افزایش نگرانی‌ها از شیوع بیماری‌های تنفسی جدید در شمال چین

افزایش نگرانی‌ها از شیوع بیماری‌های تنفسی جدید در شمال چین
بیماری‌های تنفسی و سویه‌های ذات‌الریه در بین کودکان در شمال چین در ماه گذشته، در مقایسه با زمان مشابه در سه سال پیش افزایش یافته است
کد خبر: ۹۳۰
|
۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶

زی‌‌سان: سازمان بهداشت جهانی از چین خواست تا جزئیات بیشتری درباره شیوع بیماری‌های تنفسی که اخیرا در شمال کشور گزارش شده است ارائه کند.

بنا به ادعای سازمان بهداشت جهانی، شمال چین از اواسط اکتبر امسال در مقایسه با مدت مشابه در سه سال گذشته، شاهد افزایش بیماری‌های تنفسی «شبیه به آنفلوانزا» و سویه‌های ذات‌الریه در کودکان بوده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیسیون بهداشت ملی چین هفته گذشته از افزایش بیماری‌های تنفسی به‌دلیل رفع محدودیت‌های کووید-۱۹ و گردش بیشتر عوامل شناخته‌شده بیماری‌زا خبر داد. عوامل بیماری‌زایی مانند مایکوپلاسما پنومونیه، که موجب آنفولانزا و عفونت‌های باکتریایی رایج می‌شود.

با نزدیک شدن به فصل سرما و کاهش دمای هوا در شمال چین، مقام‌های بهداشتی این کشور می‌گویند پکن که در شمال چین واقع شده، «به‌طور هم‌زمان شاهد بروز چند عامل بیماری‌زا است.» براساس گزارش‌های محلی، کودکان بسیاری با علائمی همچون التهاب ریه و تب بالا در بیمارستان‌های پکن بستری شدند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، هنوز نشانه‌ای از قصد چین برای ارائه جزئیات بیشتر در زمینه این بیماری‌ها دیده نشده است.

سازمان بهداشت جهانی در جریان همه‌گیری کووید-۱۹، بار‌ها از مقام‌های چینی به دلیل «شفاف نبودن» و «همکاری نکردن» در زمینه کشف ریشه‌های این همه‌گیری مرگبار انتقاد کرد. با گذشت سه سال از شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در ووهان چین، منشا اصلی این ویروس همچنان نامشخص است.

دانشمندان بین دو نظریه اصلی در مورد منشا این ویروس اختلاف‌نظر دارند؛ بر اساس نظریه اول، این ویروس از آزمایشگاهی در شهری که چنین ویروس‌هایی را بررسی می‌کرد، به بیرون راه یافته است، اما نظریه دوم، منشا ویروس را به حیوانی منتسب می‌کند که در یک بازار محلی مردم را آلوده کرده است.

مقام‌های سازمان بهداشت جهانی، اوایل سال جاری میلادی، اعلام کردند که اطمینان دارند پکن داده‌های بسیار بیشتری در اختیار دارد و می‌تواند منشا کووید را مشخص کند.

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی، با تاکید بر «الزام اخلاقی» در به اشتراک‌گذاری اطلاعات مرتبط با این ویروس، گفت: «کشف اعماق این راز می‌تواند بشریت را در جلوگیری از همه‌گیری‌های آینده کمک کند.»

در همین حال، سازمان بهداشت جهانی به مردم چین توصیه کرده است اقدام‌هایی را برای کاهش خطر بیماری‌های تنفسی دنبال کنند. اقداماتی که شامل واکسیناسیون، حفظ فاصله از افراد بیمار، ماندن در خانه در هنگام بیماری، انجام آزمایش‌ها و مراقبت‌های پزشکی در صورت نیاز، زدن ماسک به صورت، اطمینان از تهویه مناسب و شستن منظم دست‌ها می‌شود.

 

منبع: ایندپندنت

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون