طرز تهیه شیرینی نارگیلی مجلسی برای عید نوروز

طرز تهیه شیرینی نارگیلی مجلسی برای عید نوروز
شیرینی نارگیلی از جمله شیرینی‌هایی است که در همه ایام سال محبوبیت خاص خودش را دارد. این شیرینی در عید نوروز نیز طرفداران زیادی دارد.
کد خبر: ۸۹۹۰
|
۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹

یاد گرفتن شیرینی نارگیلی برای عید یک فن فوق‌العاده است، پس اگر طعم نارگیل را دوست دارید، این شیرینی آسان و خوشمزه را برای عید نوروز درست کنید!

زی‌سان: شیرینی نارگیلی یکی از شیرینی‌های سنتی و قدیمی ایرانی است و از شیرینی‌های نوروزی به حساب می‌آید. درست کردن این شیرینی خوشمزه در منزل کار دشواری نیست فقط کافی است نکات پخت آن را رعایت کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین و ساده‌ترین دستور پخت شیرینی نارگیلی در فر و بدون فر را به شما آموزش دهیم.

آنچه در ادامه خواهید آموخت:

  • مواد لازم شیرینی نارگیلی
  • مراحل تهیه شیرینی نارگیلی در فر
  • روش پخت شیرینی نارگیلی بدون فر
  • فوت‌و‌فن‌های پخت شیرینی نارگیلی

مراحل تهیه شیرینی نارگیلی در فر

طرز تهیه شیرینی نارگیلی مجلسی برای عید نوروز

مرحله اول: در یک ظرف مناسب شکر و پودر نارگیل را با هم ترکیب کنید سپس نصف سفیده تخم مرغ و نصف روغن مایع دستور را به مخلوط شکر و پودر نارگیل اضافه کنید و هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند. مواد را ۲ بار با استفاده از چرخ گوشت چرخ کنید یا در غذاساز به خوبی مواد شیرینی را میکس کنید.

*نکته: غلظت مواد باید پس از مخلوط کردن در حد شله زرد باشد، اگر مواد شیرینی شما بیش از اندازه سفت بود مقداری سفیده تخم مرغ و روغن به آن اضافه کنید و مجدد میکس کنید.

مرحله دوم: یک قابلمه را تا نیمه از آب پُر کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. پس از این‌که آب درون قابلمه شروع به جوشیدن کرد، مواد را درون یک ظرف فلزی مناسب بریزید و روی قابلمه در حال جوش بگذارید تا مواد شیرینی با بخار آب گرم شوند.

مرحله سوم: وقتی مواد شیرینی گرم شد شروع به داغ زدن کنید. داغ زدن یعنی مانند هم زدن حلیم، با یک قاشق چوبی یا پلاستیکی به طور مداوم مواد را زیر و رو کنید.

مرحله چهارم: داغ زدن را تا جایی ادامه دهید که وقتی مواد را بین انگشتان‌تان فشار دادید، ذرات شکر را حس نکنید. در حین داغ زدن باقی مانده روغن مایع و سفیده تخم مرغ را به ظرف اضافه کنید. وقتی مایه شیرینی منسجم شد، آب لیمو و وانیل را اضافه کنید سپس کاسه را از روی بخار آب بردارید.

مرحله پنجم: فر را با دمای ۱۶۰ درجه روشن کنید و اجازه دهید کمی گرم شود. وقتی مایه شیرینی از داغی افتاد، آن را درون قیف بریزید. کف سینی فر را کاغذ روغنی پهن کنید و مایه شیرینی را با فاصله از هم روی کاغذ ورغنی قیف بزنید.

*نکته: برای این که از گنبدی شدن شیرینی‌ها جلوگیری کنید، دست‌تان را کمی چرب کنید و به آرامی سطح شیرینی‌ها را صاف کنید.

مرحله آخر: شیرینی‌ها را در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۴۰ درجه و به مدت ۱۰ الی ۱۲ دقیقه بپزید. ۲ دقیقه پایانی پخت گریل فر را روشن کنید تا سطح شیرینی، مانند شیرینی‌های بازاری ترک بخورد.

طرز تهیه شیرینی نارگیلی مجلسی برای عید نوروز

روش پخت شیرینی نارگیلی بدون فر

اگر فر در دسترس ندارید اصلا نگران نباشید؛ چون با استفاده از یک قابلمه به راحتی می‌توانید شیرینی نارگیلی خوشمزه درست کنید.

  • در یک قابلمه بزرگ سه‌پایه فلزی قرار دهید و روی درب قابلمه دم کنی بگذارید، سپس قابلمه را روی شعله پخش کن به مدت ۱۵ دقیقه با حرارت کم گرم کنید.
  • مایه شیرینی را در قیف بریزید. کف سینی یا ظرفی را که انتخاب کردید کاغذ روغنی بگذارید سپس مایه شیرینی را با فاصله روی سینی، قیف بزنید.
  • سینی یا ظرف شیرینی‌ها را روی سه‌پایه فلزی درون قابلمه قرار دهید و به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید شیرینی نارگیلی خوشمزه شما بپزد.

فوت‌و‌فن‌های پخت شیرینی نارگیلی

  • اگر پودر نارگیل‌تان درشت بود، حتماً آن را آسیاب کنید.
  • مواد شیرینی را حداقل ۳۰ دقیقه قبل از پخت از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند.
  • به جای آبلیمو می‌توانید از یک قاشق مربا‌خوری جوهر لیمو استفاده کنید.
  • مرحله داغ زدن شیرینی نارگیلی خیلی مهم و حساس است. حتما با شعله کم و با حوصله این کار را انجام دهید.
  • دمای فر یا اجاق گاز باید پایین باشد. دمای پخت زیاد باعث می‌شود روی شیرینی بسوزد، اما درون آن خام بماند.
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون