طراح مد مشهور؛ لباستان را نشویید!

طراح مد مشهور؛ لباستان را نشویید!
افراد زیادی از روی عادت لباس‌های‌شان را پس از هر بار پوشیدن می‌شویند؛ اما آیا این‌قدر شست‌وشو لازم است؟
کد خبر: ۳۲۹۳۰
|
۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۶

جنبش «بدون شست‌وشو» با بیش از ۱۵ میلیون بازدید در شبکه اجتماعی تیک‌تاک محبوب شده است. اولین بار استلا مک کارتنی، طراح مد بریتانیایی، این موضوع را مطرح کرد. او به روزنامه آبزرور گفت: «اساسا در زندگی قانونی بدیهی (وجود دارد)، اگر واقعا مجبور نیستید چیزی را تمیز کنید آن را تمیز نکنید.»

به گزارش پایگاه اینترنتی ام‌اس‌ان، این گروه از مردم می‌خواهند لباس و مویشان را کمتر بشویند یا حتی اصلا نشویند و هدفشان هم رفع نگرانی‌های مربوط به گرمایش جهانی است. شوینده‌های کربن فشرده بر محیط‌زیست تاثیر منفی می‌گذارند و این امر به میزان استفاده و مصرف آب در حمام نیز مربوط است. 

مسئله بهداشت

افراد زیادی از روی عادت لباس‌های‌شان را پس از هر بار پوشیدن می‌شویند؛ اما آیا این‌قدر شست‌وشو لازم است؟

شست‌وشو تنها به ظاهر مربوط نیست و بیشتر مسئله‌ای بهداشتی است. البته به این هم مربوط است که وقتی لباس تمیز نمی‌پوشیم چه احساسی به ما دست می‌دهد. بوی عرق معمولا عامل اصلی شستن لباس‌هاست، اما بعید است که روال روزانه کار، مخصوصا در محیط‌های اداری، سبب شود لباس آن‌قدر کثیف و آغشته به عرق شود که نیاز باشد هر بار آن را بشوییم.

این بدان معناست که می‌توانیم لباسمان را چند بار بپوشیم بی‌آنکه بوی ناخوشایندی بگیرد. همچنین می‌توانیم در انتخاب لباس‌هایمان تجدید نظر کنیم و پارچه‌هایی مانند پنبه را انتخاب کنیم که بافت تنک‌تری دارند و کمتر موجب تعریق می‌شوند. یا موادی مانند پشم را برگزینیم که به‌دلیل خاصیت خودکار تمیزشوندگی و بی‌بویی‌شان معروف‌اند.

جی‌جی حدید، که شرکتش لباس‌هایی از جنس پشم کشمیر تولید می‌کند، قانونی طلایی از مادربزرگش آموخته است: نباید ژاکت کشمیر را شست. «به‌جای اینکه ژاکتتان را پس از هر بار پوشیدن بشویید آن را در هوای آزاد آویزان کنید، چون کشمیر از الیاف طبیعی است و بو را در خودش نگه نمی‌دارد.»

علاوه بر این، گفته می‌شود که شستن کمتر لباس‌ها درواقع در ماندگاری لباس موثر است، که خود مزیتی دیگر برای محیط‌زیست است. مخصوصا درباره شلوار جین توصیه‌شده تا وقتی شلوار یا لباس جدیدی از جنس دنیم (جین) خودش را در بدنتان جا نینداخته است آن را نشویید تا شکل بدن و لباستان با هم هماهنگ شود.

برگردیم به «قانون بدیهی» مک کارتنی. جایی که شما در آن زندگی می‌کنید عاملی کلیدی در پیروی از این توصیه است.

اگر در یک کشور گرمسیری زندگی می‌کنید جلوگیری از تعریق دشوار است و پشم قطعا بهترین گزینه برای لباس نیست. یک راه‌حل بهتر از روش «بدون شست‌وشو»، شست‌وشوی سرد و محدود است.

 به جای آنکه لباستان را چند ساعت به ماشین رخت‌شویی و پودر لباسشویی بسپارید، آن را به‌سادگی با آب سرد و صابون بشویید که برای تمیز کردن و از بین بردن بوی عرق کفایت می‌کند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون