتور ایرانسل نیز بسته ۱۰ گیگابایتی که ۳۶ هزار تومان قیمت داشت به یکباره با افزایش ۱۱۱  درصدی به ۷۶ هزار تومان رسانده است. این افزایش قیمت‌ها در برخی ازبسته‌ها اعمال شده است. البته در خبر‌ها هم همراه اول و هم ایرانسل لیست قیمت بسته‌هایی را فقط منتشر کرده‌اند که افزایش ۳۴ درصدی داشته است. همچنین برخی از بسته‌هایی که افزایش ۳۴ درصدی داشته مدت زمان آن‌ها افزایش یافته که نمونه آن بسته ۱۸ گیگی دو ماهه است که تبدیل به چهارماهه شده است.

«وی پی ان» و هزینه اضافه‎‌کاربران بابت اینترنت بی‌کیفیت

جدای از افزایش قیمت بسته‌های بی‌کیفیت اینترنت باید این نکته را هم در نظر گرفت که مشترکان اینترنت علاوه بر بسته‌ها هزینه‌ای بابت «وی پی ان» هم می‌پردازند. روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشته است قیمت وی‌پی‌ان ویتوری یک‌ماهه نامحدود تک‌کاربره ۱۳۰ هزار تومان، یک‌ماهه نامحدود دو کاربره ۱۷۰ هزار تومان، قیمت وی‌پی‌ان وایرگارد یک‌ماهه نامحدود تک‌کاربره ۱۳۵ هزار تومان و یک‌ماهه نامحدود دو کاربره ۲۳۰ هزار تومان است. وی‌پی‌ان سیسکو نامحدود تک‌کاربره آن ۱۴۰ و سرویس یک‌ماهه نامحدود و دو کاربره آن ۲۳۰ هزار تومان است. اوپن وی‌پی‌ان نیز یک‌ماهه سرویس نامحدود تک‌کاربره ۱۳۰ هزار تومان و یک‌ماهه سرویس نامحدود دو کاربره ۲۲۰ هزارتومان است.

تعرفه اشتراک هاتسپات یک‌ماهه دو کاربره اشتراکی ۱۷۰، سه‌ماهه تک‌کاربره اشتراکی ۳۲۰، سه‌ماهه دو کاربره اشتراکی ۳۷۰، سه‌ماهه پنج کاربره اختصاصی ۴۹۷ و ۱۲ ماهه پنج کاربره اختصاصی ۷۹۰ هزار تومان است. به این ترتیب اگر هزینه‌های فیلترشکن را اضافه کنیم هزینه یک بسته ۳۵ گیگی ماهانه به علاوه هزینه فیلترشکن به همراه محاسبه ارزش افزوده به رقمی حول و حوش ۵۰۰ هزار تومان نزدیک می‌شود. تازه این در صورتی است که فردی بتواند ۳۵ گیگ خود را تا یک ماه نگهداری کند، اما گا‌ها کسانی که مصرف اینرتنت بالایی دارند این بسته‌ها زودتر از موعد تمام می‌شود و مجبورند مجددا اقدام به خریداری بسته کنند که همین امر باعث می‌شود هزینه اینترنت بسیار بیشتر از آن چیزی شود که در تصور است.  این قیمت‌ها نشان می‌دهد که اگرچه مردم هزینه اینترنت‌شان را درظاهر به ریال پرداخت می‌کنند، اما هزینه تمام‌شده خرید بسته اینترنت درکنار وی‌پی‌ان، فرقی با رقم دلاری اینترنت ندارد و از طرفی دیگر کیفیت اینترنت همچنان مانند سابق تعریفی ندارد.

در جدول زیر لیست قیمت بسته‌های سی روزه ایرانسل را مشاهده می‌کنید: 

قیمت اینترنت ایرانسل

مشترکان همراه اول می‌توانند لیست قیمت بسته‌های تا ۱۵ گیگی به همراه بسته‌های جدید را در جدول زیر مشاهده کنند:

قیمت اینترنت همراه اول

tags # اقتصاد
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون