بهترین زمان مصرف ویتامین‌ B، مولتی ویتامین، ویتامین E و دیگر مکمل‌ها

بهترین زمان مصرف ویتامین‌ B، مولتی ویتامین، ویتامین E و دیگر مکمل‌ها
بهترین زمان مصرف ویتامین ها کِی است؟ مصرف برخی از آن‌ها قاعده و قانون دارد و برخی دیگر مصرف آزادانه‌تری دارند. بیایید در این‌باره بیش‌تر بدانیم.
کد خبر: ۴۷۲
|
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹

بهترین زمان مصرف ویتامین چه زمانی است؟ برای پایخ به این سوال بیایید در ابتدا چند نکته علمی را با هم مرور کنیم.

زی‌سان: ویتامین‌ها و مکمل‌ها حسابی محبوب هستند. حدود ۵۹ ٪ از بزرگسالان ایالات متحده گزارش داده‌اند که حداقل در یک دوره ۳۰ روزه، یک مکمل غذایی مصرف می‌کنند. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، این روند در زنان شایع‌تر از مردان است.

حال، سوال اساسی این است که بهترین زمان برای خوردنِ ویتامین و مکمل چه‌زمانی باید باشد؟ آیا بهتر ویتامین‌ها را صبح بخورید یا شب؟ اصلا چه ویتامین‌هایی را نباید باهم مصرف کنید؟

پیش از هر چیز باید بدانید که قبل از پر‌کردن کمدتان با انواع ویتامین و مکمل، بهتر است با پزشک و یا یک متخصص تغذیه خوب مشورت کنید. پزشک خوب علاوه بر اینکه به شما می‌گوید به ویتامین نیاز دارید یا نه، در عین حال زمان خوردن آن و همچنین برند برتر را هم به شما معرفی می‌کند.

همچنین این امر نیز اهمیت دارد که به خاطر داشته باشید در حالی‌که مصرف مولتی‌ویتامین می‌تواند برای شما بسیار خوب باشد و از یک سبک زندگی سالم حمایت کند، اما جایگزینی برای پیروی از یک رژیم غذایی متعادل سالم نیست.

ویتامین‌ها و مکمل‌ها را باید صرفاً به‌عنوان یک تقویت‌کننده برای تغذیه خوب در نظر گرفت. دلایل زیادی برای تکیه بر شعار «اول غذا» (برای دریافت مواد مغذی) وجود دارد. غذا‌های کامل فیبر، آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی گیاهی را فراهم می‌کنند که معمولاً در مکمل‌ها وجود ندارند.

البته ناگفته نماند که مصرف همه مواد لازم برای بدن نیز تقریبا غیرممکن است. آسان‌تر است که بسیاری از ویتامین‌ها یا مواد معدنی را با مکمل‌ها جذب کرد، به شرط آن‌که در مصرف مکمل‌ها زیاده روی کنید.

بهترین زمان مصرف ویتامین‌ B، مولتی ویتامین، ویتامین E و دیگر مکمل‌ها

با این مقدمه برویم به سراغ سوال این مطلب: بهترین زمان مصرف ویتامین و مکل چه زمانی است؟

در اینجا آنچه شما در مورد بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها و نحوه‌بهینه سازی مکمل‌های خاص برای دریافت بیشترین فواید برای بدن‌تان را می‌خوانید.

 

بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. چرا که این به عوامل مختلفی بستگی دارد. دکتر “Laura Iu” مشاور تغذیه در شهر نیویورک می‌گوید: «بهترین زمان از روز برای مصرف ویتامین‌ها برای هر فردی متفاوت است. همچنین به دوز و دارو‌های دیگری که مصرف می‌کنید بستگی دارد، چراکه برخی از مواد مغذی به طور بالقوه می‌توانند با دارو‌های خاصی تداخل داشته باشند؛ بنابراین در این حالت خوردنِ آن‌ها ممکن است زمان‌بندی خاصی بخواهد.

این امر، یک مثال بارز برای این است که بدانید چرا قبل از شروع خوردنِ ویتامین باید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

در هر صورت، مهم نیست چه زمانی از روز تصمیم به مصرف مولتی ویتامین خود دارید، سعی کنید آن را با معده خالی مصرف نکنید.

برخی از افراد ممکن است هنگام خوردن ویتامین به صورت ناشتا، حالت تهوع یا ناراحتی معده را تجربه کنند. دکتر تیلور والاس، استادیار بالینی در دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی در دانشگاه جورج واشنگتن و مدیرعامل شرکت “Think Healthy Group” توضیح می‌دهد: «مصرف مکمل‌ها با غذا به کاهش جذب آن‌ها کمک می‌کند. جذب تدریجی ایده‌آل است، زیرا بدن ما فقط می‌تواند مقدار زیادی از یک ماده مغذی خاص را در یک زمان جذب و استفاده کند.»

 

مصرف مولتی ویتامین برای چه کسانی مفید است؟

با توجه به گفته مؤسسه ملی بهداشت آمریکا، این افراد ممکن است بیشترین سود را از مصرف مولتی ویتامین ببرند:

  • افراد ۵۰ سال به بالا
  • زنانی که قصد بارداری دارند
  • زنانی که باردار هستند
  • افرادی که کمبود مواد مغذی، رژیم غذایی نامناسب یا ناامنی غذایی دارند

بهترین زمان مصرف ویتامین‌ B، مولتی ویتامین، ویتامین E و دیگر مکمل‌ها

بهترین زمان مصرف ویتامین سی C

شما می‌توانید هر زمان که راحت‌ترید، ویتامین C مصرف کنید. این ویتامین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و به ترمیم بافت‌ها در بدن یاری می‌رساند. ویتامین C با تولید کلاژن برای حمایت از پوست، تاندون‌ها و رباط‌های سالم کمک می‌کند. اگر امیدوارید با مصرف دوز بالاتر از حد توصیه شده ویتامین C از این فواید بیشتر بهره ببرید، خود را خسته نکنید، چراکه این ویتامین محلول در آب است، بنابراین مقادیر اضافی آن را دفع خواهید کرد.

 

بهترین زمان مصرف ویتامین‌ b1 و دیگر ویتامین‌های b

خوردن ویتامین ب در هر زمانی از روز خوب است، اما اگر می‌خواهید تاثیر بیش‌تری را شاهد باشید، صبح ممکن است بهتر باشد. این گروه از ویتامین‌ها به آزاد‌شدن انرژی از کربوهیدرات‌ها کمک می‌کنند تا بتوانید حرکت کنید و فعال باشید و همچنین در سلامت مغز نقش دارند.

با این‌حال، زیاده روی در ویتامین‌های B به شما انرژی اضافی نمی‌دهد یا شما را به یک نابغه تبدیل نمی‌کند. آن‌ها هم مثل ویتامین ث محلول در آب هستند، بنابراین شما به سادگی هر میزان از آن که بدنتان نیاز ندارد را دفع می‌کنید.

 

بهترین زمان مصرف ویتامین A

ویتامین آ را نیز می‌توانید هر زمان که برایتان مناسب‌تر است، مصرف کنید، اما از آنجایی که این ویتامین محلول در چربی است، زمان‌بندی آن برای یکی از وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌ها ایده بهتری است.

حتما غذا‌های حاوی چربی‌های سالم مانند آووکادو یا آجیل و دانه‌ها را مصرف کنید. ویتامین A در ایمنی، عملکرد اندام‌ها نقش دارد و برای سلامت باروری کلیدی است.

 

بهترین زمان دریافت ویتامین E

هیچ ساعت جادویی‌ای برای مصرف این عامل کلیدی در سلامت بینایی وجود ندارد، با این وجود مصرف آن با غذا ممکن است هوشمندانه باشد، چراکه این ویتامین محلول در چربی است.

ویتامین E همچنین برای سلامت خون، پوست و مغز ضروری است. به خصوص ضروری است که قبل از تصمیم به مصرف مکمل ویتامین E با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است برای افرادی که سکته مغزی یا حمله قلبی داشته‌اند خطرناک باشد.

بهترین زمان مصرف ویتامین‌ B، مولتی ویتامین، ویتامین E و دیگر مکمل‌ها

نحوه مصرف ویتامین‌ها در دوران بارداری

شما می‌توانید آن‌ها را در هر زمانی از روز مصرف کنید. از آنجایی که ویتامین‌های دوران بارداری به طور کلی بخش مهمی از یک بارداری سالم در نظر گرفته می‌شوند، بهتر است آن‌ها را زمانی مصرف کنید که به احتمال زیاد به یاد دارید.
دکتر والاس می‌گوید: «من کاملاً معتقدم همه زنانی که باردار هستند (یا ممکن است در آینده نزدیک باردار شوند) باید ویتامین‌های دوران بارداری را مصرف می‌کنند که حاوی ۱۰۰ ٪ ارزش روزانه برای همه مواد مغذی است. مجموعه‌ای از مواد مغذی موجود در ویتامین‌های دوران بارداری نقش مهمی در رشد و نمو سالم جنین دارد.

در آخر...

با توجه به مطالب بالا، هیچ «بهترین زمان» رسمی برای مصرف ویتامین‌ها وجود ندارد؛ چه مولتی ویتامین، مکمل‌های مستقل یا ویتامین‌های دوران بارداری.

از آن‌جایی که برخی از افراد ممکن است هنگام خوردن آن‌ها بدون غذا دچار ناراحتی معده شوند و برخی از ویتامین‌ها محلول در چربی هستند (به این معنی که چربی به جذب آن‌ها کمک می‌کند)، بهتر است آن‌ها را با غذا میل کنید.

 

منبع: goodhousekeeping

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون