۵ مورد از بزرگ‌ترین سرقت‌های بانکی تاریخ

۵ مورد از بزرگ‌ترین سرقت‌های بانکی تاریخ
چرا سرقت از بانک ها؟ چو پول اینجاست. این ضرب‌المثل را به یک سارق بزرگ آمریکایی نسبت می‌دهند و کاملا هم درست است!
کد خبر: ۸۰۹
|
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷

زی‌سان: بانک‌ها در طول تاریخ هدف بزرگی برای سارقان بوده‌اند، چراکه تمام پول‌های موجود در خزانه‌های آن‌ها و همچنین تمام جواهرات، گواهی‌های سهام و سایر اشیاء قیمتی در صندوق‌های امانات آن‌ها وجود دارد.

چرا سرقت از بانک ها؟ چو پول اینجاست. این ضرب‌المثل را به یک سارق بزرگ آمریکایی نسبت می‌دهند و کاملا هم درست است!

همان‌طور که دزدی‌های ارائه شده در زیر نشان می‌دهد، مردم برای سرقت از یک بانک تمام تلاش خود را می‌کنند. این تلاش‌ها شامل حفر تونل‌های مخفی، انفجار دیوارها، ربودن مدیران بانک و خلع سلاح هشدار با فوم تعمیر تخته موج سواری است!

۵ مورد از بزرگ‌ترین سرقت‌های بانکی تاریخ

سپتامبر ۱۹۷۱: تصویر بالا نشان می‌دهد چگونه دزدان بانک از یک مغازه خالی، دو در دورتر، به شعبه بیکر استریت بانک لویدز (Lloyds Banking Group) در لندن تونل زدند. این باند به ۲۵۰ صندوق امانات در اتاق فوق سری بانک یورش برد و با حدود ۳ میلیون پوند انگلیس (حدود ۷ میلیون دلار آمریکا در آن زمان و ۵۱ میلیون دلار امروز) فرار کرد.


در این مطلب می‌خواهیم داستان پنج سرقت جسورانه از بانک را با هم بخوانیم که سارقان آ توانستند با میلیون‌ها دلار از آنجا فرار کردند.

۱. سرقت بانک خیابان بیکر / لندن

در یکی از داستان‌های شرلوک هلمز اثر آرتور کانن دویل (Conan Doyle)، گروهی از مردان سعی می‌کنند با حفر تونلی در زیر یک ساختمان که در نزدیکی بانک قرار داد، از صندوق بانک سرقت کنند. هشتاد سال پس از انتشار این داستان، یک سرقت بسیار مشابه در خیابانی که هولمز خیالی در آن زندگی می‌کرد رخ داد.

در سال ۱۹۷۱، گروهی از سارقان فروشگاهی در طبقه همکف در نزدیکی شعبه خیابان بانک لویدز در لندن اجاره کردند. این گروه متوجه شده بود که بانک دارای یک خزانه پر از صندوق امانات است و حسگر‌های هشدار صندوق در طبقه آن به دلیل تعمیرات جاده‌ایِ نزدیک آن‌جا، خاموش شده است و هشدار‌های کاذب ایجاد می‌کند. سارقان از فروشگاه اجاره‌ای تونلی حفر کردند که پس از چندین روز از کف آن وارد خزانه می‌شدند.

یکی از علاقه‌مندان به رادیو ژامبون انگلیس، به نام رابرت رولندز، صدای سیگنال‌های سارقان در حین سرقت را در دستگاه‌های واکی تاکی خودش شنید و به پلیس هشدار داد. پلیس سر رسد و در حالی‌که سارقان داخل بانک بودند، پلیس درب اصلی بانک را که در خیابان بیکر بود بررسی کرد. اما چون در هنوز قفل بود، فکر کرد گزارش اشتباهی به پلیس داده‌اند.

دزدان با چیزی حدود ۳ میلیون پوند انگلیس (حدود ۷ میلیون دلار آمریکا در آن زمان و ۵۱ میلیون دلار امروز) توانستند از بانک بگریزند. با این حال، یکی از آن‌ها مرتکب اشتباهی هولناک شده بود و از نام خود برای اجاره فروشگاهی که در آن تونل حفر کرده بودند استفاده کرد و همین مسئله در نهایت ماجرای سرقت را لو داد و منجر به محکومیت آن‌ها شد.

۲. دزدی بانک یونایتد / کالیفرنیا

در ۲۴ مارس ۱۹۷۲، گروهی از سارقان به بانک یونایتد کالیفرنیا حمله کردند. انگیزه آن‌ها این بود که می‌دانستند رئیس‌جمهور ریچارد نیکسون (Richard Nixon) حدود ۳۰ میلیون دلار از بودجه غیرقانونی مبارزات انتخاباتی را در آن‌جا پنهان کرده است. سارقان که از اوهایو با پرواز به کالیفرنیا آمده بودند، فقط توانستند ۱۲ میلیون دلار از این مبلغ را به جیب بزنند که همین هم آن‌را به بزرگترین سرقت بانک ایالات متحده در آن زمان تبدیل کرد.

تیم شش نفره سارقان با ریختنِ فوم تعمیر تخته موج‌سواری داخل دزدگیر اصلی، سیستم دزدگیر بانک را از کار انداختند. آن‌ها از دینامیت برای سوراخ کردن سقف بانک در یک روز نسبتا خلوت استفاده کردند و تمام آخر هفته را در خزانه بانک سپری کردند.
اف‌بی‌آی سرانجام سارقان را ردیابی کرد، اما هنوز مشخص نیست که آیا پولی که آن‌ها دزدیده‌اند در واقع بخشی از مخفی کاری نیکسون بوده است یا خیر.

۵ مورد از بزرگ‌ترین سرقت‌های بانکی تاریخ

۳. دزدی بانک شمالی / بلفاست (ایرلند شمالی)

سال ۲۰۰۴، دو نفر از مدیران ارشد بانک و خانواده‌هایشان به عنوان بخشی از یک طرح مفصل برای حمله به مرکز نگهداری پول نقد بانک در خانه‌های خود در خارج از شهر گروگان گرفته شدند. داستان را تا اینجا داشته باشید.

یکشنبه قبل از کریسمس سال ۲۰۰۴، گروهی از سارقان نقابدار به خانه‌های دو مدیر بانک در ایرلند شمالی رسیدند. مدیران هر دو در دفتر مرکزی بانک شمالی در بلفاست کار می‌کردند. سارقان خانواده هر دو مرد را گروگان گرفتند و تهدید کردند که اگر به دزدان در سرقت از بانک کمک نکنند، آن‌ها را خواهند کشت.

روز بعد این دو مدیر بر اساس خواسته سارقان، طوری که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده سر کار آمدند. عصر آن روز پس از بسته شدن بانک، این دو مدیر ارشد خزانه را برای آدم ربایان باز کردند. سارقان در نهایت توانستند با ۲۶.۵ میلیون پوند انگلیس (حدود ۴۲.۵ میلیون دلار آمریکا در آن زمان) از آنجا خارج شوند.

سارقان هیچ مدرکی از خود به جا نگذاشته بودند. افسران پلیس سازمان شبه نظامی ایرلندی که مخالف حکومت بریتانیا بودند، این کشور را عامل این سرقت بزرگ معرفی کردند. این اتهامات بر روند جاری صلح ایرلند شمالی در داخل بریتانیا تاثیر گذاشت و به طور کلی موضوع سیاسی شد. با این حال پس از هجده سال هنوز هیچ کس برای دزدی از این بانک متهم نشد.

۴. دزدی بانک بریتانیایی / خاورمیانه

در ژانویه ۱۹۷۶، در میان هرج‌ومرج جنگ داخلی لبنان، گروهی از سارقان بزرگ‌ترین سرقت صندوق‌های امانات را بر اساس رکورد‌های جهانی گینس انجام دادند.

هدف، بانک بریتانیایی خاورمیانه در بیروت بود. این گروه با استفاده از مواد منفجره، دیواری را که بانک با یک کلیسای کاتولیک مشترک بود، منفجر کردند. پس از اینکه قفل سازان خزانه را باز کردند، سارقان با ثروتی ۲۰ تا ۵۰ میلیون دلار شمش طلا، گواهی سهام، جواهرات و ارز‌های مختلف از آنجا خارج شدند.

اگرچه رسانه‌های بریتانیایی و آمریکایی ادعا کرده‌اند که سارقان ارتباطی با سازمان آزادیبخش فلسطین داشته‌اند، اما تاکنون کسی در این سرقت متهم نشده است.

 ۵. سرقت بانک مرکزی Banco/ برزیل

یک مامور پلیس فدرال برزیل و روزنامه‌نگاران به تونل حفر شده توسط دزدان در ۸ اوت ۲۰۰۵، در فورتالزا، شمال شرقی برزیل نگاه می‌کنند. سارقان تونلی به طول ۸۰ متر را در شعبه بانک مرکزی برزیل حفر کردند تا حدود ۷۰ میلیون دلار سرقت کنند که بزرگترین سرقت بانک در این کشور است.

در سال ۲۰۰۵، گروهی از سارقان ساختمانی را در فورتالزا (Fortaleza) برزیل، به نام یک شرکت چمن مصنوعی اجاره کردند. در واقع، این گروه چمن مصنوعی نمی‌ساخت، آن‌ها در حال حفر تونلی به طول بیش از ۸۰ متر به سمت شعبه بانک مرکزی بانک شهر بودند.

۵ مورد از بزرگ‌ترین سرقت‌های بانکی تاریخ

حفر تونل از ساختمان اجاره‌ای تا بانک حدود سه ماه طول کشید. سرانجام آن‌ها پس از سه ماه طاقت‌فرسا توانستند از بانک خارج شوند؛ آنهم با حدود ۷۰ میلیون دلار آمریکا در آن زمان. روز دوشنبه بود که کارمندان بانک متوجه شدند سرقت اتفاق افتاده است.

دو ماه بعد، رهبر احتمالی سرقت، لوئیس فرناندو ریبیرو ۲۶ ساله، توسط گروهی به گروگان گرفته شد. پس از اینکه خانواده او ۸۹۰ هزار دلار باج دادند، آدم ربایان او را کشتند و جسدش را در جاده‌ای خارج از ریودوژانیرو رها کردند. نیویورک تایمز در آن زمان گزارش داد که برخی از دادستان‌های ایالتی در برزیل معتقد بودند که افسران پلیس ممکن است در ربودن و قتل ریبیرو دست داشته باشند.

tags # سرقت
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون