آیا در زمستان بارندگی افزایش می‌یابد؟

ماجرای «فرار ابر‌ها از ایران»؛ قهر ابرها با آسمان ایران تا کی ادامه دارد؟

ماجرای «فرار ابر‌ها از ایران»؛ قهر ابرها با آسمان ایران تا کی ادامه دارد؟
احتمالا این روز‌ها تعجب کرده‌اید که چرا با وجود تمام شدن پاییز و فرارسیدن زمستان خبری از باران نیست و این اتفاق در سال‌های اخیر منجر به پدیده خشکسالی در ایران شده و هنوز هم ادامه دارد.
کد خبر: ۲۰۷۸
|
۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸

 

زی‌سان: بسیاری از مردم روز‌هایی را به یاد می‌آورند که در این فصل سال به دلیل باران‌های شدید نمی‌توانستند به محل کار بروند و یا به سختی این کار را انجام می‌دانند. اکنون، اما خبری از باران و برف نیست و مردم به صورت کاملا واضحی این را حس می‌کنند.

به گزارش زی‌سان، نشانه این وضعیت نیز کمبود آب‌های سطحی در ایران است که اکنون تبدیل به یک ابرچالش شده و برخی از مناطق کشور اکنون با کم‌آبی مواجه شده‌اند. 

پدیده «فرار ابر‌ها از ایران» صحت دارد؟

اخیرا فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد ابر‌های بارشی که از سمت ترکیه به مرز‌های ایران می‌رسند به ناگهان تغییر جهت می‌دهند و به نوعی از ایران فرار می‌کنند. این ویدئو در فضای مجازی بسیار پربازدید شده و محل گفتگو‌های بسیاری در فضای مجازی شده است.

رئیس سازمان هواشناسی درباره این پدیده و این ویدئو در گفتگو با «رکنا» ضمن اینکه این فیلم را تکذیب کرده عنوان کرده که الگو‌های بارش مناطق با یکدیگر متفاوت است و در حال حاضر در غرب کشور بارش برف داشتیم. 

وی همچنین در ادامه می‌گوید که ابر‌ها تابع سیستم جوی هستند و سامانه ابر‌هایی که از مدیترانه نشأت می‌گیرند روی ترکیه و عراق می‌آیند. سپس یک سری ابر که در سامانه بالاتر شکل می‌گیرند اصلا وارد ایران نمی‌شوند و هرقدر هم که با ترکیه هم‌مرز باشیم، ولی هر تغییر آب و هوایی که روی ترکیه باشد نمی‌تواند روی ایران بنشیند. شرایط توپوگرافیک دو کشور با هم فرق دارد چرا که ترکیه دو دریا در شمال و جنوب دارد و میزان بارندگی‌اش در سال ۵۰۰ میلی‌متر است در حالی که میزان بارندگی در ایران ۲۰۰ میلی‌متر است. 

آیا در زمستان بارندگی افزایش می‌یابد؟

رئیس سازمان هواشناسی البته در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت بارندگی در زمستان و سه ماه آینده می‌پردازد و صریحا اعلام ناامیدی می‌کند. وی به «رکنا» گفته با این اتفاقاتی که برای الگو‌ها می‌افتد شرایط بارندگی را به سمت زیر نرمال برای زمستان نشان می‌دهد. البته بارندگی در شرق کشور بر اساس نقشه‌ها و شواهد بیشتر می‌شود. ولی نکته مهم این است که با توجه به اتفاقی که در آذرماه افتاد و ما شاهد یک کاهش بارش قابل توجه و افزایش دمای غیر قابل پیش‌بینی بودیم، هر چند بارندگی‌های خوبی در زمستان داشته باشیم باز در سال آینده مشکل کمبود آب خواهیم داشت.

«تاجبخش» با اشاره برهم خوردن تعادل آب و هوایی به دلیل «گرمایش زمین و پدیده «اِل نینیو» افزود: سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین رکورد کره زمین بوده و، چون این مقدار دما را پیش‌بینی نکردیم، تعادل در منطقه بهم خورده است. در برخی مناطق زمین پر بارشی پیش آمده و در کشور ما گرمای بیش از اندازه».

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون