زیسان: سردار تیمور حسینی رئیس راهور فراجا در گفت و گوی خبری گفت: جرایمی مثل سرعت غیر مجاز قرار است ششصد تا هفتصد هزار تومان بشود، افزایش جرایم رانندگی قرار است تا دو هفته دیگر به محض ابلاغ اجرایی شود، این که چه جزئیاتی دارد و این مصوبه چقدر در بازدارندگی تخلفات راهنمایی و رانندگی تأثیر گذار است، با حضور میهمانان به آن پاسخ داده میشود.
رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد: نرخ جریمه در تخلفات حادثهساز ۵ برابر افزایش پیدا کردهاست و جریمه سرعت غیر مجاز بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود.
سردار تیمور حسینی افزود: جریمه رانندهای که از مواد روانگردان استفاده کرده باشد حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.
ویدئو را در زیر ببینید:
سردار حسینی در خصوص آخرین تغییرات جریمههای راهنمایی و رانندگی گفت: در سال ۱۳۸۹، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در مجلس محترم شورای اسلامی، تصویب و ابلاغ شد و از ابتدای سال نود هم به اجرا گذاشته شد، در این قانون پیش بینی شده بود که در هر سال بر اساس تورم و نرخ جریمهای که میتواند اعمال بشود، تا بازدارندگی لازم را داشته باشد، باید به روز شود.
وی افزود: آخرین آمار به روز رسانی انجام شده، برای سال ۱۳۹۶ است و بعد از آن به دلایل مختلف ما شاهد این به روز رسانی و افزایش نرخ جریمهها با توجه به شاخصی که وجود دارد و آن هم موضوع تورم است این اتفاق نیفتاد. در کشورهای جهان، موضوع جریمههای رانندگی به عنوان یک ابزار بازدارنده مدنظر گرفته شده و در حال اجرا است.
رئیس راهور فراجا بیان کرد: در حال حاضر مستندات نشان میدهد که جریمههای رانندگی آن بازدارندگی لازم را ندارد، از سال ۸۶ به واسطه ابزارهای مختلفی که به کار گرفتیم و از جمله بحث افزایش نرخ جریمهها، توانستیم در یک بازه بیش از ده ساله تقریباً یک روند کاهشی در مورد تصادفات و جان باختگان ناشی از سوانح رانندگی را ایجاد کنیم، اما متأسفانه به دلایل مختلف و از جمله بی توجهی به میزان تأثیر مجازاتهایی که قانونگذار در مورد تخلفات رانندگی پیش بینی کرده است، ما حدوداً از سال ۹۶ به بعد، مجدداً سیر صعودی سوانح رانندگی را شاهد بودیم، و در سال ۱۴۰۲ شاهد از دست دادن تقریباً بیست هزار نفر از هموطنانمان بودیم.
وی افزود: ما نمیتوانیم در مورد این ابزار کارآمدی که در همه کشورهای دنیا، دارد به درستی بهره برداری میشود و یک ابزار و یک اهرم اثر بخش برای جلوگیری و پیشگیری از رفتارهای پرخطر هست، در واقع بی تفاوت باشیم.
سردار حسینی درباره قابلیت بازدارندگی داشتن اعمال رایم جدید گفت: مطمئناً، در واقع افزایش جریمهها میتواند در یک بازه زمانی محدود تأثیر گذار باشد، این نکته مهمی است که نباید از آن غافل شویم و آن این است که فکر نکنیم این افزایش جریمه، میتواند مادامالعمر آن هدف ما را محقق کند، ولی در یک بازه حداقل دو ساله، قطعاً میتواند بازدارندگی ایجاد کند، چرا که یکی از فلسفههای مهم بحث مکاتب حقوقی این است که هزینه جرم، باید بالا برود، وقتی که ما هزینه جرم را بالا بردیم، حتماً تعداد افرادی که این ریسک را میکنند که بروند آن تخلف را مرتکب بشوند به این نتیجه میرسند که نه ارتکاب این تخلف و عدول از مقررات، نمیتواند به صرف شأن باشد و صرف نظر میکنند، لذا در پاسخ باید گفت حتماً این بازدارندگی را میتواند داشته باشد، ولی در یک زمان محدود و بعد از آن میبایست مجدداً آن را به روز کنیم.
رئیس پلیس راهور فراجا درباره مهمترین دلایلی که در طی این چند سال ما به صورت خیلی نرم و یا پلکانی شاهد افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی شاهد نبودیم گفت: ما یکی از مسائل جدیمان در مورد تصادفات جادهای، موضوع سرعت است، اگر ما بتوانیم سرعت را در کشور مدیریت کنیم، حداقل بیست درصد از تصادفات و متعاقب آن جان باختگان و مصدومان و مجروحان را میتوانیم کاهش دهیم و موضوع سرعت غیر مجاز یکی از موضوعات مهمی است که در همین اصلاحیه، مبلغ جریمه این تخلف بین ششصد تا هفتصد هزار تومان در واقع احتمالاً تصویب شده است و در صورت ابلاغ اجرایی خواهد شد.
سردار حسینی درباره تغییر نسبت جریمه به حال گفت: حدوداً شش برابر، ما باید متمرکز بشویم بر تخلفاتی که زمینه ساز تصادفات ما هستند، به طور مطلق هیچ تصادفی نداریم که خود به خود ایجاد شده باشد یعنی یک تخلفی بسترساز آن نباشد، پس عملاً ما با کنترل تخلفات میتوانیم تصادفات را کنترل کنیم و به طبع کاهش بدهیم، تاکید و تمرکزمان در این مسئله بر اصلاح رفتار مؤلفه پررنگ و تأثیرگذاری است که اسمش عامل انسانی است، ولی مطمئن باشید از تکالیف سایر سازمانهایی که در مورد دو مؤلفه دیگر، هم وسیله نقلیه و هم راه به عنوان دو عامل مهم دیگر، نقش و سهم دارند از آن غافل نمیشویم.
رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص افزایش یکباره جرایم گفت: بر اساس مستنداتی که موجود است، در طول این چند ساله بارها و بارها و به کرات پیشنهاد دادیم که این ماده قانونی که روی زمین مانده است، اجرا کنیم ولی به دلایل مختلف اجرایی نشد، امروز ما بر اساس شرایط سختی که با آن مواجه هستیم، میبایستی یک قدمی برمیداشتیم، به هر شکل میبایستی ساماندهی میکردیم.
سردار حسینی درباره موضوع عوامل انسانی و افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی اشاره کردند و گفتند که افزایشها در کاهش جرایم راهنمایی و رانندگی بسیار تأثیرگذار است، فکر میکنید چقدر سایر موضوعات و مؤلفهها به جز افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی که هم از نگاه کارشناسان و مسؤولان و هم از نگاه مردم، میتواند منجر به کاهش حوادث و سوانح و مصدومان راهنمایی و رانندگی شود؟
سردار حسینی گفت پیش از این اشاره کردم که توأمان در مورد وضعیت ایمنی ترددها و حمل و نقل جادهای و شهری میبایستی هر دو مؤلفه را در کنار هم قرار دهیم و نسبت به اصلاح و بهبود آنها نیز اقدام کنیم، موضوع مؤلفه انسانی با دو ابزار تشویق و تنبیه باید جلو برود، این موضوع را دنبال میکنیم، یک طرحی مطرح شده است تحت عنوان رتبه بندی رانندگان که محور اصلی این موضوع رتبه بندی شناخت و شناسایی نفرات قانونمند هست، برای این که یک سری مشوقها و امتیازات ویژه را بتوانیم به این افراد اختصاص دهیم، البته این موضوع به یک جلسه مستقل موکول شود، جزئیات زیادی دارد برای ترغیب افراد به سمت قانون گرایی.
وی ادامه داد: ما نباید از سهم و تکلیف دستگاههایی که متولی دو مؤلفه دیگر هستند، همچون دستگاههایی که متولی موضوع ایمنی خودرو هستند، سازمان ملی استاندارد، وزارت صمت و سایر دستگاههایی که نظارت و کنترل بر یک بخش برعهده دارند و از جمله خود خودروسازها، میبایستی تلاش کنیم که در یک بازه زمانی مشخص استانداردهای ایمنی خودرو را در یک حد قابل قبولی ارتقا دهند، اولین مطالبه پلیس از خودروسازان محترم، از دستگاهها و سازمانهای متولی، این است که نسبت به ارتقای ایمنی بدنه و استحکام ستون و بدنه اقدام کنند
واقعاً مهمترین دغدغه این است که ستون، بدنه، شاسی و آن بخشهایی که بعد از وقوع تصادف وظیفه حفظ سلامت سرنشینان خودرو را دارند به خوبی عمل نمیکنند و این به نظرم میبایستی به عنوان یک اولویت جدی در نظر گرفته شود که در یک بازه زمانی کوتاه نسبت به رفع این ایراد در واقع اقدام شود، موضوع بعدی، ایمنی راهها است، در همه دنیا، کارشناسان امر، بر این نکته متفقالقول و در واقع هم نظر هستند، که عامل انسانی، امکان خطا برای آن وجود دارد، راهها میبایست با آن کیفیت و استانداردهای ایمنی که دارد باید قادر به جبران خطای انسانی باشد.
سردار حسینی در خصوص راههای کشور گفت: به نظرم خیر، دو تا بعد را در مورد راهها میبایستی در نظر بگیریم، فعلاً ما در گام اول هستیم، یعنی فعلاً هم و غم ما بر این است که با همکاری و تلاش خوبی که مجموعه وزارت راه و شهرسازی دارد، ما نسبت به رفع نقاط پر تصادف یا به عبارتی نقاط حادثه خیز اقدام کنیم، که اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.
وی بیان کرد: سال گذشته، از هشتصد و هشتاد و هفت نقطهای که ما به عنوان نقاط پر تصادف دارای اولویت، شناسایی شد و مورد موافقت هر دو دستگاه و هر دو بخش قرار گرفت، یعنی هم وزارت راه و شهرسازی و هم پلیس، بیش از چهارصد نقطه از این هشتصد و هشتاد و هفت نقطه شناسایی و مشکلات آنها برطرف شده است و پیش بینی میشود تا نیمه اول سال چهارصد و سه هم الباقی این نقاط شناسایی شده و مشکلات آنها رفع میشود.
سردار حسینی نقاط اولویت دار گفت: نقاط اولویت دار، به عنوان اولویت اول، هشتصد و هشتاد و هفت نقطه شناسایی شده است و حتماً بعد از برطرف شدن کامل مشکلات این چند نقطه، باید برویم در واقع به اولویت بعدی و شناسایی نقاط بعدی به پردازیم.
وی افزود: یعنی راههای ما باید این کیفیت و این قابلیت را داشته باشند که خطای راننده را بتواند پوشش بدهد و این خطای من مثل تصادف امروز نشود، ما متأسفانه امروز در محور دامغان به جندق به سمت نائین، تصادف دو دستگاه خودرو را داشتیم که در واقع در اثر این تصادف که ناشی از خستگی و خواب آلودگی یکی از این طرفین بود.
ما شاهد این بودیم که ۹ نفر از هموطنانمان را از دست دادیم، ما میبایستی به یک جایی برسیم که هم وسیله نقلیه ما و هم راه ما و هم عامل انسانی ما دقیقاً برابر آن شاخصها و ضوابطی باشند که ما بتوانیم بر اساس شاخصهایی که دستگاهی مثل سازمان بهداشت جهانی میآید کشورهای مختلف را با هم مقایسه میکند، از حیث وضعیت این کشورها، در مورد سوانح رانندگی بیاییم جز کشورها خوب قرار بگیریم و این دست یافتنی است.
سردار حسینی در خصوص زمان اعمال جرایم رانندگی با نرخ جدید مطرح کرد: یک فرآیند اداری تعریف شدهای دارد، باید این مصوبه ابلاغ شود و یک مرحله در روزنامه رسمی در واقع منتشر و چاپ بشود، بعد از آن ما میتوانیم آن را اجرا کنیم، که احتمالاً تا پانزده روز آینده، به نظر شاید حدوداً تا بیست یا بیست و پنج فروردین این نرخهای جدید و این اعداد و ارقام جدید قابل اجرا باشد.
رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به این سوال که بیشترین افزایشها مربوط به کدام تخلفها خواهد بود بیان کرد: یکی از رفتارهای بسیار بسیار خطرناک این است که فردی با مصرف مواد روان گردان یا مشروبات الکلی بخواهد رانندگی کند که برای این مسئله دو میلیون و هفتصد هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است و علاوه بر این دو میلیون و هفتصد هزار تومان نمره منفی تعلق میگیرد و وسیله نقلیه به پارکینگ هدایت میشود، برای توقیف هفتاد و دو ساعته، شش ماه گواهینامه این فرد ضبط میشود و این فرد حق رانندگی ندارد، بعد از همه این کارها برای سیر مراحل قانونی راننده متخلف به مرجع قضائی معرفی میشود و سنگینترین مجازات مربوط به این موضوع است.
سردار حسینی درباره اعمال جرایم با استفاده از ابزارهای هوشمند گفت: تقریباً از حدود سه یا چهار سال به این طرف سال به سال درصد عملکرد سامانههای هوشمند ما افزایش پیدا کرده است، یعنی کنترلهای دستی و چهره به چهره بین پلیس و فرد متخلف تبدیل شده است به کنترلهای سیستمی، ما در آینده نزدیک تا پایان سال هزار و چهارصد و سه، امیدواریم سال آینده، هدف گذاری روی این است که بالغ بر هفتاد درصد از کنترلها میبایستی با ابزارهای هوشمند و بدون نیاز به مواجه چهره به چهره پلیس با متخلف انجام شود.
بد نیست اطلاعاتی درباره انواع جریمه رانندگی در ایران کسب کنید:
در ایران، جریمه رانندگی برای رانندگان خودرو و موتورسیکلت به صورت نقدی تعیین میشود و در صورت عدم پرداخت، ممکن است به حبس تعزیری و محرومیت از دریافت گواهینامه رانندگی منجر شود. مجازات نقدی برای جریمه راهنمایی و رانندگی در ایران، بسته به نوع تخلف و میزان تخلف، متغیر است. علاوه بر این، امتیاز منفی در پرونده راننده متخلف به ثبت میرسد و در صورت رسیدن امتیازات منفی به میزان تعیینشده، گواهینامه باطل میشود.
احتمالا برای شما هم پیش آمده که مرتکب یکی از جریمههای رانندگی شده باشید و افسر راهور شما را جریمه کرده باشد. یا زمانی که قصد پرداخت خلافی را داشته باشید با طوماری از جریمه مواجه شوید. بد نیست بدانید که برخی از جریمهها پس از ۶۰ روز دو برابر میشود و خیلی زود باید آنها را پرداخت کرد؛ بنابراین اطلاع از انواع جریمه رانندگی و قوانین مربوط به هر کدام اهمیت زیادی دارد.
جریمه دو برگی در صورتی صادر میشود که افسر راهنمایی و رانندگی، راننده را حین ارتکاب خلاف دیده باشد و راننده به ایست پلیس توجهی نکرده باشد. در این صورت پلیس دو برگ جریمه برای راننده صادر خواهد کرد که یکی به دلیل خلاف راننده و دیگری برای بی توجهی به ایست پلیس است.
جریمههای دو برگی از آن دست جریمههایی است که راننده میتواند به آن اعتراض کند چراکه نه راننده به صورت فیزیکی در کنار پلیس حضور داشته است و نه پلیس برگه جریمه را به راننده تحویل داده است. در این حالت راننده میتواند به جریمه اعتراض کند که در زمان ثبت تخلف در آن مکان حضور نداشته و جریمه دو برگی به او مربوط نیست. البته باید در نظر داشت که پلیس در این نوع جریمه پلاک خودرو را ثبت میکند و اگر پلاک ثبت شده با خودرو یکی نباشد، راننده میتواند ادعا کند که جریمه متعلق به او نیست.
یشفرض به این صورت است که جریمه در حضور راننده به او داده شود. قبض تسلیمی نیز مربوط به جریمههایی است که پلیس راننده را از خلافی که مرتکب شده آگاه میکند و به وی دستور ایست میدهد. افسر راهنمایی و رانندگی با گرفتن مدارک لازم، قبض تسلیمی را به راننده میدهد. با توجه به اینکه در این نوع جریمه هم پلیس و هم راننده در محل حضور دارند، اعتراض به آن چندان موثر نیست.
در این نوع جریمه، راننده تمام اطلاعات مربوط به خودرو را ثبت میکند و به راننده تحویل میدهد به همین دلیل احتمال خطای آن بسیار پایین است و راننده در صورت اعتراض به موفقیت چندانی دست پیدا نمیکند.
یکی از متداولترین جریمههای رانندگی، جریمه الصاقی است. این جریمه در حالی ثبت میشود که راننده خودرو را در جایی پارک کرده و است و خودش حضور ندارد. اگر افسر رانندگی خلافی مانند پارک ممنوع و… را مشاهده کند به صورت غیابی برای راننده جریمه صادر میکند و برگه جریمه به بدنه خودرو الصاق میشود.
در این نوع از جریمه اطلاعات خودرو از قبیل، پلاک، مدل، زمان و مکان جریمه روی قبض ثبت میشود. با توجه به اینکه تخلف این نوع جریمه توسط پلیس ثبت میشود و خود پلیس در محل ارتکاب تخلف حضور دارد، اعتراض به آن کار به جایی نخواهد برد، مگر در صورتی که راننده بتواند مستنداتی ارائه دهد.
دوربینهای هوشمند به کمک هوش مصنوعی و به صورت اتوماتیک کلیه اطلاعات خودرو را ثبت میکنند. این دوربینها در مکانهایی نصب میشود که نیاز به تحلیل فردی نباشد یعنی برای دوربین اینگونه تعریف میشود که هر خودرویی از این خیابان عبور کند، پلاک آن ثبت شود که در این صورت استثنایی وجود ندارد. بیشترین استفاده این دوربینها برای محدوده طرح ترافیک و سرعت غیر مجاز است.
جریمه سرعت غیر مجازی که توسط دوربین ثبت شده باشد، یکی از سنگینترین جریمهها از نظر مبلغ محسوب میشود.
در مراکز پلیس تعداد زیادی اپراتور انسانی وجود دارد که هر کدام از آنها مسئول بررسی و نظارت بر دوربینهای ثبت تخلف هستند. بررسی و نظارت اپراتورها ۲۴ ساعته است و به دلیل ثبت و ضبط تخلفات، امکان بررسی آن در روزهای آتی نیز وجود دارد.
جریمههایی مانند پارک دوبل و پارک در محل ممنوع توسط دوربینهای اپراتوری ثبت میشود. اگر جریمههای خودرویی در مجموع به یک میلیون تومان برسد، پلیس موظف است به صورت مکتوب و یا پیامکی به مالک خودرو اطلاع دهد. پیش از این، سقف جریمه همین یک میلیون تومان بود و بعد از آن با ارائه موعد پرداخت، دستور توقیف خودرو صادر میشد. اما چندی است که این سقف جریمهها به سه میلیون تومان رسیده است.
توصیه میشود هر از گاهی و برای دوری از هرگونه دردسر درباره توقف تولید خودرو به دلیل نرخ بالای جریمههای خودرو، حتما جریمههای خودرویتان را استعلام بگیرد.
مبلغ جریمههای الصاقی و تسلیمی در صورتی که در مدت مشخص پرداخت نشود، دو برابر خواهد شد، اما جریمههای دو برگی و ثبتشده با دوربین به هیچ عنوان دو برابر نخواهد شد. بهترین راه برای جلوگیری از دو برابر شدن جریمهها پرداخت آن در زمان مشخص است. مهلت زمان پرداخت قبضهای جریمه دو ماه پس از تاریخ درج شده در قبض است. گاهی پیش میآید که جریمههای دو برابر شده بخشیده میشوند و رانندگان در مدت زمان معینی میتوانند جریمههای خود را بدون دو برابری پرداخت کنند.
اگر برای پرداخت جریمه خودرو مراجعه کرده و متوجه میشوید که مبلغ خلافی بیش از تخلفی است که تصور میکردید ثبت شده باشد، میتوانید با مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ نسبت به کاهش جریمهها اقدام کنید. این اعتراضها در مدت زمان کوتاهی بررسی و پاسخ داده میشوند و در صورتی که به پاسخ دریافت شده اعتراض دارید باید به واحد رسیدگی به تخلفات مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که تنها امکان کسر جریمههای الصاقی وجود دارد و جریمههایی که با دوربین ثبت میشوند به هیچ وجه بخشیده نمیشوند.