تقویم ایران باستان؛ هر یک از سین‌های هفت‌سین نماد چیست؟

تقویم ایران باستان؛ هر یک از سین‌های هفت‌سین نماد چیست؟
احتمالا شما هم که این روزها در تهیه خرید وسایل سفره هفت سین و چیدمان یک هفت سین زیبا هستید، دوست دارید که بدانید هر یک از سین های هفت سین نماد چیست.
کد خبر: ۸۴۸۶
|
۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱

هر یک از سین های هفت سین نماد چیست؟ پاسخ به این سوال به تقویم ایران باستان برمی‌گردد.

به گزارش زی‌سان، در تقویم ایران باستان جشن‌ها و اعیاد فراوانی وجود دارد. هر کدام از این جشن‌ها در یک زمان خاص برگزار می‌شود و مفهوم ویژه‌ای دارد. عید نوروز، یکی از این عید‌های باستانی است که زمان آن شروع سال جدید خورشیدی است.

در تقویم شمسی، اولین روز فررودین را شروع عید نوروز می‌خوانند. نوروز با عبور خورشید از صفحه استوای زمین و حرکت آن به شمال آسمان شروع می‌شود. ایرانیان در سراسر دنیا، چند ساعت مانده به تحویل سال نو، سفره هفت‌سین پهن می‌کنند و با قرار دادن هفت سین شامل سیب، سرکه، سنجد، سمنو، سبزه، سماق و سیر و همچنین آینه، سنبل و... این روز را به‌یکدیگر تبریک می‌گویند. هر یک از این نماد‌ها در سفره هفت سین معنای خاص خودشان را دارند.

در ادامه معنی هر کدام از اجزای سفره هفت‌سین را توضیح داده‌ایم، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب از زی‌سان را تا انتها مطالعه کنید تا اطلاعات‌تان راجع به سفره هفت‌سین کامل شود.

سین های هفت‌سین نماد چیست؟

پهن کردن سفره هفت‌سین یکی از مشهورترین رسومی است که در شروع سال جدید به آن توجه می‌شود. بر روی سفره هفت‌سین مواردی چیده می‌شوند که با حرف (س) شروع شوند، مانند: سیر، سیب، سکه و غیره. لازم به ذکر است به جز مواردی که در آغاز نام آن‌ها از سین استفاده شده است، بیشتر مردم آینه و شمعدان، قرآن، تنگ آب و ماهی قرمز، شیرینی، تخم مرغ رنگی و ... نیز بر روی سفره هفت‌سین می‌چینند.

در ادامه معنی هر کدام از نماد‌های سفره هفت‌سین را توضیح داده‌ایم:

سبزه در هفت سین نماد چیست؟

زیباترین نماد سفره هفت‌سین، سبزه است که نماد شادابی و رویش حیات است. بیشتر ایرانیان از این نماد به منظور داشتن سالی شاد و با طراوت استفاده می‌کنند. 

هر یک از سین‌های هفت‌سین نماد چیست؟

سیب در هفت سین نماد چیست؟

سیب، نماد سلامتی و زیبایی است که آن را برای سلامت ماندن افراد خانه بر روی سفره می‌گذارند.

سکّه در هفت سین نماد چیست؟

سکه یکی از نماد‌های رزق و روزی است. مردم سکّه را در میان سفره هفت‌سین می‌گذارند تا در سال جدید درآمد مناسبی داشته باشند و خداوند روزی آن‌ها را افزایش دهد.

سمنو در هفت سین نماد چیست؟

سمنو نماد خیر و برکت است. ایرانیان چند روز پیش از شروع سال جدید این دسر خوشمزه را از پخت جوانه‌های گندم تازه تهیه می‌کنند و معتقدند که گذاشتن آن بر روی سفره هفت‌سین، سبب افزایش نعمت و برکت در زندگی آن‌ها می‌شود.

هر یک از سین‌های هفت‌سین نماد چیست؟

سرکه در هفت سین نماد چیست؟

سرکه نماد جاودانگی است. مردم در گذشته از سرکه برای باطل کردن سحر و جادو استفاده می‌کردند. گذاشتن این نماد بر روی سفره هفت‌سین باعث می‌شود ناملایمات سال نو از بین برود.

سیر در هفت سین نماد چیست؟

سیر نماد اهورا مزدا و تندرستی و سلامت است. اغلب پیشینیان از خواص دارویی سیر به منظور درمان برخی از بیماری‌ها استفاده می‌نمودند؛ از این رو مردم برای داشتن سالی بدون بیماری سیر را در سفره هفت‌سین می‌گذارند.

سماق در هفت سین نماد چیست؟

سماق نماد شادی و صبر و استقامت است. وجود این ماده بر روی سفره هفت سین به این منظور است که سال پیشِ رو را با نهایت شادی و استقامت در برابر سختی‌ها شروع می‌کنیم.

سنجد در هفت سین نماد چیست؟

سنجد در سفره هفت‌سین نوروز نشان دهنده مهر و عشق و نمادی از زایندگی و دلباختگی است.

آینه در هفت سین نماد چیست؟

آینه نماد شفافیت و پاکی است. قرار دادن آینه بر روی سفره هفت‌سین به این معنا است که باید سال پیش روی را بدون دروغ به پایان رساند.

هر یک از سین‌های هفت‌سین نماد چیست؟

شمع: شمع را به نماد روشنایی در سفره هفت‌سین می‌گذارند.

تخم مرغ رنگی: تخم مرغ نماد تولد و زایش است.

شیرینی: همان‌طور که از اسمش پیداست، شیرینی نماد شیرین کامی است و برای داشتن سالی سرشار از خاطرات شیرین بر روی سفره قرار می‌گیرد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون