سیگنال منفی پزشکیان برای رفع فیلتر

سیگنال منفی پزشکیان برای رفع فیلتر
خروجی حضور پزشکیان در مهمترین جلسه دولت چهاردهم، ناامیدکننده بود
کد خبر: ۳۶۱۴۵
|
۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۲

از ابتدای هفته، خبر برگزاری اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی در دولت چهاردهم با حضور مسعود پزشکیان و تیمش سروصدای زیادی بپا کرد و امید‌ها را برای برداشته شدن قدم مثبتی در راستای رفع فیلترینگ در دل‌ها زنده کرد.

پزشکیان: همه ما مخالف فیلترینگ هستیم

وعده‌های انتخاباتی و اظهارنظر‌هایی که در ماه‌های اخیر از سوی مقامات دولت چهاردهم مطرح شد، حضور مسعود پزشکیان و تیمش در زمین بازی فیلترینگ را برای کاربران شبکه‌های اجتماعی، کارشناسان و مردم امیدوارکننده کرد؛ مسعود پزشکیان بار‌ها از وضعیت فعلی فیلترینگ انتقاد کرده بود و حتی آن را بسترسازی برای مهاجرت نیرو‌ها و مغز‌های کشور توصیف کرده بود، وی حتی در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود، به این موضوع اشاره کرده بود که امروز فیلترینگ راه‌حل رفع مشکلات نیست و دولتمردان باید صدای مظلومان باشند و برای تغییر تلاش کنند.

پزشکیان حتی در صحبت‌های خود به آسیب‌هایی که فیلترینگ به همراه داشته است نیز اشاره کرده است؛ بنابر گفته مسعود پزشکیان، فیلترینگی که به راه افتاده است، منجر شده است که بسیاری از شغل‌ها از دست بروند و خیلی از کسانی که از این طریق امرار و معاش می‌کنند، زندگیشان بهم ریخته است و حتی با صراحت عنوان داشته است که همه ما مخالف فیلترینگ هستیم و موافق برخورد کرامت گونه با زنان در جامعه هستیم.

رپیس جمهوری همچنین پیش از این اظهار کرده بود که روی کار آمدن آنها برای مقابله با حامیان فیلترینگ و کاسبان تحریم و کسانی که راه آزادی را مسدود کردند، بوده است و حتی در یکی از مناظرات انتخابی خود اظهار کرده بود که بساط فیلترینگ برچیده خواهد شد.

براساس آنچه مسعود پزشکیان و اعضای کابینه‌اش در ماه‌های اخیر در خصوص فیلترینگ گفتند، در هفته‌ای که در حال گذر است، امید‌ها در دل‌ها زنده شده بود و کاربران شبکه‌های اجتماعی، مردم و کارشناسان به دنبال شنیدن خبر مثبتی از اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی بودند، اما پیگیری‌های صورت گرفته از ابتدای روز گذشته تا ابتدای امروز تنها یک عایدی داشت و آن انتشار خبری نگران‌کننده از سخت‌تر شدن شرایط فیلترینگ در کشور بود.

پزشکیان بعد از اولین نشست شورای عالی فضای مجازی: فعلا نمی‌توان به فکر رفع فیلترینگ بود

همان‌طور که دستور کار و زمان برگزاری نشست شورای عالی فضای مجازی محرمانه بود، گزارش این نشست نیز محرمانه ماند و تنها صحبت‌های مسعود پزشکیان از این نشست به بیرون درز پیدا کرد که براساس آن وی در این جلسه اظهار داشته است که فعلا نمی‌تواند زمان مشخصی را برای رفع فیلترینگ اعلام کند.

او همچنین گفته است که بعضی‌ها با فروش فیلترشکن پول‌های میلیاردی کسب می‌کنند و این برای کشور خوب نیست و دستور داده شده است تا با فیلترشکن فروش‌ها برخورد شود.

اما برخورد با فیلترشکن فروش‌ها تنها یک نتیجه خواهد داشت و آن نه تنها محدود شدن، بلکه مسدود شدن کامل شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده و عدم دسترسی کاربران ایرانی به آنها است؛ براین اساس برگزاری جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور پزشکیان و تیمش دستاوردی خلاف مطالبات کاربران شبکه‌های اجتماعی و مردم داشته است.

از طرفی اگر عزمی برای رفع فیلترینگ سریع شبکه‌های اجتماعی وجود داشت، صحبتی از برخورد با فیلترشکن فروش‌ها به میان نمی‌آمد، چراکه اگر رفع فیلترینگ به زودی به وقوع بپیوندد، بساط فیلترشکن فروش‌ها نیز جمع می‌شود و دیگر نیازی به برخورد‌های زودهنگام با آنها نیست؛ در نتیجه صحبت‌های اخیر مسعود پزشکیان می‌تواند این سیگنال را به کاربران بدهد که یا رفع فیلترینگی در کار نیست و یا اگر بخواهد رفع فیلترینگی رخ دهد، به زودی اتفاق نمی‌افتد.

سخنگوی دولت: در حال پیگیری رفع فیلترینگ هستیم

با وجود اظهار نظر رئیس جمهوری مبنی بر برخورد با فیلترشکن فروش‌ها و اینکه فعلا نمی‌توان به فکر رفع فیلترینگ بود، سخنگوی دولت در مصاحبه‌ای تصویری خبر از پیگیری برای رفع فیلترینگ می‌دهد؛ فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت چهاردهم، در تازه‌ترین اظهارنظر‌های خود گفته است که در حال پیگیری موضوع رفع فیلترینگ هستیم و امیدواریم که وعده‌ای که داده شده محقق شود. به نظر می‌رسد که با وجود گذشتن تنها چند ماه از روی کار آمدن دولت چهاردهم، اظهارات ضدونقیض در بدنه دولت آغاز شده است.

 منبع: خبرآنلاین

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: