حمزه بن لادن مخفیانه القاعده را از افغانستان رهبری می‌کند

«پسرِ بن لادن» جهان را به آشوب خواهد کشید!

«پسرِ بن لادن» جهان را به آشوب خواهد کشید!
براساس این گزارش، در اردوگاه‌های آموزشی القاعده در افغانستان، بمب‌گذاران انتحاری آموزش می‌بینند تا در خارج از آن با هدف تهدید غرب حملاتی انجام دهند
کد خبر: ۳۴۲۸۰
|
۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰

زی‌سان: روزنامه میرور در گزارشی اختصاصی نوشت که حمزه پسر اسامه بن لادن، بنیان‌گذار و رهبر پیشین شبکه القاعده، می‌کوشد فرماندهی این شبکه را برای یک سلسله حمله‌های تروریستی در جهان برعهده بگیرد. 

به گزارش روزنامه میرور آمریکا، کارشناسان می‌گویند که حمزه بن لادن، معروف به شاهزاده ترور، از تلاش سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) برای کشتن او در سال ۲۰۱۹ جان سالم به در برده است و ادعا‌هایی مبنی بر اینکه او مخفیانه القاعده را رهبری می‌کند، مطرح شده است. 

در این گزارش آمده است که برادر حمزه بن لادن نیز در شبکه القاعده فعال است. 

براساس این گزارش، دو پسر بن لادن ۱۰ اردوگاه آموزشی در افغانستان ایجاد کرده‌اند و با دیگر گروه‌های «غرب‌ستیز» نیز ارتباط دارند. در این گزارش تصریح شده است که حمزه ۳۴ ساله بیشتر در شهر جلال‌آباد، مرکز استان ننگرهار در۱۰۰ مایلی شرق کابل، ساکن است. 

در یک گزارش اطلاعاتی که خبرنگار میرور به آن دست یافته، آمده است: «حمزه بن لادن نه‌تن‌ها زنده است، که فعالانه در احیای القاعده مشارکت دارد؛ رهبران ارشد طالبان از این مسئله کاملا آگاه‌اند. این رهبران با او در ارتباط‌اند، جلسات منظم برگزار می‌کنند و امنیت او و خانواده‌اش را تامین می‌کنند. این مسئله نشان‌دهنده ارتباط عمیق القاعده و طالبان است که برای دولت‌های غربی ضروری است آن را درک کنند. [حمزه]به رهبری القاعده رسیده و [آن را]به سوی قوی‌ترین احیای خود از زمان جنگ عراق هدایت می‌کند.» 

 در این گزارش تصریح شده است که القاعده تحت فرماندهی حمزه بن لادن در حال بازسازی و آماده‌سازی برای حملات آینده به اهداف غربی است. حمزه با انگیزه‌ای قوی برای ادامه راه پدرش فعالیت می‌کند و علاوه بر این، برادر حمزه، عبدالله بن لادن، نیز نقش حیاتی در احیای القاعده دارد.

براساس گزارش دیگری که رسانه میرور به آن دست یافته است، در اردوگاه‌های آموزشی القاعده در افغانستان، بمب‌گذاران انتحاری آموزش می‌بینند تا خارج از آن کشور، با هدف تهدید غرب حملاتی انجام دهند.

یک سند اطلاعاتی دیگر، که میرور به آن دست یافته است، هشدار می‌دهد: «شباهت‌های وضعیت کنونی و مقدمه حملات ۱۱ سپتامبر نگران‌کننده است. فقدان یک دولت مشروع و هم‌سویی ایدئولوژیک بین رژیم حاکم طالبان و این گروه‌ها، افغانستان را به پناهگاهی برای افراط‌گرایی بدل کرده است. تروریست‌ها از خارج برای آموزش به این کشور سرازیر می‌شوند.» 

همچنین اعتقاد بر این است که القاعده و داعش خراسان (شاخه منطقه‌ای داعش) فعالانه با یکدیگر همکاری می‌کنند و این مسئله به شکل‌گرفتن یک شبکه تروریستی متحد و قدرتمند کمک می‌کند.

در سال ۲۰۱۹، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، مدعی شد که دستور ترور موفق حمزه را در یک حمله هوایی در افغانستان داده است، اما سیا هیچ گونه مدرکی مانند دی‌ان‌ای حمزه بن لادن ارائه نکرد که کشته‌شدن او را ثابت کند. 

در این گزارش درمورد روابط طالبان و القاعده ابراز نگرانی شده است: «احیای دوباره و روابط قوی‌تر میان طالبان و القاعده و تاسیس اردوگاه‌های آموزشی در افغانستان، تهدیدی جدی برای غرب محسوب می‌شود.» 

ظاهرا یکی از این اردوگاه‌ها در استان هلمند قرار دارد، جایی که نیرو‌های بریتانیا حین مبارزه با طالبان مستقر بودند. نُه پادگان آموزشی دیگر القاعده در استان‌های غزنی، لغمان، پروان، ارزگان، زابل، ننگرهار، نورستان، بادغیس و کنر قرار دارند. 

مبارزه با تروریسم، به‌ویژه با شبکه القاعده، یکی از تعهدات طالبان در توافقنامه دوحه است، و با اینکه این گروه حضور القاعده را در افغانستان انکار می‌کنند، اما ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۲ در منطقه دیپلمات‌نشین کابل هدف هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکایی قرار گرفت و کشته شد. 

واشینگتن توانست اسامه بن لادن، بنیان‌گذار و رهبر نخست القاعده، را نیز در سال ۲۰۱۱ در منطقه «ایبت‌آباد» ایالت خیبرپختون‌خوا در پاکستان هدف قرار دهد. 

نگرانی از افزایش تهدید القاعده در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که چندین مقام ارشد طالبان تلویحا از القاعده حمایت کرده‌اند. عبدالطیف منصور، وزیر انرژی و آب طالبان، اکتبر ۲۰۲۳ در یک نشست مردمی در استان قندوز گفته بود که القاعده گروه تروریستی نیست، بلکه اعضای آن «برادران» طالبان‌اند. 

مولوی عبدالکبیر، معاون نخست‌وزیر طالبان، هم یک بار خطاب به ملا عمر، بنیان‌گذار طالبان، گفته بود که «این ننگ را به جان نخرید که یک مسلمان را به کافران تحویل دهید». او ادعا کرده بود که حتی اگر اسامه بن‌لادن از افغانستان خارج می‌شد هم آمریکا به این کشور حمله می‌کرد. پس از اینکه ملا عمر از تحویل دادن اسامه بن‌لادن به آمریکا خودداری کرد، ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا به افغانستان حمله کرد و رژیم طالبان به‌سرعت سرنگون شد. 

سلطه مجدد طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱ الهام‌بخش سایر گروه‌های تروریستی در منطقه شد تا با پیروی از راهبرد طالبان و تشدید جنگ و تنش، تلاش کنند دولت‌های کنونی را سرنگون کنند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون