زیر پوست اختلاف کادرفنی و مدیریت

معادله چند مجهولی استقلال؛ آخرین سفرِ «جواد»؟

معادله چند مجهولی استقلال؛ آخرین سفرِ «جواد»؟
استقلال برای بازی با السد راهی قطر شده است. جواد نکونام هم که پیشتر نامه استعفای خود را به مدیران و رسانه‌ها داده بود به همراه این تیم و به عنوان سرمربی راهی دوحه شده است اما سرنوشت او پس از این بازی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
کد خبر: ۳۵۵۷۲
|
۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶

زی‌سان: بعد از بازی استقلال و پرسپولیس، ایسنا در گزارشی از استعفای جواد نکونام، سرمربی آبی‌ها خبر داد. روز پنج‌شنبه ۵ مهر، هیأت مدیره باشگاه استقلال جلسه‌ای با همین موضوع تشکیل داد و بعد از آن اعلام کرد که در بازی مقابل السد قطر در لیگ نخبگان آسیا، نکونام همچنان روی نیمکت می‌نشیند.

نکونام، اما با پافشاری، این بار استعفایش را در قالب نامه‌ای در صفحه شخصی اینستاگرامش منتشر کرد و خطاب به هواداران گفت کسانی داخل باشگاه کارشکنی می‌کنند و برای اینکه استقلال ضربه نخورد، می‌خواهد استعفا کند.

بلافاصله باشگاه استقلال در بیانیه‌ای رسمی این استعفا را رد کرد و گفت که انتخاب سرمربی، پروسه‌ای زمان‌بر است و همان‌طور که پیش از این هم گفته بود، نکونام در بازی با السد با قدرت روی نیمکت می‌نشیند. پس از این بازی درباره سرمربی تصمیم‌گیری می‌شود.

تا پیش از استعفا قرار بود نکونام روز جمعه ۶ مهر در تمرین حاضر شود و با بازیکنان استقلال راهی قطر شود. ظهر جمعه بخش ورزشی شبکه خبر صدا و سیما اعلام کرد: «مدیران باشگاه استقلال گفته‌اند که اگر نکونام تا ساعت ۱۶ در اردوی تیم حاضر نشود تصمیم جدیدی می‌گیریم.» جواد نکونام، اما به رغم استعفایی که شب قبل داده بود، در تمرین این تیم حاضر شد تا حاشیه و تنش‌ها فعلا تا بازی السد فروکش کند.

ماجرای اختلاف نکونام و مدیریت استقلال از فصل گذشته شروع شد و مثل دومینویی تا این فصل هم کشیده شده است. ماجرای پیچیده‌ای که به سختی می‌توان سرانجامش را متصور شد این است که آیا در نهایت جواد نکونام از استقلال جدا می‌شود؟ یا ممکن است اتفاقات دیگری رخ دهد؟

ماجرای جنجال‌های نکونام و استقلال فقط به عواقب باخت به پرسپولیس محدود نمی‌شود. این در واقع آخرین پرده از داستانی دنباله‌دار است.

تنش پشت تنش، تهدید پشت تهدید

جرقه علنی شدن اختلافات بین مدیریت باشگاه و جواد نکونام در این فصل، از جایی زده شد که استقلال مقابل الغرافه در لیگ نخبگان آسیا سه بر صفر پیروز شد و سرمربی تیم در نشست مطبوعاتی از مدیریت انتقاد کرد. او در این مصاحبه گفت که تیم کامل نیست. استقلال مدیررسانه‌ای، فیلمبردار و عکاس دارد، مربی خارجی که در ابتدای فصل به باشگاه معرفی شده بود، هنوز به تیم اضافه نشده، بدنساز خارجی را هم که نیاوردند.

نکونام در این مصاحبه البته تأکید کرد که او به رغم همه این مسایل کارش را ادامه می‌دهد، اما هواداران باید از این مشکلات آگاه باشند. از طرف دیگر فرشید سمیعی، مدیرعامل، داوود حق‌دوست، عضو هیأت مدیره باشگاه استقلال، را به عنوان دستیار و مشاور خود انتخاب کرد و بلافاصله بعد از اینکه استقلال مقابل نساجی با نتیجه ۲-۲ متوقف شد، حق‌دوست کنفرانس خبری غافلگیرکننده‌ای ترتیب داد.

داوود حق‌دوست در کنفرانس خبری ناگهانی‌اش، حرف‌های تندی علیه نکونام زد. او درباره فعالیت یکی از اطرافیان نکونام علیه مدیریت گفت: «آرش زواره‌ای به چه مجوزی کنار باشگاه استقلال است؟ او و یک لیدر در فضای مجازی علیه مدیریت باشگاه فعالیت می‌کند. او باید در نهاد‌های نظارتی پاسخگو باشد».

در جای دیگری نیز درباره بدنساز خارجی مورد نظر نکونام گفت: «آقای نکونام با باشگاه تعامل کن، بدنساز ساپینتو ۳۵ هزار دلار می‌گرفت، چرا بدنساز شما باید ۴۰۰ هزار دلار بگیرد؟ مصدومیت‌های فعلی بازیکنان استقلال نتیجه تمرین‌های بدنسازی همین یوسو سسماست».

بلافاصله بعد از این کنفرانس خبری، جواد نکونام پاسخ حقدوست را داد و بدون اینکه نامی از او ببرد، به نوعی فرشید سمیعی را تهدید کرد که اگر با دستیارش برخورد نکند، حرف‌هایی می‌زند که او حتی نتواند در فوتبال بماند.

وقتی فهمیدیم اوضاع استقلال خراب‌تر از این حرف‌هاست

بعد از مصاحبه‌های تند داوود حق‌دوست و جواد نکونام علیه یکدیگر، انتشار شبانه مصاحبه احمد شهریاری، رییس هیأت مدیره و نماینده هلدینگ خلیج فارس در باشگاه استقلال، در حمایت از نکونام، می‌توانست نقطه پایانی باشد برای جنجالی که بین سرمربی و کادر مدیریتی در گرفته بود.

برخی رسانه‌های داخلی، این اتفاق را به معنی پیروزی جواد نکونام در جنگ با سمیعی دانسته بودند. به خصوص که شهریاری در این صحبت‌ها از فرشید سمیعی خواسته بود که درباره داوود حق‌دوست «در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهد.»

باشگاه استقلال هرگز به طور رسمی خبری درباره برکناری حقدوست منتشر نکرد، اما دیگر خبری هم از او به عنوان دستیار مدیرعامل نشد. اما برخلاف تصور آرامش به استقلال بازنگشت. انتشار فایل صوتی جنجالی از فرشید سمیعی، مدیرعامل باشگاه استقلال، بار دیگر در آستانه داربی، استقلال را به حاشیه برد.

سمیعی در این فایل صوتی در کنار صحبت‌های جنجالی که درباره نقل و انتقالات و علیه نکونام داشت، با اشاره به تغییر دولت و به تبع آن تغییر در مدیریت هلدینگ خلیج فارس، شهریاری، رییس هیأت مدیره را رفتنی دانسته و گفته است: «این‌ها که بروند، استقلال ما دیگر آزاد می‌شود. تمام شد و رفت.»

بعد از انتشار این فایل صوتی البته رسانه‌های نزدیک به سمیعی هم بحث غیرواقعی بودن این فایل صوتی و درست شدن آن با هوش مصنوعی را مطرح کردند، اما خیلی از رسانه‌ها هم با دلایلی بر واقعی بودن آن تأکید داشتند.

حدود یک هفته پیش از انتشار این فایل و هم‌زمان با انتخاب داوود حقدوست به عنوان دستیار سمیعی در استقلال، مهدی پاشازاده، بازیکن و کاپیتان سال‌های پیش استقلال در مصاحبه‌ای که خبرورزشی منتشر کرده، گفته بود: «سند و مدرک دارم که یک پیشکسوت به فرشید سمیعی زنگ زده و صدایش را ضبط کرده است. بعد به او گفته اگر در باشگاه به من پست و مقام ندهی وویس را منتشر می‌کنم و فردای آن روز، همان شخص در استقلال پست مدیریتی گرفت.»

برای مرور حواشی مربی‌گری جواد نکونام در استقلال برای فصل جاری باید به چند ماه قبل برمی‌گردیم. وقتی تسنیم، درباره این مربی نوشت، به رغم این که هنوز دو سال از قرارداد جواد نکونام با باشگاه استقلال باقی مانده، اما «برخی مسائل باعث شده نهاد‌های نظارتی مواردی را مطرح کنند و به همین دلیل ادامه حضور نکونام در استقلال در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.»

رسانه‌های داخلی ایران این ماجرا را مربوط به نوع جدایی نکونام از فولاد خوزستان در آستانه بازی حساس این تیم مقابل الهلال عربستان برای پیوستن به استقلال باعث اعتراض فولادی‌ها به فدراسیون فوتبال شده بود.

در کنار این موضوع مصاحبه‌های تنش‌زای او در هفته‌های پایانی و بعد از نایب قهرمانی در لیگ، باعث شده بود که فدراسیون فوتبال، درباره صدور مجوز مربی‌گری‌ش برای فصل جدید دچار تردید باشد.

زمزمه‌هایی هم درباره بی‌تمایلی هلدینگ خلیج‌فارس برای حفظ نکونام به گوش می‌رسید و همه این اتفاقات هم‌زمان شد با محرومیت ۲۰ روزه فرشید سمیعی، مدیرعامل باشگاه، به دلیل توهین به لهجه و گویش مردم شمال ایران در برنامه زنده تلویزیونی.

همین موضوع مدتی نکونام را بلاتکلیف گذاشته بود. حتی بعد از مدتی با اینکه به نظر می‌رسید مشکل حل شده است، باشگاه مشغول یارگیری در فصل نقل و انتقالات بود و خبری از نکونام نبود. همین موضوع باعث شد برخی تصمیم‌گیری‌های پیش از فصل بدون نظر نکونام انجام شود. اتفاقی که با توجه به روحیات نکونام، واضح بود نارضایتی‌ها و تنش‌هایی را در فصل پیش رو به همراه داشته باشد.

اختلاف کادرفنی و مدیریت

در این بین سابقه اختلاف‌های شدید جواد نکونام با علی خطیر، مدیرعامل پیشین استقلال، در طول فصل گذشته باعث شد که برخی از منتقدان نکونام، درگیری و گلایه از مدیریت را جزو عادت او بدانند.

موافقان او در توضیح درباره ادامه اختلاف‌ها به امضای فرشید سمیعی اشاره می‌کنند که پارسال به عنوان عضوی از هیأت مدیره استقلال زیر صورتجلسه‌ای بود که به علی خطیر درباره تصمیم‌گیری برای اخراج نکونام، اختیار لازم را می‌داد. این صورتجلسه را خبرورزشی منتشر کرد. این موافقان در واقع معتقدند که سمیعی از همان سال گذشته هم چندان موافق نکونام نبوده است.

البته سمیعی در برنامه تلویزیونی درباره افشای این صورتجلسه گفت که قرار نبوده اخراج نکونام اجرایی شود. فقط به دلیل اینکه پیش از انتخاب خطیر به عنوان مدیرعامل، جواد نکونام به عنوان سرمربی انتخاب شده بود، هیأت مدیره می‌خواسته با هدف حمایت از مدیرعامل این اختیار را به او بدهد که بتواند درباره سرمربی تصمیم‌گیری کند.

این صورتجلسه زمانی در هیأت مدیره باشگاه استقلال تنظیم شده بود که اختلاف جواد نکونام و علی خطیر و مصاحبه‌های آنها علیه یکدیگر به اندازه‌ای شدت گرفته بود که علیرضا دبیر، رییس فدراسیون کشتی، به عنوان رفیق مشترک هر دو، وارد عمل شد و جلسه سه جانبه‌ای برگزار کرد تا آرامش را میان سرمربی و مدیرعامل باشگاه استقلال برقرار کند.

البته که تا آخرین روز حضور علی خطیر در باشگاه استقلال به عنوان مدیرعامل، صلح میان او و نکونام برقرار نشد و در نهایت کسی به عنوان جانشین خطیر، مدیرعامل باشگاه شد که پیش از مدیرعامل شدن، برای اخراج نکونام از استقلال با خطیر موافق بوده است.

در نهایت با واگذاری باشگاه استقلال به هلدینگ خلیج فارس و حضور شهریاری به عنوان رییس هیأت مدیره و نماینده این هلدینگ در استقلال، جوی که در هیأت مدیره علیه نکونام به وجود آمده بود، قدری تلطیف شد. هر چند که در ابتدا گفته می‌شد حتی هلدینگ هم موافق نکونام نیست، اما شهریاری در ادامه سعی داشت حمایت بیشتری از او نشان دهد. هرچند که هیچ یک از اینها رابطه نکونام با مدیریت باشگاه را بهبود نبخشید.

بعد از همه این ماجرا‌ها و حاشیه‌ها و اختلاف‌های ریشه‌داری که بین نکونام و سمیعی به وجود آمده، مشخص نیست تا بعد از بازی با السد چه اتفاقاتی رخ دهد. آیا شهریاری به خاطر فایل صوتی منتشر شده از سمیعی، تصمیم به برکناری او می‌گیرد و نکونام از استعفا منصرف می‌شود؟ آیا مدیریت هلدینگ همان‌طور که سمیعی در فایل صوتی منسوب به او پیش‌بینی کرده، تغییر می‌کند و نکونام تنها حامی‌اش را از دست می‌دهد و در نهایت از استقلال جدا خواهد شد؟

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: