پارالمپیک شبیه المپیک؛ ایران در دایره مدال‌های تکراری و همیشگی

پارالمپیک شبیه المپیک؛ ایران در دایره مدال‌های تکراری و همیشگی
مدال‌های ایران مثل ادوار قبلی محدود به چند رشته خاص و همیشگی می‌شود.
کد خبر: ۳۳۵۰۵
|
۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴

پس از ۱۱ روز رقابت فشرده و کسب ۲۴ مدال رنگارنگ پرونده حضور کاروان فرزندان ایران در هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک در پاریس ۲۰۲۴ بسته شد.

کاروان ایران با نام "فرزندان ایران" در این دوره از بازی‌ها با ۶۵ ورزشکار در ۱۰ رشته والیبال نشسته، پاراوزنه برداری، پاراجودو، پاراشنا، پاراتکواندو، پارادوومیدانی، گلبال، پاراتیر و کمان، پاراتیراندازی و پاراکانو شرکت داشت و در نهایت با کسب ۲۴ مدال رنگارنگ شامل ۸ نشان طلا، ۱۰ نقره، ۷ برنز و ایستادن در جایگاه چهاردهم جدول رده بندی به کار خود پایان داد.

عملکرد کاروان ایران در این دوره از رقابت‌ها در مقایسه با دوره قبلی در توکیو ۲۰۲۰ یک نزول حداقلی را نشان می‌دهد. ۴ سال پیش در توکیو کاروان ایران همین تعداد مدال را کسب کرد، اما تعداد طلا‌های ایران دورقمی بود و کاروان ایران موفق شد ۱۲ مدال طلا را کسب کند و به مدد این تعداد طلا در جایگاه سیزدهم جدول کسب مدال ایستاد. 

در پاریس از منظر کسب طلا نزول قابل توجهی داشتیم و ۴ طلا کمتر گرفتیم تا به همین دلیل یک پله نزول را در جدول بازی‌ها تجربه کنیم. 

این در حالیست که پیش از آغاز رقاب‌تها مسئولین کمیته پارالمپیک در پیش، بینی‌های خود برای این دوره از ۹ طلای قطعی صحبت می‌کردند و اعتقاد داشتند ۵ مدال نقره نزدیک به طلا خواهیم داشت که البته این پیش بینی محقق نشد و در نهایت از ۹ طلای قطعی یک طلا کمتر گرفتیم. انچه نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌های صورت گرفته با واقعیت فاصله داشته و چندان واقع بینانه صورت نگرفته. 

نکته قابل توجه دیگر اینکه مدال‌های ایران مثل ادوار قبلی محدود به چند رشته خاص و همیشگی می‌شود و از مدال آوری در رشته‌های دیگر و جدید دور افتاده ایم. 

در رشته‌های پارالمپیکی برای ما چند رشته سنتی همانند والیبال نشسته، پاراوزنه برداری، پارتیراندازی، پاراتکواندو و پارادوومیدانی مدال می‌آورند و در بقیه رشته‌های دیگر کماکان از مدال سهمی نداریم. در رشته‌های مهم و تاثیرگذار و پرمدال نظیر پاراشنا و یا پاراکانو با وجود داشتن نماینده ایران هیچ مدالی نگرفت. 

در رشته‌های مهمی همچون بسکتبال با ویلچر یا فوتبال نابینایان ایران فاصله بعیدی با سطح اول و مدال آوری دارد و در رشته‌های جذابی همانند شمشیربازی با ویلچر یا تنیس با ویلچر هم اساسا ورزش پارالمپیکی ایران هیچ سرمایه گذاری خاصی نکرده و این رشته‌ها مهجور مانده اند. 

این آفت مدال‌آوری در رشته‌های تکراری درست همانند اتفاقیست که در المپیک نیز گریبان ورزش ایران را گرفت و تنها در ۲ رشته کشتی و تکواندو ایران در پاریس مدال گرفت و در سایر رشته‌ها تنها تماشاگر بود. 

تکرار همین سناریو و نقطه ضعف در بازی‌های پارالمپیک نشان می‌دهد که ورزش ایران مدتهاست در یک دایره تکراری گیر افتاده و سالهاست از آن خروج نکرده. ورزشی که تنها در چند رشته خاص مدعیست و صاحب سبک است و در اکثر رشته‌های دیگر هیچ حرفی برای گفتن ندارد. 

منبع: خبرآنلاین

این آفت بزرگیست که سال‌هاست ورزش ایران را اسیر خود کرده و برای برون رفت از آن نیازمند یک نگاه تحولی در ورزش و سرمایه گذاری هدفمند و اصولی هستیم تا از این دایره تکرار خارج شویم. ورزش ایران نیازمند هوای تازه و اتفاقات جدید است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون