اختلاف بر سر نرخ سود اوراق

پیش‌بینی بورس فردا ۳۰ بهمن ۱۴۰۲؛‌ رکود و خروج سرمایه در بازار

پیش‌بینی بورس فردا ۳۰ بهمن ۱۴۰۲؛‌ رکود و خروج سرمایه در بازار
روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دهمین روز معاملاتی متوالی منفی شد و ۲۰۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. 
کد خبر: ۷۵۵۷
|
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۹

زی‌سان: در معاملات روز یکشنبه بیست و نهم بهمن ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران ۴ هزار و ۷۲۳ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۶۴ هزار و ۷۴۳ واحد رسید.

به گزارش زی‌سان، امروز شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش هزار و ۳۷۱ واحدی در رقم ۷۲۲ هزار و ۷۴۶ واحدی ایستاد. 

شاخص کل فرابورس با رشد ۷۶ واحدی به رقم ۲۴ هزار و ۶۹۴ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۷۹۰ واحد به سطح ۱۳۵ هزار و ۵۸ واحد رسید. 

هر چند این مثبت شدن برای برگشت شاخص به مسیر صعودی خیلی قوی نیست اما حداقل می‌توان گفت که بازار ترمز افت را کشیده است. پیش بینی می‌شود فردا نیز بازار بورس همین وضعیت صعودی کم رمق را داشته باشد.

لغو عرضه اولیه‌ها

صبح امروز رییس جدید نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار از لغو عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی خبر داد.

قادر معصومی خانقاه، مدیر جدید نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به لغو عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه، گفت: این تصمیم در راستای حمایت از بازار سرمایه با توجه به شرایط کنونی گرفته شده است. وی همچنین از لغو الزام ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها تا اطلاع ثانوی خبر داد. 

امروز بازار به این تغییرات واکنش مثبت نشان داد.

خروج حقیقی از سهام خودرو 

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دهمین روز معاملاتی متوالی منفی شد و ۲۰۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. 

امروز نماد خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن ۶۱ میلیارد تومان بود. پس از خودرو، نماد‌های فنر، خساپا، اخابر و شپاس بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد‌های بیوتیک، آردینه، فولاد، بوعلی و چافست تعلق داشت.

امروز فولاد، وبملت و شپنا نماد‌های سبز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نماد‌های سدشت، وپخش و وپاسار از نماد‌های قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نماد‌های آریا، غصینو و مادیرا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نماد‌های بپاس، فزر و آ س پ بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نماد‌های پرتراکنش بورس امروز نماد سصف‌ها بیشترین تراکنش را داشت و داتام و خودرو در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز بیوتیک، فنر و فصبا بیشترین تراکنش را داشتند. 

ارزش معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۳۸ هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳۱ هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان بود که ۸۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۳ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۲۹۳ میلیارد تومان رسید.

اختلاف بر سر نرخ سود اوراق

بحث بر سر نرخ سود ۳۰ درصد اوراق همچنان داغ است. اخیرا رئیس اتاق ایران نیز عنوان داشته است که این طرح تهدیدی جدی برای محیط کسب و کار است و این نرخ سبب «بالا رفتن هزینه تسهیلات از شبکه بانکی»، «افزایش قیمت مواد اولیه با توجه نوسانات ارزی»، «نیاز به افزایش سرمایه در گردش»، «افزایش قیمت تمام شده و افزایش بی رویه قمیت محصولات و گرانی» خواهد شد.

این در حالی است که امروز محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران گفته است که در سال جاری ۲۰۰ همت گواهی سپرده خاص منتشر شد. این ابزار روش بسیار خوبی برای تامین مالی هدفمند تولید و سرمایه در گردش است. هر  زمان تشخیص دهیم نیاز به استفاده از این ابزار وجود دارد آن را به‌کار خواهیم گرفت. این ابزار برای تامین مالی طرح‌های توسعه ایجادی و پیشران اقتصادی بسیار اثرگذار است.

دولت مسئول جبران زیان ایران خودروست!

اما امروز ایران خودرو با انتشار گزارش شش ماهه خود در سامانه کدال باز هم بر سر زبان‌ها افتاد. در گزارش حسابرسی شده این شرکت به نقل از حسابرس قانونی شرکت و با استناد به ماده ۹۰ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان کرده است که سهامداران خرد ایران خودرو می‌توانند طبق ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی، زیان متحمل شده بابت قیمت گذاری دستوری را از سازمان برنامه و بودجه مطالبه کنند.

این ماده قانونی به این موضوع اشاره دارد که چنانچه دولت به هر دلیل قیمت فروش کالا‌ها یا خدمات بنگاه‌های مشمول واگذاری و یا سایر بنگاه‌های بخش غیردولتی را به قیمتی کمتر از قیمت بازار تکلیف کند، دولت مکلف است مابه تفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده را تعیین و از محل اعتبارات و منابع دولت در سال اجرا پرداخت کند و یا از بدهی این بنگاه‌ها به سازمان امور مالیاتی کسر نماید.

tags # بورس
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون