دکمه جادویی اسنپ و تپسی برای گرفتن پول اضافی از مسافران!؟

دکمه جادویی اسنپ و تپسی برای گرفتن پول اضافی از مسافران!؟
گزینه‌های مربوط به افزایش قیمت سفر در اسنپ و تپسی در بسیاری از مواقع نارضایتی شدید مسافران را به همراه داشته و دارد
کد خبر: ۸۷
|
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲

زی‌سان: سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند اسنپ و تپسی گزینه‌هایی را تحت عناوین متفاوت برای افزایش قیمت سفر‌ها لحاظ کرده‌اند. تجربه عمومی اکثریت کاربران این دو سوپراپلیکیشن تاکسی اینترنتی نشان می‌دهد که در اغلب اوقات پیدا شدن خودرو با قیمت عادی امری بسیار دشوار شده است.

به گزارش زی‌سان، شاید برای بسیاری از شما‌ها پیش آمده باشد که قصد گرفتن اسنپ یا تپسی دارید، اما با هزینه اولیه و عادی هیچ راننده‌ای حاضر به پذیرش سفر شما نمی‌شود. در برخی مواقع با چند بار امتحان کردن و گذشت حدودا ۱۵ دقیقه همچنان خودرویی برای شما یافت نمی‌شود. نکته عجیب اینکه به محض انتخاب گزینه‌های افزایش قیمت در کسری از ثانیه درخواست سفر شما مورد قبول واقع می‌شود.

دکمه جادویی اسنپ و تپسی برای گرفتن پول اضافی از مسافران

به نظر می‌رسد به هیچ عنوان نه مشکل کمبود خودرو وجود دارد و نه اختلال شبکه. انگار زدن گزینه افزایش قیمت معجزه کرده و یکباره تمام روند پذیرش سفر از سوی رانندگان را تغییر می‌دهد. حال این پرسش مطرح قابل طرح است که واقعا پشت پرده این داستان چیست؟ چه ماجرایی پشت این دکمه جادویی قرار دارد؟

عجله دارم از روی اجبار!

در استارتاپ اسنپ زمانی گزینه سفر با خودرو سواری را انتخاب می‌کنیم با دو گزینه مواجه می‌شویم، اسنپ (به صرفه) و اسنپ اکوپلاس (ویژه). غالبا تفاوت قیمت میان این دو گزینه ما بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است. یعنی اگر هزینه یک سفر در اسنپ به صرفه ۱۰۰ هزار تومان باشد، در اکوپلاس به محدود ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار تومان می‌رسد. اما مساله اصلی فشردن گزینه «درخواست سفر» است. در هر یک از این دو قسمت بعد از انتخاب درخواست سفر، اپلکیشن اسنپ وارد مرحله جستجو برای یافتن نزدیک‌ترین راننده و خودرو می‌شود. در این مرحله گزینه‌ای تحت عنوان عجله دارم وجود دارد که با فشردن آن به شکل عادی بیش از ۳۰ درصد هزینه سفر افزایش پیدا می‌کند.

دکمه جادویی اسنپ و تپسی برای گرفتن پول اضافی از مسافران

گزینه‌های متعددی که انتهایش عجله دارم است!

در استارتاپ تپسی، بر خلاف اسنپ از همان ابتدای درخواست سفر، تکلیف مشخص‌تر است. کاربران با پنج گزینه «عادی»، «عجله دارم»، «عجله ندارم»، «تپسی پلاس» و «لاین» مواجه می‌شوند. هم از نظر شمایل و هم از نظر تعیین گزینه‌ها، تپسی به مراتب از اسنپ پیشرفته‌تر به نظر می‌رسد. گزینه عادی معادل همان اسنپ به صرفه است. گزینه عجله ندارم، انتظاری حدودا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای دارد، اما مقداری هزینه سفر در آن نسبت به عادی کمتر است. لاین نیز داستان متفاوت خود را دارد و شما می‌تواند با یک کاربر دیگر هزینه سفر در یک مسیر مشابه را شریک شوید.

دکمه جادویی اسنپ و تپسی برای گرفتن پول اضافی از مسافران

تجربیات خبرنگار «زی‌سان» نشان می‌دهد که اکثر تلاش‌ها (در روز‌های غیرتعطیل) برای یافتن خودرو با سه گزینه اقتصادی تپسی (لاین، عجله ندارم و عادی) به در بسته می‌خورد. در بسیاری از مواقع بعد از کلی نگاه کردن به صفحه و شاید بازی عبور ماشین از موانعی که تپسی برای کاربران لحظا کرده، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. در چنین شرایطی است که مجددا ناچار می‌شویم همانند اسنپ به گزینه عجله دارم رجوع کنیم. گزینه‌ای که غالبا تفاوتی بیش از ۳۰ درصدی با نرخ سفر عادی و گا‌ها ۱۰۰ درصدی با نرخ سفر عجله ندارم دارد!

پشت پرده گزینه جادویی اسپ و تپسی

مشاهدات ما نشان می‌دهد بسیاری از کاربران از این‌که در اکثریت مواقع ناچاری می‌شوند برای گرفتن تپسی و اسنپ گزینه عجله دارم و پرداخت هزینه سنگین را انتخاب کنند ابراز نارضایتی شدید دارند. همین موضوع ما را به سمت پی‌گیری ماجرا در صحبت با رانندگان سوق داد. پس از صحبت با چندین راننده متوجه شدیم که آ‌ن‌ها به هیچ عنوان گزینه خاصی مبنی بر این‌که تعیین کند یک درخواست عادی است یا عجله دارم را در اختیار ندارند. اما همه‌گی تایید کردند که آن‌ها هر دو نرخ درخواست را دیده و پس از افزایش قیمت سفر را قبول کرده‌اند. رانندگان به خبرنگار «ری‌سان» گفتند که در ساعت اوج ترافیک نرخ‌های عادی به هیچ عنوان برای ما مقرون به صرفه نیست و ما تنها از روی این‌که متوجه هستیم در این بازه زمانی با این نرخ سفر اعلامی ابتدایی نامناسب است از قبول آن امتناع می‌کنیم.

یک راننده خودرو اکوپلاس نیز به ما می‌گوید، بعد از چند سال کار کردن در اسنپ و با توجه به این‌که در ساعات مشخص محدوده کاری مشخصی را در سطح شهر تهران برای خود دارم، متوجه هستم که باید چه سفر‌هایی را با چه نرخی قبول کنم. حتی در بسیاری مواقع مطمئن هستم که با نرخ اعلام سفر عادی اکوپلاس، هیچ راننده‌ای این سفر را قول نمی‌کند و منتظر می‌مانم تا گزینه عجله دارم از سوی مسافر زده شود. او می‌گوید بهرحال ما هم هزینه داریم و مشکلات بسیار مالی.

آن‌چه گفته شد و بررسی شد، روایت کاربران و رانندگان از گزینه جادویی افزایش قیمت بود. با این وجود، شاید گردانندگان استارتاپ اسنپ و تپسی روایت متفاوتی از این داستان داشته باشند که به طور حتم پی‌گیری این نیز در دستور کاری «زی‌سان» قرار دارد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون