طرز تهیه باقلوا استانبولی لذیذ در عرض ۴۰ دقیقه و در خانه

طرز تهیه باقلوا استانبولی لذیذ در عرض ۴۰ دقیقه و در خانه
تصور کنید یک برش باقلوایِ پسته‌ای با عطر بهشتیِ گلاب، زعفران و کره را در کنار یک فنجان چای یا قهوه، در بعدازظهری که خسته به خانه آمده‌اید، در دهان‌تان بگذارید و خمیر ظریف و مواد لطیف آن زیر زبان‌تان آب شود...
کد خبر: ۲۱۵۷
|
۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳

طرز تهیه باقلوا اصلا سخت نیست. فقط باید مراحل آماده‌سازی را با دقت و عشق زیاد انجام دهید. اگر عاشق باقلوا استانبولی هستید، ۴۰ دقیقه از وقتِ عزیزتان را بگذارید و با آموزش باقلوا استانبولی حرفه ای و خانگی ما آشنا شوید.


نگاهی به باقلوای ترکی در تاریخ

باقلوا از جمله شیرینی‌هایِ خوش‌طعم و عطر است که در ایران محبوبیت خاصی دارد. این شیرینی در نقاط مختلف ایران و با رسپی‌های ایرانی نیز طبخ می‌شود، با این‌حال یکی از معروف‌ترین باقلوا‌ها متعلق به کشور ترکیه و معروف به باقلوای ترکی است. این شیرینی از‌لایه‌های خیلی نازک خمیر به همراه مغز کوبیده گردو، بادام یا پسته تهیه می‌شود و در یک شهد (شربت بار) زعفرانی غوطه‌ور می‌شود.
باقلوای ترکی از فرهنگ شیرینی ترکان عشایری شکل گرفت و سپس شکل فعلی خود را در باقلوای عثمانی در غذا‌های کاخ به خود گرفت. این شیرینی برحسب آنچه می‌گویند ربطی به کوپتی، قنادی یونانی ندارد.

در پایان قرن هجدهم، گیوم، شیرینی‌پز سابق ملکه فرانسه ماری آنتوانت، باقلوای معروف ترکی گنبدی شکل را مانند شیرینی آورد که با چرخاندن خمیر و تا کردن خمیر درست می‌شد. این باقلوا را «باقلوای فرنک» یا «باقلوای کاخ» می‌گفتند.

تا آخرین روز‌های سلطنت عثمانی، باقلوای ترکی محبوب‌ترین دسر در مناسبت‌های خاص و در غذا‌های کاخ بود. به عنوان مثال، مشاهده می‌شود که باقلوا در منوی نهار آخرین سلطان عثمانی وحدتتین در روز جمعه ۳۰ آوریل ۱۳۳۶ (۱۹۲۰) در کاخ یلدیز قرار دارد.

طرز تهیه باقلوا استانبولی لذیذ در عرض ۴۰ دقیقه در خانه

طرز تهیه باقلوا ترکی معروف به باقلوا استانبولی

در ادامه طرز تهیه باقلوای استانبولی را به ساده‌ترین روش به شما آموزش داده‌ایم. پس با ما همراه باشید.
آن‌چه در ادامه خواهید‌آموخت:

  • مواد لازم باقلوا برای ۱۵ نفر
  • طرز تهیه باقلوا با خمیر آماده
  • طرز تهیه باقلوا با خمیر خانگی
  • فوت‌وفن‌های پخت باقلوا

 

مواد لازم باقلوا خانگی برای 15 نفر:

طرز تهیه باقلوا استانبولی لذیذ در عرض ۴۰ دقیقه و در خانه

طرز تهیه باقلوا استانبولی خانگی با خمیر آماده

برای تهیه هر نوع باقلوایی ابتدا باید شهد (شربت بار) را آماده کنید. ابتدا شکر و آب را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید، وقتی کف ظرف شروع به حباب زدن کرد با قاشق چوبی کمی هم‌بزنید، پس از حدود ۲ دقیقه جوشیدن، گلاب و زعفران دستور را به همراه آب و شکر اضافه کنید و اجازه دهید مواد ۱۰ دقیقه دیگر با حرارت متوسط کمی بجوشد. بعد از ۱۰ دقیقه شربت بار آماده است، از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود.

۱. مغزیجات آسیاب شده را با پودر قند دستور و پودر هل مخلوط کنید.

۲. کره را روی حرارت آب کنید و با روغن مخلوط کنید.

۳. خمیر آماده باقلوا را می‌توانید از لوازم قنادی‌ها تهیه کنید. خمیر را روی سطح کار پهن کنید. (نکته: خمیر در معرض هوا به سرعت خشک‌می شود، برای جلوگیری از این اتفاق یک دستمال نم‌دار روی خمیر قرار دهید).

۴. ظرف مورد نظر را با کره چرب کنید.

۵. یک لایه از خمیر را در ظرف پهن کنید سپس سطح خمیر را با مخلوط کره و روغن چرب کنید (این کار را با یک قلم مو یا برس آشپزخانه انجام دهید).

طرز تهیه باقلوا استانبولی لذیذ در عرض ۴۰ دقیقه و در خانه

۶. یک لایه خمیر دیگر روی لایه قبلی پهن کنید، مرحله چرب کردن را برای هر لایه انجام دهید. وقتی ۳ لایه را روی هم قرار دادید، لایه سوم را چرب کنید و از مخلوط مغزیجات بپاشید و کاملاً پخش کنید.

۷. به همین ترتیب لایه به لایه چرب کنید و لایه سوم از خمیر را با مواد میانی پر کنید، این کار را تا جایی ادامه دهید که تقریباً نصف ظرف پر شود. (دقت کنید که لایه آخر باید خمیر باشد).

طرز تهیه باقلوا استانبولی لذیذ در عرض ۴۰ دقیقه و در خانه

۸. سطح مواد را با دست کمی فشرده کنید و سپس با چاقوی‌تیز به دلخواه برش دهید، در آخر با کره کمی چرب کنید و در فر از قبل گرم شده با حرارت ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۳۰ دقیقه بپزید.

۹. بعد از اینکه زیر باقلوا و سطح آن کمی طلایی شد از فر خارج کنید و بلافاصله شهدِ خنک را روی باقلوای داغ بریزید، سپس اجازه دهید حدود ۱ ساعت دردمای محیط خنک شود، درآخر در ظرف سرو بچینید و با پودر پسته یا گردو تزیین کنید.

طرز تهیه باقلوا استانبولی لذیذ در عرض ۴۰ دقیقه و در خانه

آیا می‌توان باقلوا استانبولی با خمیر یوفکا درست کرد؟

بله. می‌توانید از خمیر یوفکای آماده که در مغازه‌ها وجود دارند نیز استفاده کنید و آموزش باقلوا ترکی را با آن پیش ببرید.

 

طرز تهیه باقلوا با خمیر خانگی:

طرز تهیه باقلوا استانبولی لذیذ در عرض ۴۰ دقیقه و در خانه

۱. در این دستور نیز مانند دستور قبل شربت بار را آماده کنید.

۲. برای درست کردن خمیر یک ظرف گود انتخاب کنید، روغن و زرده‌های تخم مرغ را با هم مخلوط کنید سپس شیر دستور را به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید. (دقت کنید که شیر باید هم دمای محیط باشد).

۳. هنگامی که مواد یک‌دست شد، آرد را کم کم اضافه کنید و این کار را تا جایی ادامه دهید که خمیر به دست نچسبد. (توجه داشته‌باشید اضافه کردن زیاد و ورز‌دادن بیش از حد، باعث سفت شدن خمیر می‌شود).

۴. بعد از آماده شدن خمیر باید آن را داخل ظرف نگه داشته و روی آن پلاستیک بکشید.

۵. حال باید خمیر را به توپ‌های کوچک تقسیم کنید.

۶. روی خمیر‌ها و روی سطحی که قرار است خمیر‌ها را پهن کنید مقداری نشاسته ذرت بپاشید، با وردنه خمیر‌ها را نازک پهن کنید و روی آن‌ها نشاسته ذرت بپاشید.

۷. سپس مانند دستور قبل ظرف مورد نظر را با کره چرب کنید و مراحلی که در دستور قبل توضیح داده‌شد را برای این دستور نیز تکرار کنید.

۸. در آخر باقلوای آماده شده را در فری با دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد و به مدت ۳۰ دقیقه بپزید.

 

فوت‌وفن‌های پخت باقلوا:

  • اگر باقلوای خوش طعم تری می‌خواهید مواد شده را چند ساعت در یخچال بگذارید.
  • برای این‌که شهد باقلوا شکرک نزند، دیواره‌های قابلمه را به آب‌لیمو آغشته کنید.
  • برای پخت باقلوا از ظرفی استفاده کنید که به دما مقاوم باشد.
  • حتماً قبل از پخت باقلوا، آن را برش دهید؛ زیرا بعد از پخت بسیار ترد و شکننده است.
  • دقت کنید حتماً شربت‌بار خنک باشد و باید وقتی باقلوا داغ است روی آن ریخته‌شود.

درنهایت امیدواریم از این آموزش لذت برده‌باشید و باقلوا‌های خوش‌طعمی درست‌کنید.

tags # باقلوا
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون