زیسان: طرفداران ایرانی گروه بی تی اس دختران نوجوان و جوانی هستند که اطلاعات زیادی و دقیقی از این گروه دارند. اولین نکته قابل توجه درباره آنها اشتیاق آنها برای صحبت درباره آرتیستهای محبوبشان است. اطلاعات دقیقی در این باره دارند و با صبر و حوصله به سوالاتی که گاه عامدانه ابتدایی و تکراری طرح شود، پاسخ میدهند. مثلا اینکه دقیقا آرمی یعنی چه؟
چرا طرفدران این گروه «آرمی» یا همان «ارتش» در انگلیسی خطاب میشوند؟ و پاسخ این بود: «خیلیها همین اشتباه را میکنند، آرمی به معنی ارتش نیست، آرمی مخفف Adorable Representative Master of Ceremonies For Youth به معنی نماینده شایسته نسل جوان است.»
و سوال دیگری که بعد از این پاسخ در ذهن شکل میگیرد این است که، آیا این جوانان واقعا «نماینده شایسته نسل جوان» حال حاضر هستند؟ شاید پاسخ به این سوال آسان نباشد، اما آنها نسل زدهایی (Z) خوشمشرب، آگاه و دقیق به نظرمیرسند که چهارچوبهای موجود و مرسوم را نمیپذیرند، برای خواستهها و علاقیقشان میجنگند و مفاهیم کلیشهای را دگرگون کردهاند.
کره جنوبی این روزها در صنعت موسیقی و فیلم پیشرفتهای چشمگیری در عرصه بینالمللی داشته و توانسته بخش مهمی از بازار جهانی این حوزهها را تصرف کند.
سبک موسیقی کی-پاپ یا پاپ کرهای، ژانری از موسیقی عامهپسند کرهای است که نسل جدید آن از دهه ۹۰ میلادی ظهور کرد و متاثر از ژانرهای مختلفی در سراسر جهان است.
به گزارش روزنامه اقتصادی فوربس، سال ۲۰۱۹ موسیقی کی-پاپ در جایگاه ششم در میان ۱۰ بازار موسیقی برتر جهان قرار گرفت و گروههای بیتیاس و بلکپینک از پیشتازان رشد این صنعت بودند.
بیتیاس، یا پسران ضدگلوله (به کرهای Bangtan Sonyeondan)، بزرگترین گروه موسیقی پسرانه جهان در سبک کی-پاپ است.
گروه موسیقی بیتیاس هفت عضو به نامهای «جونگکوک»، «پارک جیمین»، «جین»، «سوگا»، «جی-هوپ»، «آر ام»، و «وی» دارد. این گروه از سال ۲۰۱۳ فعالیتش را آغاز کرد و به سرعت به محبوبیتی جهانی دست یافت.
عوامل زیادی در محبوبیت بیتیاس نقش دارد، شاید مهمترین آنها به گفته یکی از هواداران ایرانی «عشقی است که به آرمیها (طرفداران) میدهند.»
بیتیاس موسیقیای پر از رقص، رنگ، پر از انرژی و هیجان را با ترانههایی که درونمایه آنها امید، عشق به خود و عشق به زندگی است ترکیب کرده است. آنها میگویند دنبال راهی برای «قدرتبخشی به زنان، جوانان و همچنین گسترش سلامت روانی» و مسائلی از این دست هستند.
بیتیاس میگوید در آثارشان دنبال راهی برای «قدرتبخشی به زنان، جوانان و همچنین گسترش سلامت روانی» و مسائلی از این دست هستند.
اما برای اینکه درک درستی از محبوبیت بیتیاس در میان طرفدران عمدتا نوجوان و جوانش داشته باشیم، باید کمی به عقب در سال ۲۰۱۳ بازگردیم، زمانی که بیتیاس تصمیم گرفت «فندوم» هایشان، را «آرمی» یا «همان نماینده شایسته نسل جوان» بنامد.
ژانر موسیقی کی-پاپ خردهفرهنگ خاص خودش را ایجاد کرده، که یکی از آنها اصطلاح فندوم (Fandom) به معنی «شیفتگی» است و در اصل به اجتماع هواداران با علایق مشترک به یک موضوع خاص گفته میشود. اگرچه قدمت واژه فندم به پیش از کی-پاپ بازمیگردد، اما در رابطه با سلبریتیها و گروههای موسیقی سبک کی-پاپ رواج بیشتری پیدا کرد.
آرمی در زبان انگلیسی معنی «ارتش» هم میدهد و از آنجایی که بیتیاس به معنی پسران ضدگلوله است و لوگوی اولیه آنها طرح «جلیقه ضد گلوله» بود، آرمیها معتقدند که بیتیاس سپری برای آرمیها یا همان نمایندگان نسل جوان یا ارتش شیفتگانش است.
یکی از آرمیهای ایرانی میگوید: «بیتیاس از همان اول هدفش رساندن صدای حرفها و پیامهای جوانان بود، در واقع صدای افراد جوانی بود که تحت هر نوع فشار و ناراحتی، چه از نظر روحی چه از طرف جامعه یا هر چیز دیگری هستند. این را در آهنگهایشان هم بیان میکنند.»
با این حساب رابطه میان بیتیاس و آرمیها، محتوای ترانهها و شیوه ارائه آنها را میتوان از مهمترین دلایل محبوبیت بیتیاس در میان نوجوانان و جوانان دانست.
جونگکوک، یکی از اعضای بیتیاس در تازهترین مصاحبهاش با زین لوو، دیجی و مجری اپل میوزیک درباره رابطه گروه و آرمیها میگوید: «نمیدانم بیتیاس آرمیها را دنبال میکند یا آرمیها بیتیاس را. این پیوند بسیار خاص و همچنین احساس وابستگی به یکدیگر وجود دارد که به نظر من بسیار خاص است. فراتر از آن، میخواهم در پایان همه چیز با آرمیها صحبتهای خودمانی و راحت داشته باشم. همیشه مرزی بین هنرمند و طرفدار وجود دارد، من نمیخواهم این مرز وجود داشته باشد. با یک دوست میتوانی درباره همه چیز راحت صحبت کنی، من فکر میکنم با طرفدارها چنین حسی دارم.»
بیتیاس سال ۲۰۱۷ از لوگوی جدید گروه و همچنین لوگوی اختصاصی آرمیها رونمایی کرد. ظاهرا آرمیهای بیتیاس اولین فندومیهای (طرفداران شیفته) دارای لوگوی اختصاصی هستند. لوگوها شباهت زیادی به هم دارد و آرمیها معتقدند که کنار هم گذاشتن لوگوی بیتیاس و آرمی، یک سپر یا زره را تشکیل میدهد و از لحاظ مفهومی به لوگوی اولیه گروه که «جلیقه ضدگلوله» بود، شباهت دارد.
لوگوها شبیه دو در است که رو به داخل و خارج در حال باز شدن هستند. به تعبیر گروه، درهایی که بیتیاس پشت آن است و آرمیها جلوی آن، درهایی رو به هنرمند و هوادار. یکی از آرمیهای ایرانی در این باره به بیبیسی میگوید: «درهایی که به روی افراد باز میشود و به آنها دید تازهای میدهد. به معنی دریچهای از امید برای جوانانی که از شرایط خودشان ناراضی هستند و برای بهتر بودن، آرزوهای خودشان را دنبال و برای آن تلاش میکنند.»
در جایجای صحبت با آرمیها مدام این جمله تکرار میشود: «بیتیاس به آرمیها اهمیت میدهد.»
این جمله ساده، از رابطهای میگوید که از اختصاص اسم خاص برای خطاب قرار دادن طرفدار گرفته تا طراحی لوگو و شیوههای ارتباط نزدیک با آنها حکایت دارد.
شرکت «هایب کورپوریشن» که توسط بیتیاس توسعه پیدا کرده و در حال حاضر تعداد زیادی از گروههای کرهای کی-پاپ آثارشان توسط این شرکت منتشر میشود، برای ارتباط نزدیکتر هنرمندان و طرفداران، پلتفرمی شبیه به یک شبکه اجتماعی به نام «ویورس» (Weverse) ایجاد کرده است. در ویورس هنرمندان و طرفداران میتوانند بدون واسطه با هم ارتباط داشته باشند و عمدتا هنرمندان کرهای در این پلتفرم برای طرفدارانشان برنامه لایو برگزار میکنند.
با سرک کشیدنی در ویورس میتوان طیف وسیع و گستردهای از طرفداران در سراسر جهان را دید که با هنرمندان کرهای مورد علاقهشان صحبت میکنند، از جمله آرمیهای ایرانی بیتیاس که اغلب به زبان کرهای مینویسند.
بیتیاس در هر جایی سعی میکند که نشان دهد به یاد آرمیهایشان هستند و آنها را فراموش نکردهاند، حتی زمانی که به کاخ سفید دعوت شدند.
در تاریخ ۳۱ مه ۲۰۲۲ اعضای بیتیاس به دعوت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به کاخ سفید رفت تا در کارزار این کشور برای مقابله با نفرتپراکنی و آسیاییستیزی و تبعیض علیه آسیاییها شرکت کنند.
جی-هوپ در کنفرانس خبری کاخ سفید از آرمیها یاد کرد و گفت: «ما امروز به لطف آرمیهایمان اینجا هستیم - طرفداران ما در سراسر جهان، که ملیتها و فرهنگهای متفاوتی دارند و از زبانهای مختلف استفاده میکنند. ما واقعاً و همیشه سپاسگزار هستیم.»
اگر چه بیتیاس سعی میکند در هر فرصتی درباره آرمیها صحبت کند، اما تاکنون درباره ایران و آرمیهای ایرانی اظهار نظری نکرده است. با اینحال بخشی از آرمیهای ایرانی اصرار دارند که نشان دهند آنها درباره ایران هم به صورت ویژه واکنش نشان دادهاند و موضوعات ایران را پیگیری میکنند.
اما با جستجو در این زمینه تنها به دو مورد از واکنش بیتیاس درباره ایران برخورد خواهیم کرد، یکی پاسخ به مجری ایرانی در مراسم اهدای جوایز بیلبورد است که از اعضا خواست به طرفداران ایرانی «سلام» کنند و یکی از اعضا در حالی که داشت از روی فرش قرمز مراسم رد میشد تا وارد سالن شود، به گفتن «های» (سلام) بسنده کرد و مورد دوم هم مربوط به لایو پارک جیمین در ویورس است.
در این لایو یک آرمی برایش نوشته بود که «لطفا بگو ایران را دوست داری» و او تنها این کامنت را روخوانی کرد، بدون اظهارنظر یا پاسخی در این زمینه. اما همین ویدیو توسط برخی از فنپیجهای ایرانی بیتیاس با ترجمههای متفاوت، مانند «جیمین گفت ایران را دوست دارد» یا «دوست دارد بیاید در ایران کنسرت برگزار کند» بارها بازنشر شد.
به نظر میرسد آرمیهای ایرانی دوست دارند مورد توجه هنرمندان محبوبشان واقع شوند، هرچند تاکنون این اتفاق نیافتاده است.
دقیقا مشخص نیست، محبوبیت موسیقی کی-پاپ و گروه بیتیاس از چه زمانی شروع شد، اما میتوان رد پای آن را در دهه ۱۳۹۰ و عمدتا در میان نسلهای دهه ۸۰ و ۹۰ خورشیدی دید.
آشنایی نسل جدید ایرانیان با کشور کره جنوبی بسیار متفاوت است و این آشنایی از سریالهای تاریخی کرهای گرفته تا موسیقی کی-پاپ و فرهنگ و زبان کرهای را در بر میگیرد.
باید اشاره کرد تنها بیتیاس نیست که در ایران طرفدار دارد، بلکه گروههای دیگری هم مانند گروه دخترانه بلکپینک طرفدران زیادی دارند.
با اینکه موسیقی کی-پاپ خرده فرهنگ خود را به وجود آورده، این موضوع منحصر به دوران کنونی و این سبک از موسیقی نیست. در برهههای مختلفی از تاریخ ۱۰۰ سال گذشته، ژانرهای مختلف موسیقی، از بلوز، جز، راک اند رول گرفته تا پاپ و هیپپاپ خرده فرهنگ خود را داشته که در میان طرفداران و سبک زندگی آنها نیز به شیوه مختلفی نمود عینی پیدا کرده است؛ که از پوشیدن سبک خاصی از لباس گرفته تا مدل موها و ریش و حتی نوع ادبیات محاورهای را شامل میشد.
در میان طرفداران بیتیاس، چه در ایران و چه کشورهای دیگر نیز میتوان همین رویه را شاهد بود. فندوم آرمیها عاشق هنرمندان محبوبشان هستند، دوست دارند در کنسرتهای آنها شرکت کنند و در مواردی تلاش میکنند ظاهر خودشان را شبیه هنرمند مورد علاقهشان دربیاورند.
فندومهای بیتیاس در ایران، احتمالا مثل بقیه دنیا رویدادها و وقایع مختلف درباره بیتیاس و اعضایش، از مهمترین تا بیاهمیتترینها را یادآوری میکنند. در میان صفحات آرمیها در شبکههای اجتماعی روزانه میتوانید به چنین محتوایی برخورد کنید: هفت سال پیش بود که پارک جیمین این عکس را منتشر کرد، یک سال پیش در چنین روزی جونگکوک اومد لایو، ۱۳ سال پیش این دو تا با هم بیتیاس رو تشکیل دادند و...
قدمت آرمی بودن هم اعتبار خاصی در میان طرفداران بیتیاس دارد و اولین سوالی که معمولا از هم میپرسند این است: «کی آرمی شدی؟» یا وقتی میخواهند در مورد بیتیاس صحبت کنند، به نحوی اشاره خواهند کرد از چه زمانی و چگونه آرمی شدند.
یکی از مسائل برجسته درباره طرفداران ایرانی بیتیاس، علاقه آنها به یادگیری زبان کرهای است، تا جایی که بسیاری از آرمیهایی ایرانی در کلاسهای آموزش زبان کرهای خصوصی و حتی کلاسهای سفارت کره در تهران ثبت نام میکنند.
در ایران موضوع کی-پاپ، بیتیاس و آرمیها، در مغایرت با سبک زندگی تعریف شده مردم است.اما آرمیهای ایرانی از بیتیاس چه چیزی دریافت میکنند که به طرفدار پر و پا قرص یک گروه موسیقی کرهای تبدیل میشوند؟
پاسخ این سوال میتواند بسیار ساده باشد، به قول یکی از آرمیهای ایرانی «حسی خوبی که از آهنگهاشون میگیرم»، و اینکه الزاما برای علاقهمند شدن به یک سبک موسیقی یا گروه موسیقی، دلیل خاصی جز ارتباط برقرار کردن با موسیقی، هنرمند، ترانه و سبک آنها لازم نیست.
یک آرمی ۲۰ ساله به نام خورشید گفت: «چیزی که بیتیاس را برای من متفاوت میکند، اهمیتی است که به آرمی میدهد. حتی شده اول به آرمی فکر میکند بعد به خودش. بیتیاس با اینکه بزرگترین بویبند کی-پاپ و عرصه موسیقی است، ولی ادعایی در این باره ندارد.»
خورشید میگوید بیتیاس بارها گفته طرفدارانش را با هر تفاوت و طرز فکری دوست دارند و تاکید میکند انتقال حس صمیمیت و حمایتگر از سوی اعضای بیتیاس برای او بسیار حائز اهمیت است: «من خودم به شخصه این را دریافت کردم، شما هیچوقت حس غریبانهای به این هفت آرتیست نخواهید داشت. بیتیاس امید الکی نمیدهد، انگار که تو را در آغوش میگیرد و تو به خودت میآیی میبینی که چند سال است دلیل خندههایت هستند و به آنها مدیونی...»
یک آرمی ۲۲ ساله دیگر به نام مهسا میگوید بیتیاس با آهنگهایشان به جوانانی که از دست جامعه و مشکلات روحی و ... در عذاب هستند، کمک میکنند: «به همین دلیل میان قشر جوان طرفدار زیاد دارند.»
نرگس، یکی دیگر از آرمیها میگوید: «اول آهنگهایشان را شنیدم، بعد اجرایشان خیلی جذبم کرد، بعد معنی آهنگها برایم جذاب بود و طوری که خودم هم نفهمیدم طرفدار آنها شدم.»
یکی دیگر از آرمیهای ایرانی میگوید «حس خوبی» که به او میدهند را دوست دارد و «خاکی بودن اعضای گروه با وجود معروفیت بسیار زیاد» از مهمترین دلایلش برای علاقه به بیتیاس است.
تمام آرمیها حمایت تمام قد بیتیاس از آرمیها، مضمون مثبت ترانههای این گروه و همچنین القای حس خوب جزو دلایلی بود که برای طرفداری و علاقهشان بسیار برجسته بود.
محبوبیت بیتیاس در ایران به عنوان یک گروه موسیقی کرهای، نشاندهنده تأثیر قابلتوجه آنها بر نسل جوان در این کشور است. جوانان ایرانی، با استفاده از رسانههای اجتماعی و پلتفرمهای موسیقی بینالمللی، موسیقی بیتیاس را جستجو میکنند و از آن لذت میبرند.
مخالفان این گروه در ایران، نفوذ بیتیاس در ایران را نتیجه غفلت مسئولان فرهنگی کشور میداند. و تاکید دارند بیتیاس دختران و زنان ایرانی را به «بردگی» گرفته است.
مخالفان میگوید بیتیاس مناسک دارد، باید در جمع درباره آنها صحبت شود و بر همین اساس معتقد هستند بیتیاس دارد خودش را به عنوان «دین» مطرح کنند. اشاره این دسته به در میان گذاشتن اطلاعات و صحبتهای آرمیها درباره هنرمندان محبوبشان و همچین یک بازی کرهای به اسم «کیرول» است.
در بازی کیرول افراد بر اساس علاقه و شناختشان، خود را به جای هنرمند یا سلبریتی کرهای مورد علاقهشان قرار میدهند و نقش بازی میکنند. احسان شاهقاسمی این بازی را مصداق مراسم مذهبی بیتیاس میداند.
با این وجود آرمیها بارها تاکید میکنند که آنها صرفا به موسیقی و خواننده مورد علاقهشان گوش میکنند و «بردگی» هیچ گروه یا فردی را نمیکنند.
خبرگزاری فارس نیز از دیگر رسانههایی است که مطالب متعددی درباره گروه بیتیاس منتشر کرده است و این گروه و سبک موسیقی کی-پاپ را نفوذ «برنامهریزی شده فرهنگی کره» و «شیوع ناهنجاری بیگانه» خوانده است.
آرمیهای ایرانی بیتیاس مانند طرفداران هر گروه موسیقی دیگری دوست دارند که بتوانند در کنسرت هنرمندان محبوبشان شرکت کنند.
موضوعی که دامنه تقابل طرفداران و مخالفان بیتیاس را در ایران بیشتر کرد و به درخواستهایی از وزیر ارشاد برای اجرای کنسرت یا جلوگیری از برگزاری کنسرت این گروه کرهای انجامید.
در بخش «فارس من» وبسایت خبرگزاری فارس طرفداران گروه بیتیاس درخواستی را برای اجرای کنسرت این گروه در ایران از وزیر فرهنگ و ارشاد مطرح کردهاند. درخواست موافقان برگزاری کنسرت بیش از ۵۷ هزار امضا جمع کرد، در مقابل درخواست مخالفان تنها ۱۴۰۰ امضا جمع کرده است.
در وبسایت «کارزار» نیز یک درخواست از وزیر ارشاد برای برگزاری کنسرت با بیش از ۳۰ هزار امضا وجود دارد، اما نکته جالب درباره این درخواست، متن آن است.
در متن این درخواست آمده: «این کارزار از طرف میلیونها طرفدار گروه بیتیاس در ایران است. این گروه موسیقی هفت نفره (مذکر) اصالتاً اهل کره جنوبی هستند. ما خواستار برگزاری کنسرت این گروه در ایران هستیم، این گروه در دنیا و علیالخصوص ایران طرفداران زیادی دارد. شواهد و مدارک نشان میدهد که این گروه احترام بسیار زیادی برای مسلمانان قائلند و در هر کشور قوانین آن کشور را رعایت میکنند. اعضای این گروه نیز تقاضای برگزاری کنسرت در ایران را دارند. با توجه به موارد ذکرشده از شما مسئولین محترم خواهشمندیم مجوز برگزاری کنسرت این گروه موسیقی پاپ را در ایران صادر کنید تا دل میلیونها نفر شاد شود.»
نویسنده این درخواست که از وزیر ارشاد خواسته «دل میلیونها نفر را شاد کند»، اشاره جالبی به احترام گروه بیتیاس به «مسلمانان» و «قوانین هر کشور» دارد که شاید بتوان نمود آن را در برگزاری کنسرت بیتیاس در کشور عربستان سعودی دید.