مقامات آمریکایی: گزینه‌های اسرائیل درباره حمله به ایران مشخص شده است!

مقامات آمریکایی: گزینه‌های اسرائیل درباره حمله به ایران مشخص شده است!
رهبران اسرائیل هنوز به امریکا جزئیاتی درمورد پاسخ نظامی خود به حمله ایران ارائه نکرده‌اند / گزینه‌های تحت بررسی اسرائیل شامل هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی و اطلاعاتی ایران، دفاع هوایی و تأسیسات انرژی است / سه مقام آمریکایی گفتند که انتظار ندارند ایالات متحده از واکنش اسرائیل به طور مستقیم حمایت کند
کد خبر: ۳۶۸۳۰
|
۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۴

سایت شبکه «ان بی سی» آمریکا نوشت: به گفته دو مقام آمریکایی، رهبران اسرائیل هنوز جزئیات مشخصی از پاسخ نظامی خود به حمله موشکی هفته گذشته ایران را به ایالات متحده ارائه نکرده‌اند، حتی پس از آنکه مقامات نظامی آمریکایی درمورد احتمال حمایت از تلافی‌جویی اسرائیل با اطلاعات یا حملات هوایی خود گفتگو کرده اند.
 
به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: وزیر دفاع آمریکا، لوید آستین، عصر یکشنبه با وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، گفتگو کرد. یک مقام سابق و دو مقام فعلی که از این تماس اگاه بودند، گفتند که آن دو درباره واکنش‌های احتمالی بحث کردند، اما اسرائیل هنوز تصمیم نهایی درباره اینکه چه کاری انجام دهد و چه زمانی انجام دهد، نگرفته است. 
 
به گفته دو مقام آمریکایی، مقامات اسرائیلی صبح یکشنبه برای بررسی گزینه‌های پاسخگویی دیدار کردند.
 
مقامات آمریکایی گفتند که معتقد نیستند اسرائیل تصمیم نهایی خود را درباره جزئیات واکنش خود گرفته باشد، اما گفته‌اند که اسرائیل با برگزاری جلسات بیشتر در روز‌های گذشته و امروز، گزینه‌های خود را محدود و نهایی کرده است. 
 
گزینه‌های تحت بررسی شامل هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی و اطلاعاتی ایران، دفاع هوایی و تأسیسات انرژی است.
 
مقامات گفتند که گالانت وزیر دفاع اسرائیل و آستین وزیر دفاع آمریکا درباره تأسیسات هسته‌ای ایران به عنوان اهداف احتمالی صحبت نکردند.
 
سه مقام آمریکایی گفتند که نگران هستند که واکنش اسرائیل ممکن است در زمانی که گالانت در این هفته در واشنگتن با آستین دیدار می‌کند، صورت گیرد.
 
به گفته دو مقام آمریکایی، پس از آنکه ایران هفته گذشته حدود ۲۰۰ موشک بالستیک به اسرائیل شلیک کرد، مقامات نظامی آمریکایی درباره گزینه‌های پیوستن به حمله تلافی‌جویی اسرائیل علیه ایران بحث کردند.
 
به گفته دو مقام آمریکایی، ایالات متحده مدت‌هاست که با ارائه اطلاعات از اسرائیل حمایت می‌کند و این حمایت ممکن است در جریان حملات تلافی‌جویانه اسرائیل علیه ایران ادامه یابد. مقامات ارشد نظامی آمریکا همچنین درباره انجام حملات محدود بسیار کوچک علیه اهداف ایرانی بحث کرده‌اند، اما در بحث حملات درون ایران، بیش از به اشتراک‌گذاری اطلاعات نخواهد بود. گزینه‌های حمله به اهداف خارج از ایران نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
 
مقامات گفتند که آمریکا می‌تواند تجهییزات ایران در دریا را هدف قرار دهد یا تلاش کند کمک‌های نظامی ایران به نیرو‌های نیابتی در منطقه را با حمله به سایت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از گروه‌های شبه‌نظامی در یمن یا سوریه حمایت می‌کنند، مختل کند. حمله آمریکا به یک هدف ایرانی ممکن است به عنوان اقدامی دفاعی در نظر گرفته شود اگر تهدیدی علیه آمریکا یا متحدانش را مانند حملات قبلی آمریکا به اهداف مرتبط با ایران در یمن، عراق و سوریه، از بین ببرد.
 
مقامات دولت تأکید کردند که در حالی که ایالات متحده قصد دارد از حق دفاع اسرائیل از خود حمایت کند، هنوز تصمیمی درباره هرگونه اقدام ایالات متحده اتخاذ نشده است. 
 
سه مقام آمریکایی گفتند که انتظار ندارند ایالات متحده از واکنش اسرائیل به طور مستقیم حمایت کند و به جای آن انتظار دارند ایالات متحده از اسرائیل با اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران حمایت کند.
 
سه مقام آمریکایی گفتند که ناکامی اسرائیل در ارائه تضمین‌های مشخص به آمریکا مبنی بر اینکه پیش از اقدام، اسرائیل برنامه‌های خود را به طور کامل به اطلاع آمریکا خواهد رساند، باعث شده که ایالات متحده احتمالاً نقش فعالی در واکنش اسرائیل ایفا کند.
 
اسرائیل و پنتاگون بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند.
 
در حالی که اسرائیل در حال بررسی واکنش خود است، گالانت درخواست کرد که به آمریکا بیاید. مقامات آمریکایی به دنبال سرنخ‌هایی در مورد زمان‌بندی حمله اسرائیل هستند، از جمله برنامه سفر گالانت. آستین قرار است روز چهارشنبه در پنتاگون با گالانت ملاقات کند. به گفته دو مقام آمریکایی آشنا با برنامه‌ریزی، این گالانت بود که پیشنهاد داد به ایالات متحده بیاید.
 
به گفته چندین مقام آمریکایی، آستین از اینکه اسرائیل به آمریکا اطلاع نداد که قصد دارد نصرالله را هدف قرار دهد، ناامید و خشمگین بود. در ماه‌های اخیر، گالانت و آستین چندین بار در هفته با یکدیگر صحبت کرده‌اند، اما گالانت به آستین درباره عملیات علیه نصرالله در حالی اطلاع داد که عملیات در حال انجام بود.
 
در یک نشست خبری صبح دوشنبه، وقتی از ژنرال پات رایدر، سخنگوی پنتاگون، پرسیده شد که آیا اسرائیل به مقامات آمریکایی اطمینان داده است که دیگر آنها را غافلگیر نخواهد کرد، او مستقیماً پاسخ نداد.
 
رایدر گفت: «وزیر آستین و وزیر گالانت نقاط ارتباطی بسیار منظمی دارند. ما بسیار روشن کرده‌ایم که آگاهی از فعالیت‌ها در منطقه به دلایل متعددی مفید است... ما این خطوط ارتباطی را باز نگه می‌داریم.»
 
مقامات ارشد آمریکایی معمولاً زمانی که اسرائیل حمله‌ای مانند تلافی‌جویی مورد انتظار علیه ایران را آغاز می‌کند، در اسرائیل نیستند. به گفته مقامات آمریکایی، فرمانده سنتکام ایالات متحده، ژنرال مایکل کوریلا، آخر هفته در اسرائیل بود، اما اکنون انجا را ترک کرده و قرار نیست فوراً بازگردد. مقامات آمریکایی می‌گویند که اسرائیل به صراحت اعلام کرده است که واکنش به ایران در طول تعطیلات یوم کیپور این هفته منتفی نیست.
 
به گفته یک مقام سابق و دو مقام فعلی ایالات متحده، از ۷ اکتبر، ایالات متحده و ایران به یکدیگر اعلام کرده‌اند که هیچ‌کدام از طرفین خواهان تشدید این درگیری نیستند. 
 
مقامات آمریکایی معتقدند که اگر ایران با یک حمله بزرگ به زیرساخت‌های هسته‌ای خود که برنامه آن را به طور قابل توجهی مختل یا تعطیل کند مواجه نشود، ایران به دنبال جنگ مستقیم با اسرائیل و ایالات متحده نیست.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: