جزئیات افزایش قیمت نان در تهران؛ از نان آزاد و اینترنتی چه خبر؟

جزئیات افزایش قیمت نان در تهران؛ از نان آزاد و اینترنتی چه خبر؟
بالاخره گرانی نان که از سه هفته قبل در استان‌های مختلف آغاز شده بود به پایتخت رسید و از روز دو شنبه به صورت رسمی انواع نان با افزایش قیمت مواجه شد.
کد خبر: ۳۳۶۰۲
|
۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳

بالاخره گرانی نان که از سه هفته قبل در استان‌های مختلف آغاز شده بود به پایتخت رسید و از روز دو شنبه به صورت رسمی انواع نان با افزایش قیمت مواجه شد.

با ابلاغ وزارت کشور، قیمت انواع نان با آرد یارانه‌ای نوع یک، از دیروز در استان تهران افزایش پیدا کرد و تهرانی‌ها باید نان مورد نیاز خود را حدود ۴۰ درصد بالاتر خریداری کنند.

سه هفته پیش با مصوبات استانی، قیمت نان در ۱۰ استان افزایش پیدا کرد و همان زمان گرچه گران‌فروشی نان در تهران نیز گزارش شد؛ اما مسئولان دولتی و صنفی تغییر قیمت نان را تأیید نکردند. حالا اما، با سه هفته اختلاف، قطار گرانی نان به پایتخت رسیده و با اعمال قیمت‌های جدید نان در دستگاه‌های کارت‌خوان نانوایی‌ها، مشتریان و نانوایان باید به نرخ‌های جدید پایبند باشند.

سیاهه قیمت جدید نان

بر اساس ابلاغیه جدید وزارت کشور قیمت انواع پخت نان با آرد یارانه‌ای نوع یک برای هر عدد نان بربری ساده با آرد نوع (یک) از ۱۸۰۰ به ۲۵۰۰ تومان و بربری ساده با آرد نوع (دو) از ۲۵۰۰ به ۳۵۰۰ تومان رسید.

همچنین قیمت هر عدد نان لواش با آرد نوع یک از ۵۰۰ به ۷۰۰ تومان و لواش نوع دو نیز از ۶۵۰ به ۹۰۰ تومان تغییر یافت.

بر اساس این ابلاغیه، نرخ نان سنتی تافتون با آرد نوع یک نیز از ۹۰۰ به ۱۲۶۰ تومان و تافتون با آرد نوع دو از ۱۲۰۰ به ۱۵۰۰ تومان، تافتون خراسانی از ۱۰۰۰ تومان به ۱۴۰۰ تومان، نان تافتون ماشینی گردان با آرد نوع یک از ۷۰۰ به ۸۵۰ تومان و با آرد نوع دو از ۱۰۰۰ به ۱۲۰۰ تومان شد.

نکته قابل‌توجه اینکه در ابلاغیه وزارت کشور، قیمت هر قرص نان سنگک ساده از ۳۰۰۰ به ۵۰۰۰ تومان افزایش یافته است؛ اما واقعیت این است که سنگک قبل از این ابلاغیه و در ۱.۵ سال قبل مشمول آرد یارانه‌ای درجه‌دو شده و قیمت آن از ۳ هزار تومان به ۵ هزار تومان افزایش یافته بود؛ درنتیجه قیمت این نوع نان در مقطع فعلی تغییر نمی‌کند.

بارگذاری آپشن نان در کارت‌خوان نانوایی

بر اساس ابلاغیه وزارت کشور، گزینه کنجد نیز به کارت‌خوان‌های هوشمند عرضه نان اضافه شده و مشتریان می‌توانند در این قسمت به ازای هر نان می‌توانند ۱۰ تا ۳۰ گرم کنجد خریداری کنند. قیمت هر واحد ۱۰ گرمی کنجد ۱۵۰۰ تومان تعیین شده و نانوایان از این کنجد خریداری شده توسط مشتری در پخت نان استفاده خواهند کرد و مشتری نان کنجددار تحویل می‌گیرد.

وعده تشدید نظارت بر قیمت نان

حمیدرضا رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به افزایش قیمت نان اعلام کرد: پس از اعمال قیمت‌های جدید، نظارت‌ها تشدید و با هرگونه تخلفی توسط دستگاه‌های تعزیراتی و نظارتی برخورد قانونی خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه ما مکلف هستیم قانون را اجرا کنیم، گفت: نانوایان باید طبق نرخ‌نامه‌ای که ارائه می‌شود نان را عرضه کنند و در صورت تخلف دستگاه‌های تعزیراتی و بازرسی، برخورد قانونی و اعمال قانون خواهند کرد.

از نان آزاد و اینترنتی چه خبر؟

نانوایی‌های آزادپز کلاً در قید قیمت‌گذاری نیستند و غالباً نان تعریف شده به‌عنوان نان یارانه‌ای نیز پخت نمی‌کنند. آنها نان را با اندازه‌های بزرگ‌تر و با اضافه کردن مواردی نظیر کنجد، سبوس، سیاه‌دانه و ... با قیمتی به‌مراتب بالاتر از نرخ مصوب می‌فروشند و ملاک قیمت‌گذاری آنها میزان تقاضای مشتریان و رضایت آنهاست.

بسیاری از این نانوایی‌ها در سکو‌های اینترنتی هم فعال هستند و نان را هم قیمت یا کمی بالاتر از قیمت مغازه به مشتریان اینترنتی می‌فروشند؛ البته این خریداران باید علاوه بر قیمت نان، کرایه پیک موتوری هم پرداخت کنند.

جزئیات افزایش قیمت نان در تهران | از نان آزاد و اینترنتی چه خبر؟

منبع: روزنامه همشهری

tags # نان
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون