سه فیلم روشن، پدران و رویای کاغذی، درحالی از روز چهارشنبه بهصورت چراغخاموش به روی پرده رفتند که در افتتاحیهای ناامیدکننده، بهزحمت توانستند فروش خود را به ۲۰۳ میلیون تومان برسانند. این اکران بهاندازهای غافلگیرکننده و بیخبرانه صورت گرفت که رسانهها و شبکههای اجتماعی در شب سهشنبه متوجه نمایش این ۳ فیلم جدید شدند.
به گزارش همشهری آنلاین، اتفاق مهم این اکران، اما فیلم روشن است که از آن بهعنوان فیلم توقیفی ماههای اخیر نام برده میشود. هفتمین ساخته بلند سینمایی روحالله حجازی که رضا عطاران را در نقش اصلی میبینید، موفق شد تا طبق انتظارها، عملکرد بهتری نسبت به دو فیلم دیگر داشته باشد و طی ۳ روز، با جذب ۲۳۰۰ مخاطب در ۴۶ سالن نمایش، گیشهای ۱۷۰ میلیون تومانی داشته باشد.
روشن، داستان زندگی مردی عاشق سینماست که تمام سرمایهاش را برای پیشخرید یک واحد از برجهای اطراف تهران صرف کرده و حالا که مسئولان پروژه به قولشان عمل نکردهاند و خانهها نیمهکاره باقی مانده، زندگیاش درحال فروپاشی است. او یکی از دهها نفری است که هر روز برای مشخص کردن تکلیف سرمایهشان، در سرما پشت درهای دفاتر ساختمانی میایستند و به جایی نمیرسند.
در این فیلم، رضا عطاران، سیامک انصاری و سارا بهرامی به ایفای نقش پرداختهاند.
پدران هم طی ۳ روز نخست نمایش خود، ۳۱۰ نفر را به سینماها کشاند و گیشه ۲۱ میلیون تومانی را تجربه کرد.
در پدران، حادثهای، دو نسل را رودرروی یکدیگر قرار میدهد. در این فیلم، علیرضا ثانیفر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر و مهدخت مولایی به نقشآفرینی پرداختهاند. رویای کاغذی نیز تنها ۱۵۰ مخاطب داشت و ۱۲ میلیون تومان فروخت.
فیلم، داستان دختر جوانی به نام یاسی است که در یک کارگاه خیاطی کار میکند و با زال جوانی آشنا میشود. او صفحهای در اینستاگرام برای زال به راه میاندازد که در زمانی کوتاه، مخاطبان بسیاری صفحه را دنبال میکنند. یاسی که به درآمدزایی از صفحه فکر میکند، پست و استوریهایی با موضوع کاندیداتوری زال در انتخابات ریاستجمهوری بارگذاری میکند. این در حالی است که زال جوان علیرغم مخالفت با یاسی، عاشق او شده است.
در این فیلم بازیگرانی، چون کامران تفتی، مینا وحید، زینب ملاکی و امیرحسین رضازاده حضور دارند.
البته که این افتتاحیه ۲۰۳ میلیون تومانی، در نتیجه ۲ اتفاق رقم خورده است: نخست، نبود فرصت کافی برای تبلیغات این فیلمها است. همانگونه که عنوان شد، این ۳ فیلم بهشکلی غافلگیرکننده به روی پرده رفتند و طبیعی است که نتوانند در این زمان کوتاه، تبلیغاتی هدفمند داشته باشند. وضعیت اکران این آثار طی روزهای آینده، بهتر خواهد شد.
نکته مهم بعدی به رکود نسبی مربوط است که هماکنون چندهفتهای میشود دامن سینماها را گرفته. طبیعی هم است چرا که سینماها همواره از زمان جشنواره فجر تا انتهای اسفند که فیلمهای اکران نوروزی میآیند، یک رکود تاریخی را تجربه میکنند و اکنون نیز سینماها در حال گذران این وضعیت هستند.
این رکود سبب شده تا سینماها طی ۳ روز پایانی هفته، تنها ۲۴۰ هزار مخاطب داشته باشند که کاهش چشمگیری را بهنسبت هفتههای قبل شاهد است. تعداد مخاطبان ۳ روز پایانی دو هفته قبل سینماها نیز ۲۴۰ هزار نفر و ۳ روز پایانی ۳ هفته پیش، ۴۶۰ هزار نفر بوده است.
با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان از ابتدای نیمه دوم اسفندماه آغاز میشود، درنتیجه فیلمهای جدید و پرمخاطبی تحتعنوان اکران نوروزی از اواسط اسفندماه به روی پرده میروند که این اتفاق با تداوم نمایش آثار پرمخاطب، موج جدیدی از مخاطب را روانه سینماها خواهد کرد و این رکود پایان خواهد یافت.