انتقاد تند از دولت برای عدم اخراج افغانستانی‌ها

انتقاد تند از دولت برای عدم اخراج افغانستانی‌ها
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت که هر روز و هر ساخت تاخیر در اخراج اتباع غیرمجاز افغانستانی به زیان کشور است.
کد خبر: ۳۶۴۴۹
|
۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۴

روزنامه جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه انتظار می‌رفت دولت خیلی زودتر اقدام به اخراج مهاجران غیرقانونی افغانستانی کند، از تعلل در این زمینه انتقاد کرده و نوشته: «هر ساعت تاخیر در انجام آن به زیان کشور است.»

این روزنامه اصرار به اخراج مهاجران غیرقانونی را با افغان‌ستیزی متفاوت دانسته و نوشته: «معتقدان به اخراج اتباع غیرمجاز، بهیچوجه با مهمان‌نوازی ملت ایران نسبت به مردم افغانستان مشکلی ندارند. ما برخلاف تطهیرکنندگان گروه تکفیری-تروریستی طالبان معتقدیم جمهوری اسلامی ایران باید حامی مردم افغانستان باشد و به آنها کمک کند با آراء قانونی خودشان دولت تشکیل دهند و از حکومت خودخوانده‌ای که به انتخابات و آراء مردم اعتقاد ندارد خلاص شوند.»

در ادامه نیز نوشت: «تطهیرکنندگان طالبان، مخالفین این گروه تکفیری تروریستی را متهم به طرفداری از جنگ با حکومت خودخوانده طالبان می‌کنند. این، یک توطئه است که با هدف حمایت از طالبان صورت می‌گیرد در حالی که امتناع این گروه از انجام وظایف قانونی خود در قبال تعهدات مربوط به حقابه هیرمند، اهانت به سرود جمهوری اسلامی ایران، ستیز با فارسی زبانان، زدودن زبان فارسی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی دیگر و کتاب‌ها و ادبیات افغانستان، تعطیل کردن مراکز امدادی و خیریه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران، انفجارها، ترور‌ها و ناامنی‌هائی که در نقاط مختلف ایران توسط عوامل طالبان صورت گرفته همگی نشان می‌دهند این گروه درصدد تحقق توطئه استعماری آمریکا در منطقه و ایجاد فشار بر ایران است. نظر مخالفان طالبان اینست که دولت جمهوری اسلامی با اخراج اتباع غیرمجاز، مانع جنگ و درگیری شود و توطئه‌ها را خنثی کند.»

این روزنامه همچنین نوشت: «در روز‌های اخیر، مسئولین غربی و عناصر وابسته به سازمان ملل بار‌ها بر دست‌نشانده بودن طالبان و نقشی که این گروه برای اجرای توطئه آمریکا در منطقه بازی می‌کند تاکید کرده‌اند. آنها با صراحت از توافق‌نامه دوحه میان آمریکا و طالبان به عنوان قراردادی که این گروه برای در دست گرفتن حکومت افغانستان با حمایت آمریکا و در قبال آن انجام طرح‌های آمریکا علیه کشور‌های منطقه به‌ویژه ایران سخن گفتند. عملکرد طالبان در سه سال و دو ماه گذشته که بر افغانستان سلطه دارد نیز همین مطلب را تایید می‌کند.»

روزنامه جمهوری اسلامی با هشدار به دولت، نوشت: «در ایران متاسفانه افراد و جریان‌هائی وجود دارند که با طالبان منافع مشترک دارند و برای حفاظت از منافع نامشروع خود از این گروه حمایت می‌کنند. وعده‌هائی هم که در هفته‌های اخیر از مسئولین دولت چهاردهم شنیده شده، در عمل تحقق نیافته و به نظر می‌رسد با کارشکنی همین افراد و جریان‌ها مواجه می‌شوند. ادامه این وضعیت برای ایران بسیار خطرناک است و باید هرچه زودتر با این افراد و جریان‌ها مقابله شود.»

این روزنامه همچنین تاکید کرده که «رئیس جمهور پزشکیان برای آنکه بتواند مواجهه موفقی با اتباع غیرمجاز افغانی به ویژه عناصر طالبان که به صورت هدفمند به ایران گسیل شده‌اند داشته باشد، اولاً باید برای میز افغانستان در وزارت امور خارجه افراد صاحب تجربه، فکر مستقل و درک قوی نسبت به منافع ملی در نظر بگیرد، سفارت ایران در کابل را به افرادی که درک صحیحی نسبت به حساسیت‌های کنونی کشور داشته باشند بسپارد و فردی را به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور بگمارد که منافع ایران را بر منافع طالبان ترجیح دهد. ثانیاً در داخل کشور سازوکاری اجرائی و کاملاً قوی برای اخراج فوری و بدون مسامحه اتباع غیرمجاز افغانی در نظر بگیرد؛ و ثالثاً دست افراد، جریان‌ها و دستگاه‌هائی که با مداخلات فراقانونی درصدد گسترش نفوذ طالبان در ایران هستند را کوتاه کند و با توسل به اهرم‌های دیپلماسی، کشور را از خطری که این گروه به وجود آورده نجات دهد. این وظیفه مهم دولت چهاردهم نباید بیش از این بر زمین بماند.»

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: