افزایش نگرانی‌ها از افزایش مرگ و میر با مسمومیت‌های الکلی

مسمومیت الکلی؛ بحران قدیمی، قربانیان جدید!

مسمومیت الکلی؛ بحران قدیمی، قربانیان جدید!
در هفته‌های اخیر، ماجرای مسمومیت الکلی ۳۱ نفر و مرگ ۹ نفر در شهر رشت بار دیگر این داستان تکراری را بر سر زبان‌ها انداخت. مرگ اخیر ۹ نفر دیگر در همدان نیز موجب شده که اکنون توجهات به این مساله بیش از بیش شود.
کد خبر: ۳۶۵۳۰
|
۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۲

زی‌سان: اخیرا مرگ ۹ نفر در ماجرای مسمومیت الکلی در شهر رشت بار دیگر توجهات را به سوی این مساله تکرار و معطوف به سابقه جلب کرده بود. حالا این بار خبر می‌رسد که در همدان ۲۰ نفر دچار مسمومیت الکلی شده و متاسفانه ۹ نفر از آنها جان باخته‌اند. 

به گزارش «زی‌سان»، در هفته‌های اخیر، ماجرای مسمومیت الکلی ۳۱ نفر و مرگ ۹ نفر در شهر رشت بار دیگر این داستان تکراری را بر سر زبان‌ها انداخت. مرگ اخیر ۹ نفر دیگر در همدان نیز موجب شده که اکنون توجهات به این مساله بیش از بیش شود. 

فراگیر شدن بحران مصرف مشروبات الکلی

البته این نخستین سالی نیست که مسمومیت الکلی در کشور به شکل گستره رخ می‌دهد. سال گذشته بود که یک نماینده مجلس اعلام کرد میزان مصرف الکل در ایران حتی از کشور‌هایی که مصرف در آنها آزاد است، بیشتر است. باید اشاره کرد که به دلیل تولید و مصرف غیرقانونی الکل در ایران نمی‌توان به چنین ادعایی تکیه کرد، اما نکته مورد توجه آن است که تنها در شش ماه نخست سال گذشته، هفت درصد از کل مسمومیت‌هایی که منجر به فوت شده، بر اثر مسمومیت با الکل بوده که ۵.۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

سال گذشته میزان مسمومیت الکی و مرگ و میر ناشی از آن به حدی بالا رفت که حدود ۱۱ نفر از توزیع‌کنندگان مشروبات الکلی دستگیر و به اعدام محکوم شدند.

طبق آخرین آمار، مسمومیت الکلی در کشور درحال گسترش است و تاکنون ۱۰۲ نفر تنها در مازندران دچار این مسمویت شدند. در موج اخیر مسمومیت‌های الکی، هشت نفر در مازندران، ۹ نفر در گیلان و ۹ نفر نیز در همدان جان خود را به‌خاطر مصرف مشروبات تقلبی اتانول یا متانول از دست داده‌اند. 

بحران جهانی مرگ و میر با مصرف مشروبات الکلی

البته باید به این نکته اشاره کرد که مرگ ناشی از مصرف مشروبات الکلی تنها مختص به ایران نیست و طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تیرماه ۱۴۰۳، الکل سالانه نزدیک به ۳ میلیون نفر را می‌کشد. مرگ و میر‌های ناشی از مصرف نوشیدنی‌های الکلی در ایران معمولا به دلیل مسمومیت رخ می‌دهد، درحالی که در سایر کشور‌ها الکل از طریق رانندگی در حالت مستی، خشونت و سوء استفاده‌ها و بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات سالانه جان مردم را می‌گیرد.

در آخرین گزارش آژانس بهداشت سازمان ملل متحد در مورد الکل و سلامت آمده است که الکل از طریق رانندگی در حالت مستی، خشونت و سوء استفاده‌ها و بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات، سالانه باعث مرگ و میر تقریباً ۱ نفر از هر ۲۰ نفر در جهان می‌شود.

طبق این گزارش ۲.۶ میلیون مرگ به دلیل مصرف الکل در سال ۲۰۱۹ میلادی ثبت شده و تقریباً سه چهارم این مرگ‌ها در مردان بوده است.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس» سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد بیشترین نسبت مرگ و میر ناشی از مصرف الکل در سال ۲۰۱۹ (۱۳ درصد) در بین افراد ۲۰ تا ۳۹ ساله بوده است.

در کشور ایران به دلیل ممنوعیت مصرف نوشیدنی‌های الکلی، مشروبات به شکل غیرقانونی تولید و توزیع می‌شوند و همین عامل سالانه به سلامت بسیاری از افراد آسیب می‌زند و در برخی موارد به مرگ آنها ختم می‌شود.

tags # مرگ
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: