مدال‌های نقره و برنز برای تکواندوکاران زن ایرانی و افغان

تاریخ‌سازی «زهرا و زکیه» در پارالمپیک پاریس

تاریخ‌سازی «زهرا و زکیه» در پارالمپیک پاریس
زهرا رحیمی که برای نخستین بار در این بازی‌ها حضور دارد موفق شد نخستین کاروان ورزش ایران در پارالمپیک پاریس را کسب نماید.
News ID: ۳۲۴۳۹
|
۰۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰

زی‌سان: تکواندوکاران زن ایران و افغان موفق شدند در بازی‌های پارالمپیک پاریس با شکست حریفان خود به روی سکو بروند.

در ادامه بازی‌های پارالمپیک پاریس زهرا رحیمی دختر ۱۵ ساله ایرانی توانست در وزن منفی ۵۲ کیلوگرم با شکست رقبای خود به فینال این مسابقات راه یابد. او در مراحل مقدماتی، یک چهارم و نیمه نهایی توانسته بود به ترتیب حریفانی از چین، برزیل و گرجستان را شکست دهد. رحیمی، اما در دیدار پایانی با نتیجه ۵-۲ مغلوب رقیب خود از کشور مغولستان شد و به مدال نقره بسنده کرد.

تاریخ‌سازی «زهرا و زکیه» در پارالمپیک پاریس

مدال نقره او را جکی چان، بازیگر سرشناس سینمای جهان به ورزشکار ایرانی اعطا کرد.

رحیمی که برای نخستین بار در این بازی‌ها حضور دارد موفق شد نخستین کاروان ورزش ایران در پارالمپیک پاریس را کسب نماید.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور در حساب توییتری خود به موفقیت رحیمی واکنش نشان داد و با انتشار پیامی به این ورزشکار تبریک گفت. پزشکیان در پیام تبریک خود نوشت: «دخترم زهرا خانم، کسب مدال نقره در اولین تجربه حضورت در پارالمپیک به عنوان جوان‌ترین عضو کاروان کشورمان باعث افتخار است. هنوز اول راه است، تو راه موفقیت را یاد گرفتی، همینطور ادامه بده. شاد و پیروز باشی.»

کاروان ورزشی ایران با ۶۵ ورزشکار در ۱۰ رشته، عازم فرانسه شده تا در هفدمین دوره بازی‌های پارالمپیک تابستانی به رقابت بپردازد.

اما یکی دیگر از اتفاقات مهم در همین رشته ورزشی برای زکیه خدادای در وزن منفی ۴۷ کیلوگرم رقم خورد. ورزشکار اهل افغانستان که در تیم پناهجویان در این رقابت‌ها حضور دارد توانست با شکست رقبای خود به مدال برنز دست یابد. خدادادی ۲۵ ساله که تنها ورزشکار افغان حاضر در بازی‌های پارالمپیک پاریس است در روز‌های گذشته هم توجهات بسیاری را به خود جلب کرده بود.

خدادادی موفق شد با شکست حریفی از کشور ترکیه به مدال برنز دست یابد. او پس از شنیدن صدای زنگ پایان مبارزه کلاه خود را به نشانه پیروزی به هوا پرتاب کرد و همراه با تماشاگران حاضر در سالن خوشحالی کرد. او در ادامه در حالی که صدایش از احساس می‌لرزید، گفت: «لحظه‌ای سورئال بود، وقتی فهمیدم برنز گرفته‌ام، قلبم به تپش افتاد. برای رسیدن به اینجا خیلی چیز‌ها را پشت سر گذاشتم. این مدال برای تمام زنان افغانستان و همه پناهندگان جهان است. امیدوارم روزی در کشور من صلح برقرار شود.»

تاریخ‌سازی «زهرا و زکیه» در پارالمپیک پاریس

خدادادی که بدون یک ساعد به دنیا آمد، تمرین تکواندو را در ۱۱ سالگی در یک سالن ورزشی مخفی در زادگاهش هرات، در غرب افغانستان آغاز کرد.

او که در ابتدا به دنبال ظهور طالبان در سال ۲۰۲۱ از شرکت در مسابقات منع شد، بعدا از افغانستان خارج و پس از درخواست جامعه بین‌المللی اجازه یافت در المپیک توکیو برای کشورش شرکت کند.

پس از آن مسابقات، او در پاریس اقامت گزید و بعداً به او این فرصت پیشنهاد شد تا با تیم پناهندگان در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس رقابت کند.

خدادادی پس از کسب مدال برنز گفت: «این مدال برای من همه چیز است، امروز را هرگز فراموش نمی‌کنم. من به دلیل حمایت بزرگی که از سوی جمعیت داشتم برنده شدم.»

این زن ۲۵ ساله با کسب این مدال توانست نخستین نشان کاروان ورزشی تیم پناهندگان را در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ کسب نماید.

سایر اخبار
ارسال نظرات
non-publishable: ۰ | Under Review: ۰ | Published:
گوناگون