رسوایی جنسی مجری سرشناس؛ مدیران ارشد شبکه استعفا دادند
زیسان: دو مدیر ارشد شبکه تلویزیونی خصوصی فوجی تیوی ژاپن روز دوشنبه در پی رسوایی جنسی نسبت داده شده به ماساهیرو ناکایی، مجری سابق و سرشناس این شبکه، از سمت خود استعفا دادند.
ناکایی با اتهامات تعرض جنسی روبهرو است که موجب خشم عمومی و خروج آگهیدهندگان از این شبکه تلویزیونی شده است.
فشارها بر این شبکه تلویزیونی پس از آنکه یک روزنامه پرتیراژ ژاپنی اواخر دسامبر ماساهیرو ناکای ۵۲ ساله را به تعرض جنسی علیه یک زن در سال ۲۰۲۳ متهم کرد، شدت گرفت.
طبق گزارش نشریه زردی که این رسوایی را برای نخستین بار فاش کرد آقای ناکایی به زن قربانی ۹۰ میلیون ین (حدود ۵۶۰ هزار یورو) پرداخت کرده تا این ماجرا را سرپوش بگذارد. سایر رسانههای ژاپنی نیز با احتیاط از این اتفاق به عنوان «سوء رفتار جنسی» یاد کردند.
ماساهیرو ناکایی که پیشتر خواننده گروه پسرانه اسامایپی در دهه ۱۹۹۰ بود، بعدها به یک شخصیت محبوب تلویزیونی تبدیل شد.
وی روز پنجشنبه پس از لغو برنامههای تلویزیونیاش اعلام کرد که به حرفه خود پایان میدهد. او در این خصوص تصریح کرد: «تمام مسئولیت این اتفاق با من است.»
این چهره شناختهشده رسانهای در ژاپن پیشتر در بیانیهای اعلام کرده بود که آنچه گزارش شده «با واقعیت متفاوت است.»
موسسه هنری او به رسانههای ژاپنی اعلام کرده بود که این ستاره تلویزیونی «هرگز به زور یا خشونت متوسل نشده است.»
انتقاد از فوجی تیوی به دلیل عدم شفافیت
در پی این رسوایی، فوجی تیوی طی هفتههای گذشته به دلیل عدم شفافیت و پنهانکاری مورد انتقاد شدید قرار گرفت. کوئیچی میناتو، رئیس و شویجی کانو، رئیس هیئت مدیره فوجی مدیا (شرکت مادر فوجی تیوی) سرانجام روز دوشنبه از سمت خود استعفا دادند.
کانو در برابر خبرنگاران گفت: «من به دلیل عدم توجه کافی به حقوق زنان و درک ناکافی از این موضوع، از زنان آسیبدیده عذرخواهی میکنم.»
میناتو پیشتر در ماه ژانویه اعتراف کرده بود که فوجی تیوی قبل از افشای عمومی از این موضوع آگاه بوده است. با این حال، فوجی تیوی گزارشهای رسانهها مبنی بر اینکه یکی از کارمندان شبکه مهمانی را ترتیب داده که در آن ماساهیرو ناکای با آن زن ملاقات کرده، را رد کرد.
گفته میشود این مهمانی در خانه ناکای برگزار شده و سایر مهمانان به شکل هماهنگ از حضور در مهمانی انصراف دادهاند.
تصویب قوانین جدید علیه جرایم جنسی در ژاپن؛ سن قانونی رابطه جنسی به ۱۶ سال افزایش یافت
«موارد جدی نقض مقررات» و تبعات آن
میناتو پیشتر روز ۱۷ ژانویه در یک کنفرانس مطبوعاتی خصوصی با حضور چند رسانه منتخب و بدون حضور دوربینها حضور یافته، اما از پاسخ به بسیاری از سؤالات امتناع کرده بود.
وی بهانه این رفتار خود را آغاز یک تحقیق داخلی جدید توسط کمیتهای متشکل از کارمندان فوجی تیوی عنوان کرده بود.
این عدم شفافیت موج تازهای از انتقادها را به ویژه از سوی یکی از شرکتهای تابعه صندوق سرمایهگذاری آمریکایی «دالتون اینوِستمنت» و نیز یکی از سهامدار بزرگ فوجی مدیا به راه انداخت.
آگهیدهندگان نیز در پی این رسوایی از این شبکه روی گرداندند: بیش از هفتاد شرکت از جمله تویوتا و مکدونالد تبلیغات خود را از این شبکه حذف کردند و در نتیجه ارزش سهام فوجی مدیا در بورس کاهش یافت.
کوئیچی میناتو روز دوشنبه اعتراف کرد: «ما کاملاً آگاه هستیم که به اعتبار شبکه آسیب زدهایم.»
او توضیح داد که اکنون خودش «موضوع تحقیقات یک کمیته مستقل» است و متعهد شد «برای کشف حقیقت، جلوگیری از تکرار مشکلات مشابه و اصلاح فرهنگ سازمانی کاملاً همکاری کند.»
این رسوایی میتواند توازن و ثبات اقتصادی فوجی تیوی را به عنوان یکی از پخشکنندههای خصوصی بزرگ ژاپن که در دهههای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ با برنامههای کمدی، موسیقی و سریالهای خود مخاطبان زیادی را جذب کرده بود، بر هم بزند.
فوجی تیوی اولین فیلم انیمیشن تولید شده در ژاپن تحت نام «آسترو بوی» را در سال ۱۹۶۳ پخش کرد و چندین فیلم از جمله «دزدان فروشگاه» اثر هیروکازو کورئیدا، برنده نخل طلای ۲۰۱۸ را تولید کرده است.