وفور کود‌های تقلبی تولید شده از سوی اتباع در بازار

وفور کود‌های تقلبی تولید شده از سوی اتباع در بازار
رئیس اتحادیه مواد اولیه کشاورزی، بهداشتی و دامی از تولید کود‌های تقلبی توسط اتباع غیرقانونی خبر داده است.
کد خبر: ۳۵۲۸۱
|
۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴

رئیس اتحادیه مواد اولیه کشاورزی، بهداشتی و دامی از تولید کودهای تقلبی توسط اتباع غیرقانونی خبر داده است.

محمدتقی نجم‌آبادی گفته است:

* تولید غیرقانونی کود‌های تقلبی از سوی اتباع افغانستانی، چالش‌های زیادی برای بازار کود‌های شیمیایی و تولید‌کنندگان داخلی ایجاد کرده است.

* بازار کود‌های شیمیایی با چالشی جدی روبه‌رو شده است. تولید و توزیع کود‌های تقلبی به‌ویژه از سوی اتباع غیرقانونی افغانستانی به یکی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان و مصرف‌کنندگان تبدیل شده است. این کود‌های تقلبی که اغلب با کیفیت پایین و ترکیب شیمیایی نامشخص تولید می‌شوند، نه‌تن‌ها به محصولات کشاورزی آسیب می‌رسانند بلکه به خاک و محیط زیست نیز خسارات جبران‌ناپذیری وارد می‌کنند.

* سودجویان با تولید این کود‌ها ضمن کاهش هزینه‌های تولید، به سود کلانی دست می‌یابند. این در حالی است که کشاورزانی که از این موضوع آگاه نیستند، قربانی این سودجویی می‌شوند.

* حداقل در چهار شهر، تولید کود‌های تقلبی انجام می‌شود و مسئولان هم متوجه هستند که چه اتفاقی در حال وقوع است.

* سم و کود‌های تقلبی باعث آسیب دیدن گیاهان می‌شوند و باید با این تولیدات تقلبی مقابله شود.

* برخی از این محصولات تقلبی با مشخصات و لیبل چاپ‌شده در بازار توزیع می‌شوند در نتیجه کشاورزان و مصرف‌کنندگان هم متوجه تقلبی بودن آن نمی‌شوند.

* یکی از پیامد‌های این تولیدات، کاهش سهم بازار است. زیرا با توجه به پایین بودن کیفیت کود‌های تقلبی و از آنجا که تشخیص این کود‌ها دشوار است، در نتیجه کشاورزان هم تمایل به خرید این محصولات دارند و بدین ترتیب سهم تولید‌کنندگان داخلی از بازار کاهش می‌یابد.

* از دیگر تاثیرات منفی این اتفاق می‌توان به تخریب وجهه محصولات داخلی اشاره کرد، چراکه وجود چنین محصولاتی در بازار باعث می‌شود به تمام محصولات داخل به دیده شک و تردید نگریسته شود. این امر به طور غیرمستقیم بر وجهه محصولات تولیدشده آسیب می‌رساند. این آسیب‌ها باعث می‌شود هزینه‌های کنترل کیفیت هم افزایش یابد.

منبع: ایلنا

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: