پاسخ متخصصان: ابتدا باید مسواک بزنیم یا نخ دندان بکشیم؟

پاسخ متخصصان: ابتدا باید مسواک بزنیم یا نخ دندان بکشیم؟
نخ دندان در تمیز کردن شکاف بین دندان‌ها، که ریزه‌های غذا در آنها باقی می‌مانند و دسترسی به آنها با مسواک ممکن نیست، کمک می‌کند
کد خبر: ۳۵۸۶۷
|
۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲

زی‌سان: وقتی صحبت از مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به میان می‌آید، احتمالا به ترتیب انجام این دو کار فکر نمی‌کنید و بیشتر دقت می‌کنید تا هر دو کار را به‌درستی انجام دهید. اما نظر دندان‌پزشکان چیز دیگری است و می‌گویند که ترتیب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مهم است. 

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هر دو برای حفظ سلامت دندان ضروری‌اند، اما هر کدام به دلایل مختلف.

نشریه «پرید» (Parade) به نقل از دکتر خالد کاسم، متخصص ارتودنسی، گزارشی در این زمینه منتشر کرده است. 

فواید مسواک‌زدن 

مسواک زدن پلاک‌های سطح دندان و لثه را از بین می‌برد، پلاک‌هایی که اگر به مدت طولانی باقی بماند بیماری «پریودنتیت» (periodontitis) را به دنبال خواهد داشت. پریودنتیت بیماری پیشرونده‌ای است که باعث از دبین رفتن دندان و تحلیل لثه می‌شود. مسواک زدن لکه‌های سطحی را از میان می‌برد و استفاده از خمیردندان سفید‌کننده لکه‌های ناشی از نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه و الکل را کاهش می‌دهد. 

فواید نخ دندان کشیدن

نخ‌دندان در تمیز کردن شکاف میان دندان‌ها، که ریزه‌های غذا در آنها باقی می‌مانند و دسترسی به آنها با مسواک ممکن نیست، کمک می‌کند. پاک کردن غذا‌های باقی‌مانده در میان دندن‌ها از بوی بد دهان جلوگیری می‌کند. نخ دندان کشیدن عمق پاکت پریودنتال (پاکت لثه) را کاهش می‌دهد. پاکت پریودنتال شکاف میان بافت لثه و دندان را به وجود می‌آورد.

آیا ابتدا باید مسواک بزنیم یا نخ دندان بکشیم؟

بهتر است پیش از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید تا بعد از آن. نخ‌دندان نه‌تن‌ها به خارج کردن مواد غذایی باقی‌مانده در بین دندان‌ها کمک می‌کند، که بوی بد دهان را کاهش می‌هد. دکتر کاسم می‌گوید که باید بین هر دندان هشت تا ۱۰ بار نخ دندان بکشید. 

دکتر لورن بکر، دندان‌پزشک عمومی و زیبایی، نیز توصیه می‌کند که ابتدا نخ دندان بکشید، زیرا نخ دندان پلاک‌ها را شل می‌کند و سپس مسواک زدن آنها را از لثه‌ها و دندان‌ها دور و از دهان خارج می‌کند. 

از طرف دیگر دکتر لیلیا هورویتز، دندان‌پزشک عمومی، توضیح می‌دهد: «تا وقتی هم دندان‌هایتان را مسواک می‌زنید و هم نخ دندان می‌کشید مطمئن باشید که کار درستی می‌کنید. مدرکی که نشان دهد یکی بهتر از دیگری است وجود ندارد. در هر صورت برای از بین بردن پلاک و جلوگیری از بیماری لثه، بهداشت دهان و دندان را به‌خوبی رعایت کنید.»

نکاتی که در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باید رعایت کنید

استفاده مداوم از نخ دندان و مسواک زدن منظم برای حفظ قوت و سلامت مینای دندان و جلوگیری از ایجاد حفره دندانی بسیار مهم است. هر روز نخ دندان بکشید و دو بار در روز مسواک بزنید و از مسواک به‌درستی استفاده کنید، زیرا فشار زیاد به لثه‌ها آسیب می‌رساند. از مسواک زدن خیلی سخت خودداری کنید، زیرا مینای دندان و لثه را فرسوده می‌کند و به ایجاد حساسیت و از دست دادن دندان منجر می‌شود.

تمام نواحی دندان، نه فقط نواحی قابل مشاهده، را با زاویه ۴۵ درجه و با تمرکز روی دندان‌های آسیاب، حداقل ۳۰ ثانیه مسواک بزنید. این کار به جلوگیری از پوسیدگی و حفظ سلامت لثه کمک می‌کند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: