فواید جویدن آدامس که نمی‌دانید!

فواید جویدن آدامس که نمی‌دانید!
مطالعات نشان می‌دهد که فواید جویدن آدامس بسیار زیاد است. اگرچه باید به توصیه‌های پزشکان درباره میزان جویدن آدامس توجه کرد اما از تاثیر فوق‌العاده آن هم نمی‌توان گذشت.
کد خبر: ۱۱۴۴
|
۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰

فواید جویدن آدامس چیست؟ می‌خواهیم از زاویه‌ای جدید به آدامس جویدن نگاه کنیم. برای بسیاری از مردم، شنیدن سرو صدای ایجاد شده در زمان برگزاری جشن‌ها و دورهمی‌ها و یا حتی دیدن تزئینات فراوان در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در مناسبت‌های خاص، شادی و هیجان بیش از حد معمول را القا می‌کند. 

به گزارش زی‌سان، اما برای بسیاری دیگر، فرا رسیدن فصل تعطیلات و شکل‌گیری دورهمی‌ها می‌تواند باعث ایجاد احساس دلهره، اضطراب و گاهی ترس شود.

مثلا میزبانی شام یک خانواده بزرگ، انتخاب هدایای مناسب، و دیدن جشن و شادی همسایه‌ها و احتمالا تلاش برای بهتر شدن نسبت به آن‌ها آن هم در شرایطی که همگی به زندگی عادی خود را ادامه می‌دهند، مطمئناً می‌تواند منجر به سرخوردگی شود. در این شرایط افزودن تمرین‌های مراقبت از خود به فهرست کار‌های طولانی شما می‌تواند اوضاع را بدتر کند. با در نظر گرفتن این موضوع، شواهد واضحی وجود دارد که می‌توانید با انجام دو کار ساده برای ایجاد احساس آرامش در فصل تعطیلات انجام دهید: جویدن آدامس و زمزمه کردن!

فواید آدامس جویدن شما را شوکه می‌کند!

احتمالا غافلگیر شدید؟! مطالعات نشان می‌دهد که فعال کردن سیستم آرام بخش بدن کار سختی نیست. به عنوان مثال، یک مطالعه مداخله‌ای نشان داد که دانش آموزانی که به طور منظم آدامس می‌جوند، سطوح پایین تری از استرس، اضطراب و افسردگی را گزارش کردند. همچنین یک بررسی سیستماتیک از هشت مطالعه نشان داد که «جویدن آدامس راهی ارزان، قابل تحمل، ایمن و موثر برای تسکین اضطراب و استرس است». یک بررسی سیستماتیک بزرگ نشان می‌دهد که زمزمه کردن ضربان قلب و فشار خون را کاهش می‌دهد و به کاهش استرس کمک می‌کند. مطالعات کوچکتری همچنین نشان می‌دهند که زمزمه کردن می‌تواند منجر به کاهش استرس شود.

زمزمه کردن و جویدن آدامس باعث واکنش فیزیکی یکسانی در بدن می‌شود. آن‌ها اساساً عصب واگ را ماساژ می‌دهند، طولانی‌ترین عصب جمجمه‌ای بدن شما که از مغز آغاز می‌شود و از طریق شکم و روده بزرگ امتداد می‌یابد. تحریک عصب واگ به فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک شما که مسئول استراحت و هضم است کمک می‌کند.

فواید جویدن آدامس که نمی‌دانید!

فعال سازی این سیستم‌ها مزایای زیادی دارد. سیستم پاراسمپاتیک چیزی است که رفلکس هیجان یا مبارزه را خاموش می‌کند، که منجر به کاهش سطح کورتیزول می‌شود و مغز را تحریک می‌کند تا هورمون «اکسی توسین» را ترشح کند. تمام این فرآیند برای کاهش التهاب، تسکین سردرد، کاهش اضطراب و بهبود هضم ثابت شده است.

زمزمه کردن و جویدن آدامس دو مورد از تعداد زیادی راهکار‌ها برای تحریک عصب واگ شما هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که تنفس عمیق، ورزش شدید و غوطه ور شدن در آب سرد پاسخ‌های مشابهی را فعال می‌کند. اگر در این فصل احساس استرس و اضطراب می‌کنید، تمرکز بر تحریک عصب واگ از طریق زمزمه کردن یا جویدن آدامس ممکن است راهی ساده برای آرام شدن شما باشد.

tags # استرس
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون