افراد خودشیفته چه خصوصیاتی دارند؟ با ۱۰ ویژگی نارسیسیسم آشنا شوید!

افراد خودشیفته چه خصوصیاتی دارند؟ با ۱۰ ویژگی نارسیسیسم آشنا شوید!
افراد نارسیسم ویژگی‌های خاصی دارند که شاید برای بسیاری از افراد مورد پرسش باشد. در نوشته حاضر مهم‌ترین خصوصیت افراد خودشیفته ارائه شده است. 
کد خبر: ۱۵۸۷
|
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵

افراد خودشیفته چه خصوصیاتی دارند؟ آن‌ها نیازمند تحسین‌اند، برای خودشان اهمیتی فراتر از معمول قائل‌اند، دچار خود بزرگ‌بینی هستند و تمایل به کوچک‌شمردن دیگران دارند.

زی‌سان: در یونان باستان افسانه‌ای نقل شده که یک فرد آن‌چنان عاشق خودش بود که یک روز خود را در آب مشاهده کرد و به قصد در آغوش گرفتن تصویرش به درون آب رفت و غرق شد. این روایت داستان افرادی که آن‌قدر شیفته خود هستند که عشق‌ورزی آن‌ها به دیگران را غیرممکن می‌سازد. 

+ آیا افراد خودشیفته به طالع‌بینی باور دارند؟

افراد دارای اختلال شخصیت خودشیفته چه خصوصیاتی دارند؟

اختلال شخصیت خودشیفته در اصطلاح روانشناسی نارسیسم (Narcissistic Personality) نامیده می‌شوند. برای آشنایی با شخصیت‌های نارسیسم می‌توان به ۱۰ ویژگی ذیل اشاره کرد:

۱- او نیاز به تحسین شدید و مداوم شما دارد. همواره درصدد دریافت تحسین و تمجید از سوی دیگران هستند. اگر از تحسین و تمجید آن‌ها غفلت شود، آن‌گاه با واکنش منفی‌شان روبرو خواهید شد. توقع دریافت توجه خاص از سوی دیگران برجسته‌ترین ویژگی یک شصخیت نارسیسم است.

۲- اهمیت فوق العاده زیادی برای خود قائل است. او مانند طاووس در میان دیگران راه می‌رود و از هیچ فرصتی در جلب دیگران به تمجید از بزرگی ذاتی خودش غفلت نمی‌ورزد. 

افراد خودشیفته چه خصوصیاتی دارند؟ با ۱۰ ویژگی نارسیستم آشنا شوید!

۳- خود را فرد بسیار مهمی می‌داند و غالبا در مورد توانایی‌ها و موقعیت‌های خود غلو می‌کند. یک فرد خودشیفته نسبت به خود دارای احساسی است که روانشناسان آن را «خود بزرگ‌بینی» می‌نامند. این بدین معنا است که او برداشتی غلو شده از توانایی‌ها و موفقیت‌های خود دارد. او بدون اعتنا به موقعیت و زمینه‌ای که در آن قرار دارد، انتظار دارد دیگران همانند یک فرد برجسته با او رفتار کنند. 

۴- او خود را فرد خاصی می‌داند که تنها توسط افراد خاص، باهوش و مشهور درک می‌شود. از آن‌جا که فکر می‌کند فردی خاص و بی‌نظیر است، غالبا مایل است که با فراد و گروه‌هایی که گمان می‌کند آن‌ها نیز خاص و بی‌نظیر هستند، به هر طریقی رابطه برقرار کند. 

۵- ذهن او همواره مشغول خیال‌پردازی درباره موفقیت، قدرت، زیبایی و یا عشق است. به طور مداوم درباره خودش لاف می‌زند و گزافه می‌بافد و به همین دلیل غالبا از نظر دیگران فردی متکبر و ناخوشایند جلوه می‌کند. او حتی برای این‌که نشان دهد بهترین است به بهترین پزشکان و آرایشگران مراجعه می‌کند. 

۶- همواره خود را حق به جانب می‌داند و انتظار دارد که دیگران به گونه‌ای خاص با او برخورد کنند و با آرزو‌ها و امیال او همراهی کنند. به یاد داشته باشید که یک شخص خود شیفته در ظاهر خود را برتر از دیگران نشان می‌دهد، بلکه آن‌ها واقعا باور دارند که دارای ویژگی‌های برتر، خاص و منحصربه فردی هستند. 

۷- به نظر می‌رسد که او فاقد حس همدلی است. به همین جهت قادر به درک و پاسخگویی به احساسات و نیاز‌های دیگران نیست. به دلیل ادعای سروری که فرد نارسیسم دارد، او دارای نقض شدید در برقراری رابطه صمیمانه با دیگران است. 

۸- او غالباً به دیگران حسادت می‌ورزد و یا بر این باور است که دیگران نسبت به او حسادت می‌ورزند. یک فرد خودشیفته، همواره فکر می‌کنند که نسبت به دیگران استحقاق بیشتری برای رسیدن به ثروت و جایگاه دارند. به همین دلیل غالبا بر نقاط ضعف دیگران متمرکز می‌شوند و غالبا موفقیت‌های دیگران را تحقیر و سرزنش می‌کنند. 

۹- غالبا از ارتباط خود با دیگران در جهت تحقق نیاز‌های خود سوء استفاده می‌کند. 

۱۰- غالباً در افکار و رفتار او می‌توان فخرفروشی نسبت به دیگران را مشاهده کرد. غالبا محسنات دیگران از سوی او نادیده گرفته می‌شود.

افراد خودشیفته چه خصوصیاتی دارند؟ با ۱۰ ویژگی نارسیستم آشنا شوید!

بازی های افراد خودشیفته چه شکلی است؟

  • افراد نارسیست برای رسیدن به اهدافشان علاقه زیادی به بازی دارند. برخی از بازی‌هایی که آن‌ها با دیگران می‌کنند شامل موارد زیر است:
  • آن‌ها طرف مقابل را گیج و سردرگم می‌کنند به نحوی که او احساسش را تشخیص ندهد.
  • آن‌ها یک نفر را در ابتدای رابطه با عشق بمباران می‌کنند، اما زیاد خوشحال نشوید او به دنبال جلب توجه است.
  • ممکن است ناگهان شما را حذف کند! مثلا بلاک‌تان کند.
  • درباره بازی‌های افراد خوشیفته بیشتر بخوانید.

نقطه ضعف افراد خودشیفته چیست؟

احتمالا یکی از بارزترین نقطه ضعف افراد خودشیفته مسئله ارتباطی آن‌هاست. یکی از مهمترین نقاط ضعف آن‌ها ناتوانی آن‌ها در حفظ یک ارتباط عاطفی واقعی است. ناتوانی آن‌ها در نشان دادن همدلی واقعی به این معنی است که برای برقراری ارتباط با مردم از سطح احساسی وارد عمل خواهند شد.

سایر اخبار
اخبار مرتبط
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون