زیسان: ماه گذشته بود که سازمان بورس در اعلامیههایی جداگانه از عرضه عمده ۴ بلوک سهام تپسی در روزهای ۱۵ و ۱۶ بهمن خبر داد. این چهار بلوک شامل بلوک ۲۷.۷۴، ۱۳.۶۳، ۲۴.۶۲ و ۲.۹۵ درصدی سهام بود که در نهایت طی دو روز گذشته نهایی شد. به این ترتیب ۷۰ درصد سهام شرکت تپسی توسط گلرنگ خریداری شد.
به گزارش زیسان، ارزش کل این معامله معادل ۲.۱ هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۳۸ میلیون دلار بود. بعد از این معامله گروه تبسی اعلام کرد که گروه مدیریتی تبسی و گلرنگ بر نحوه مدیریت شرکت و نقشه راه متمرکز خواهند شد. این معامله از جهاتی در تاریخ معاملات بازار سرمایه منحصر به فرد است چرا که معمولا مسیر خروج سرمایهگذاران و بنیانگذاران شرکتهای استارتآپی بسیار دشوار است.
به دنبال عرضه بلوکها توسط تپسی و نهایی شدن فرآیند معامله میلاد منشیپور بنیانگذار تپسی گفت: «امروز یک روز تاریخی برای تپسی و در نگاه من اکوسیستم استارتاپی کشور است. خرید توسط یکی از معتبرترین هلدینگهای صنعتی کشور نویدبخش آیندهای روشن برای تپسی در مسیر رشد پرشتاب و تاثیرگذاری حداکثری در اقتصاد کشور است. امروز سرمایهگذاران تپسی توانستند با نرخ بازگشت مناسبی، برای اولین بار از طریق بازار بورس سرمایه خود را نقد کنند. امیدوارم این مسیر برای همه سهامداران و کارآفرینان استارتاپی کشور میسر شود و منجر به افزایش تمایل سرمایهگذاران به ورود به این اکوسیستم شود».
منشیپور اضافه کرد: «تپسی با شبکهای از کاربران شامل ۲۳ میلیون مسافر و بیش از ۲.۵ میلیون راننده، زیرساخت فنی کارآمد، هوش مصنوعی مقیاسپذیر و نیروهای متخصص، بستری آماده برای رشد چند ده برابری در اقتصاد دیجیتال کشور است. این در حالی است که صنعت دیجیتال کشور هنوز به حوزههای بسیاری ورود نکرده است. از طرفی تیم مدیریتی ما همواره ایدهها و برنامههای بزرگی برای رشد و توسعه کسبوکار در حوزههای خدماتی جدید در ذهن داشته که تحقق آن نیازمند ورود سرمایه معنادار است».
بنیانگذار تپسی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد «با مطالعه شرایط موجود، تصمیم گرفته شد با همراهی تمامی سهامداران عمده ضمن یکپارچه کردن ساختار سهامداری و تامین پشتوانه مالی مناسب، زمینه برای توسعه همهجانبه تپسی در آینده نزدیک فراهم شود. تپسی با این تغییرات، وارد مرحلهای جدید از چرخه عمر خواهد شد».
این صحبت میلاد منشی پور باعث شد کارشناسان نسبت به خروج برخی از سرمایهگذاران از شرکت اظهارنظر کنند. همایون دارایی روز شنبه ۱۵ بهمن به جزئیات سرمایهگذاران خارج شده از شرکت تپسی اشاره کرد و گفت: «یک استارات آپ بزرگ در اقتصاد کشور به مرحله کَش اوت فاندرها رسید! اولین بلوک از دو بلوک مدیریتی تپسی معامله شد. در بلوک امروز راستین ارزش و بنیانگذاران شرکت خارج شدند. فردا هم گروه سام و یک فرد حقیقی خارج خواهد شد. با این معاملات یک استارات آپ بزرگ در اقتصاد کشور به مرحله کَش اوت فاندرها رسید که مساله کم سابقهای به شمار میرود. با خروج بنیانگذاران، گروه گلرنگ جایگزین آنها خواهد شد».
گزارشهای دقیقتری از هویت سهامداران منتشر شده است. دیجیاتو نوشت: «دو شرکت حقوقی «خورشید سان» و «راستین ارزش سپهر» به همراه چهار فرد حقیقی، سهام خود را دیروز و امروز (۱۵ و ۱۶ بهمن ماه)، طبق سازوکار سازمان بورس، به گلرنگ فروختند. شرکت «خورشید سان» که با مالکیت ۲۴.۶۲ درصدی، بزرگترین سهامدار تپسی بهحساب میآمد، تمامی سهم خود در این شرکت را به قیمت ۵۶۶ میلیارد تومان فروخت. یک فرد حقیقی از سهامداران این تاکسی آنلاین نیز امروز ۲.۹۵ درصد از سهام خود معادل ۶۸ میلیارد تومان را فروخت. یکی از نکات قابلتوجه درباره این معاملات، فروش سهام به قیمتی بالاتر از قیمت فعلی سهم است. از ابتدای هفته سهام تپسی روی تابلوی بورس حوالی ۷۵۰ تومان معامله میشود، اما دو شرکت حقوقی «خورشید سان» و «راستین ارزش سپهر» سهام خود را به قیمتی بالاتر از ۹۰۰ تومان واگذار کردهاند.
لازم به ذکر است پیششرط واگذاری بلوک سهام تپسی این بود که تنها پیشنهاد متقاضیانی موردتأیید فروشندگان باشد که متقاضی خرید ۶۹ درصد سهام این شرکت هستند. بر اساس این گزارش گلرنگ چندی پیش «الوپیک» را خرید و بهنظر میرسد که اکنون پازل لجستیکی گلرنگ تکمیل شده است؛ مجموعهای که در چند وقت اخیر حضور پررنگتری نسبت به همیشه در اکوسیستم استارتاپی ایران داشته و سرمایهگذاریهایی نیز روی برخی شرکتها همچون پلتفرم رزرو آنلاین ویلا و سوئیت «شب» داشته است.
استارتاپ «اُکالا» که یک فروشگاه آنلاین محصولات پرمصرف و متصلکننده فروشگاههای افق کوروش به یکدیگر است، «تارا» که در حوزه فینتک و ارائه خدمات لندتکی فعالیت میکند و فروشگاه اینترنتی «دارتیل» که یک مارکتپلیس برای عرضه آنلاین کالاهای مختلف است، از جمله تجربیات گلرنگ در اکوسیستم استارتاپی هستند.
«اُفود» نیز جدیدترین مجموعه تحت هدایت گلرنگ است که میخواهد رقیبی جدی برای «اسنپفود» باشد. این پلتفرم سفارش آنلاین غذا بهتازگی فعالیت خود را در مشهد آغاز کرده است و احتمالاً مالکیت گلرنگ در تپسی بتواند به ارائه هرچه بهتر خدمات و سرویسدهی در «اُفود» کمک کند.
نکته مهم در این راستا جدای از قدرتمندتر شدن گلرنگ فراهم شدن مسیر سرمایهگذاری در استارتآپهای موفق بازار بوده است که میتواند با تزریق سرمایه فعالیت و توسعه آنها را هموار و گستردهتر کند. تپسی یک رقیب قدرتمند مانند اسنپ دارد که تقریبا میتوان گفت بخش اعظم بازار تاکسی اینترنتی را از آن خود کرده است. حال باید دید که با ورود یک سرمایه معنادار از جانب یک شرکت بزرگ صنعتی این شرکت میتواند برای اسنپ چالش ایجاد کند؟ همچنین باید دید که در آینده واکنش اسنپ نسبت به این اتفاق چگونه خواهد بود.