۶ روش جلوگیری از سیاه شدن موز که نمی‌دانستید!

۶ روش جلوگیری از سیاه شدن موز که نمی‌دانستید!
اگر موز بیش از حد گاز اتیلن منتشر کند نه تنها باعث خرابی خودِ موز می‌شود بلکه روی میوه‌هایی که در نزدیکی موز قرار دارند نیز اثر می‌گذارد.
کد خبر: ۵۸۱۲
|
۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹

‌زی‌سان: به نظر می‌رسد موز یکی از آن دسته میوه‌هایی است که خیلی زود خراب می‌شوند؛ اما این طور نیست و اگر روش نگه داری موز را بلد باشید می‌توانید آن را به خوبی نگه دارید. 

به گزارش زی‌سان، قبل از این‌که به سراغ راهکار‌های جلوگیری از سیاه شدن موز برویم بهتر است به این موضوع بپردازیم که چرا موز زودتر از بقیه میوه‌ها خراب می‌شود؟

جواب این سوال انتشار گاز اتیلن است. گاز اتیلن از ساقه موز به بیرون منتشر می‌شود. این گاز به طور معمول عامل رسیده شدن میوه‌هاست، اما اگر موز بیش از حد گاز اتیلن منتشر کند نه تنها باعث خرابی خودِ موز می‌شود بلکه روی میوه‌هایی که در نزدیکی موز قرار دارند نیز اثر می‌گذارد.

برای جلوگیری از انتشار بیش از حد این گاز روش‌هایی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. پس اگر مجبور هستید برای مهمانی از چند روز قبل موز بخرید و می‌خواهید موز‌ها را تا زمان مصرف سالم نگه دارید این مطلب را از دست ندهید.

زمان خرید، در انتخاب موز دقت کنید!

اگر می‌خواهید موز را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید، باید هنگام خرید دقت داشته باشید که موز‌های سالم و بدون لکه و زدگی انتخاب کنید.

نگه‌داری جداگانه موز

همان‌طور که می‌دانید یک سری از میوه‌ها مانند توت فرنگی، هلو یا انگور خیلی زود می‌رسند و خراب می‌شوند. پس نگه‌داری موز کنار این میوه‌ها نه تنها باعث خرابی زودتر موز می‌شود بلکه روی کیفیت میوه‌های مجاورش نیز اثر می‌گذارد. اگر می‌خواهید موز را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید، آن را از سایر میوه‌ها جدا کنید!

روش نگه‌داری موز در یخچال

برخلاف سایر میوه‌ها نگه‌داری موز در یخچال روش خاصی دارد!

در قدم اول موز‌ها را از هم جدا کنید سپس آن‌ها را با آب سرد بشویید و با یک دستمال تمیز خشک کنید. بعد از خشک کردن موز‌ها، آن‌ها را در یک ظرف پلاستیکی درب دار قرار دهید سپس یک دستمال نخی تمیز روی موز‌ها بگذارید، درب ظرف را محکم ببندید و در قسمت پایینی یخچال نگه‌داری کنید.

نکته: قرار دادن دستمال نخی روی موز‌ها باعث می‌شود رطوبت اضافی موز گرفته شود و موز له نشود.

۶ روش جلوگیری از سیاه شدن موز که نمی‌دانستید!

نگه‌داری موز با فویل آلومینیومی یا سلفون

در این روش شما باید موز‌ها را از هم جدا کنید سپس ساقه‌های قهوه‌ای و ضخیم آن‌ها را با سلفون یا فویل آلومینیومی کاملاً بپوشانید. این کار از انتشار بیش‌از‌حد گاز اتیلن و خراب شدن زود هنگام موز جلوگیری می‌کند.

نگه‌داری موز با روزنامه!

یکی از روش‌های نگه داری موز پیچیدن آن در روزنامه است. در این روش نیازی به شستن موز نیست فقط موز‌ها را از هم جدا کنید و یکی‌یکی لای روزنامه بپیچید سپس درون یک نایلون بگذارید، هوای اضافی نایلون را خارج کنید. نایلون را گره بزنید و درون یخچال نگه‌داری کنید.

۶ روش جلوگیری از سیاه شدن موز که نمی‌دانستید!

روش نگه‌داری موز با استفاده از لیمو ترش

با آغشته کردن پوست موز به میوه‌هایی که خاصیت اسیدی دارند دیگر نگران سیاه شدن موز و خراب شدن آن نخواهید بود. لیمو ترش، پرتقال، گریپ فروت و آناناس از جمله میوه‌های اسیدی هستند که می‌توانید پوست موز را به عصاره آن‌ها آغشته کنید.

روش نگه‌داری موز با جاذب اتیلن‌

می‌توان گفت مطمئن‌ترین راه برای نگه‌داری موز و حتی میوه‌های دیگر استفاده از جاذب اتیلن است. جاذب اتیلن را می‌توانید از فروشگاه‌های فروش کود و لوازم کشاورزی با قیمت مناسب تهیه کنید و یک عدد از ساشه‌های جاذب اتیلن را در ظرفی که میوه‌ها را نگه‌داری می‌کنید قرار دهید. 

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم بهترین روش‌های نگه‌داری موز را به شما آموزش دهیم. اما بهتر است میوه‌ها، مخصوصاً موز را به اندازه مصرف خریداری کنید، زیرا نگه‌داری طولانی مدت میوه‌ها روی کیفیت و طعم آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون