08/ارديبهشت/1404 | 05:49
۲۱:۲۰
۱۴۰۴/۰۲/۰۷
مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا

پشت‌پرده انفجار بندر شهید رجایی؛ محموله «بسیار خطرناک» منفجر شده تحت چه عنوانی انبار شده بود؟

پشت‌پرده انفجار بندر شهید رجایی؛ محموله «بسیار خطرناک» منفجر شده تحت چه عنوانی انبار شده بود؟
مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا به عنوان شرکتی که انفجار مهیب روز گذشته بندر شهید رجایی در محوطه اختصاصی این شرکت رخ داده بود گفت: این سانحه درپی اظهار خلاف محموله‌های وارداتی رخ داده و محموله‌های «بسیار خطرناک» منفجر شده بندر شهیدرجایی تحت عنوان «کالای معمولی» وارد و دپو شده بود.
کد خبر: ۴۶۹۸۴

سعید جعفری با تشریح وقایع منجر به حادثه تلخ روز گذشته بندر شهید رجایی و انفجار مهیب رخ داده در محوطه اختصاصی شرکت بندری سینا در محدوده بندر شهید رجایی اظهار کرد: بر اساس آیین‌نامه بین‌المللی حمل و نقل کالا‌های خطرناک، متولیان و عوامل حمل دریایی و خشکی، مکلفند محموله‌های خطرناک را با ذکر گروه اصلی و فرعی آن و با ارائه فرم مشخصات ایمنی و قبل از ورود کالا به گمرکات اظهار کنند تا محموله‌های ورودی به بنادر مطابق با الزامات آیین‌نامه، بسته‌بندی و برچسب‌زنی شوند.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا اضافه کرد: بر همین اساس بنادر، محموله‌های خطرناک را به محوطه مخصوص نگهداری کالا‌های خطرناک که در زون‌بندی بندر، در محدوده‌های خاص بندری طراحی و احداث شده‌اند منتقل می‌کنند.

جعفری با تاکید بر اینکه در این شرایط تمامی الزامات تخلیه، بارگیری و حمل و نگهداری از پای کشتی تا انبار و بارگیری با وسایل حمل زمینی و بالعکس منطبق با آیین‌نامه کالا‌های خطرناک انجام می‌شود، گفت: بنابراین مسولیت بندر و کارگزاران بعنوان سازمان‌های تحویل‌گیرنده کالا، در واقع مطابق با اظهار قانونی متولیان حمل به گمرکات و بنادر، بسته‌بندی و برچسب‌زنی برچسب‌های کالا‌های خطرناک است.

وی ادامه داد: متاسفانه ارزیابی اولیه و کارشناسی درخصوص حادثه روز گذشته بندر شهیدرجایی نشان می‌دهد که این سانحه تلخ درپی تکرار فاجعه‌آمیزِ اظهار خلاف واقع در خصوص کالا‌های خطرناک و تحویل این کالا‌ها بدون اسناد و برچسب‌های کالا‌های خطرناک رخ داده است.

جعفری افزود: قدرت و موج انفجار و شعاع تخریب و سایر مشخصه‌های انفجار روز گذشته، بیانگر محموله‌های به شدت خطرناکی بوده که براساس کنوانسیون FAL و قوانین و مقررات بندری بایستی توسط شرکت حمل کننده به صورت کتبی و رسمی به عنوان کالای خطرناک به بندر اظهار شود. این درحالی است که این محموله به عنوان محموله معمولی و غیرخطرناک اظهار و بسته‌بندی و تحویل بندر شده بود.

وی در پایان گفت: متاسفانه این اظهار خلاف، با در معرض خطر قرار دادن تمامی محدوده از کشتی تا انبار در بندر، موجبات بروز این سانحه شد و بر همین اساس شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، پیگیری‌های قانونی را به‌عمل خواهد آورد.

برچسب ها: