سلاح لیزری جدید بویینگ با قابلیت انهدام پهپادها

سلاح لیزری جدید بویینگ با قابلیت انهدام پهپادها
سامانه لیزری شرکت بوئینگ در یک رزمایش مشترک، پهپاد‌های بزرگ را سرنگون و نشان داده که می‌تواند تهدیدات پیشرفته را متوقف کند.
کد خبر: ۳۷۳۲۱
|
۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱

سامانه لیزری شرکت بوئینگ در یک رزمایش مشترک که توسط آمریکا و عربستان برگزار شد، پهپاد‌های بزرگ را سرنگون کرد و خود را در خنثی سازی تهدیدات پیشرفته ثابت کرد.

این سامانه موسوم به «سامانه تسلیحات لیزری فشرده» (CLWS) از یک لیزر پنج کیلوواتی برای درگیری و سرنگونی پهپاد‌های گروه ۳ که پهپاد‌های بزرگ هستند و می‌توانند تجهیزات سنگین‌تری را حمل کنند، در آزمایشی در مرکز آزمایش رد سندز (Red Sands) در عربستان سعودی استفاده کرد.

سلاح لیزری نوعی جنگ‌افزار انرژی هدایت‌شده است که از پرتو لیزر برای تخریب هدف استفاده می‌کند. از دهه ۱۹۷۰ تاکنون سلاح‌های لیزری متعدد و متنوعی طراحی و تولید شده‌اند، اما اغلب آنها از مرحله تحقیق و اثبات فناوری فراتر نرفته‌اند. امروزه جنگ‌افزار‌های زمینی لیزری توانایی نابودی موشک‌ها، پهپاد‌ها و گلوله‌های توپ و خمپاره در حال پرواز را پیدا کرده‌اند. سلاح‌های لیزری هوابرد نیز آزمایش‌های موفقیت‌آمیزی داشته‌اند و حتی سیستم‌های لیزری فضایی برای نابودی ماهواره‌ها یا موشک‌های بالستیک نیز پیشنهاد شده‌اند.

دو مهندس شرکت بوئینگ در این آزمایش جدید به سرعت این سامانه را با شبکه فرماندهی و کنترل پدافند هوایی منطقه ادغام کردند و رادار برای اجرای این آزمایش در حضور نمایندگان فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده استفاده کردند.

به گفته ران داوک (Ron Dauk) مدیر برنامه هدایت انرژی بوئینگ، کار در کنار دیگر اعضا در شرایط واقعی گرما و گرد و غبار بیابان، برای تنظیم دقیق سیستم‌های ضد پهپاد و نشان دادن قابلیت‌های آنها ضروری است.

داوک گفت: سامانه ما به عنوان تنها سامانه انرژی هدایت شده در رد سندز دوباره نشان داد که با نیاز به لایه‌ای گسترده‌تر از دفاع هوایی در میدان نبرد مدرن مطابقت دارد.

سرنگونی نزدیک به ۵۰۰ پهپاد با حداقل آموزش اپراتور

سامانه CLWS بوئینگ با موفقیت نزدیک به ۵۰۰ هواپیمای بدون سرنشین از جمله پهپاد‌های گروه ۳، پهپاد‌های دید اول شخص و پهپاد‌های دسته جمعی را در سناریو‌های مختلف و محیط‌های متفاوت سرنگون کرد.

این در حالی است که اپراتور‌ها برای رسیدن به این هدف تنها نیاز به یک ساعت آموزش با دسته کنترل کننده کنسول بازی ایکس‌باکس (Xbox) داشتند.

 

این سامانه چند ماموریتی آزمایش شده برای مقابله با تهدیدات پهپاد‌ها طراحی شده است و در فواصل از ۶۵۰ فوت تا ۱.۶ مایل عمل می‌کند.

بوئینگ همچنین اضافه می‌کند که این سامانه می‌تواند در هر دو پیکربندی ثابت و سیار عمل کند و انعطاف‌پذیری را در استقرار فراهم کند.

علاوه بر این، این سامانه قادر به شناسایی و شکست هر دو نوع پهپاد‌های تکی و چندتایی به طور همزمان است که آن را به ابزاری همه‌کاره در جنگ‌های مدرن تبدیل می‌کند.

بوئینگ در پایان ماه مه با موفقیت دو واحد CLWS را در سناریو‌های عملیاتی ساختگی آزمایش کرد. یک واحد در یک پیکربندی کانتینری ثابت آزمایش شد، در حالی که واحد دیگر به صورت سیار آزمایش شد. آنها با همدیگر اهداف تکی و چندتایی را از جمله هواپیما‌های بدون سرنشین با عملکرد بالا با دید اول شخص و گروهی متشکل از پنج پهپاد را به طور همزمان شناسایی و سرنگون کردند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: