از هزینه‌های هنگفت لیگ فوتبال عربستان سعودی چه می‌دانیم؟

از هزینه‌های هنگفت لیگ فوتبال عربستان سعودی چه می‌دانیم؟
فصل ۲۵-۲۰۲۴ لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی از پنجشنبه (۲۲ اوت) آغاز شد. یک سال پیش به نظر می‌رسید که ستارگان فوتبال جهان روزانه راهی ریاض، جده و سایر شهر‌های آن کشور می‌شوند.
کد خبر: ۳۱۸۹۳
|
۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۳

فصل ۲۵-۲۰۲۴ لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی از پنجشنبه (۲۲ اوت) آغاز شد. یک سال پیش به نظر می‌رسید که ستارگان فوتبال جهان روزانه راهی ریاض، جده و سایر شهر‌های آن کشور می‌شوند.

در مجموع ۷۰۰ میلیون پوند خرج خریدن بازیکنان نامداری مانند نیمار، کریم بنزما و ریاض محرز شد؛ فوق ستاره‌هایی که به دنبال کریستیانو رونالدو راهی خاور میانه شدند.

اگر در انتظار هزینه‌های بی‌محابا مثل پارسال هستید باید گفت که انتظارتان برآورده نشده است، هرچند که در کل هم بازار نقل و انتقالات جهانی فوتبال افت کرده است.

سایمون چدویک، استاد ورزش و اقتصاد ژئوپولتیک دانشکده مدیریت و اقتصاد پاریس، به بی‌بی‌سی گفت: «این یک تابستان نسبتا آرام در دنیای فوتبال بود.»

چدویک دلیل این قضیه را «ترکیبی از شرایط سخت اقتصادی، پایان دیرهنگام مسابقات ملی قاره‌ای و باشگاه‌هایی می‌داند که در نقاط مختلف تلاش می‌کنند به قانون‌های محلی وفادار بمانند.»

گرچه شایعاتی در مورد مذاکره با محمد صلاح مهاجم لیورپول و وینیسیوس جونیور، مهاجم رئال مادرید، شنیده شد، اما هنوز خبری از یک انتقال پر سر و صدا به فوتبال عربستان نیست.

ایوان تونی، مهاجم برنتفورد و تیم ملی انگلیس، تازه‌ترین بازیکنی است که مورد توجه تیم‌های عربستانی قرار گرفته است، ولی باشگاه انگلیسی مدتی قبل پیشنهاد ۳۵ میلیون پوندی الاهلی برای این بازیکن ۲۸ ساله را رد کرد.

چدویک می‌گوید: «مشکل پرداخت هزینه‌های هنگفت برای ستاره‌های وارداتی این است که در صورت ادامه‌اش نمی‌توان نقطه پایانی برای آن در نظر گرفت.»

«این کار خرج زیادی دارد، موفقیت را تضمین نمی‌کند، موجب بی‌ثباتی است و عملکرد تیم ملی را تضعیف می‌کند. الان در مقایسه با دو سال پیش احتمالا تفکر استراژیک‌تری در فوتبال عربستان سعودی وجود دارد.»

با این حال هنوز هم ستاره‌های بزرگی در فوتبال عربستان شاغل هستند. این لیگ ۱۴ بازیکن در رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ داشت از جمله مریخ دمیرال، دفاع وسط باشگاه الاهلی و تیم ملی ترکیه.

دمیرال به بی‌بی‌سی گفت: «ما به همه ثابت کردیم که لیگ حرفه‌ای عربستان لیگ آسانی نیست. ما آنجا سخت تلاش می‌کنیم و تمرینات و بازی‌های ما آن گونه که همه تصور می‌کنند، راحت نیست.»

الاهلی یکی از «چهار بزرگ» رقابت‌های باشگاهی عربستان است که فصل گذشته در لیگ سوم شد و مالکیت آن به عهده صندوق سرمایه‌گذاری عمومی آن کشور است. این صندوق مالکیت باشگاه نیوکاسل انگلیس را هم به عهده دارد.

الهلال که با ۱۹ قهرمانی بهترین باشگاه عربستان است، فصل قبل با ۱۴ اختلاف امتیاز نسبت به النصر قهرمان شد و با ۳۴ پیروزی متوالی رکورد جهان را در اختیار گرفت.

الکساندر میتروویچ از فولام و روبن نوس از ولورهمپتون راهی این تیم شدند. تنها بازیکنی که بیشتر از مهاجم صربستانی گل زد رونالدو بود و تنها کسی که بیش از نوس پاس گل داد، محرز. این در حالی است که خط دفاعی این تیم به رهبری کالیدو کولیبالی به کمتر تیمی اجازه خودنمایی داد.

حالا بزرگ‌ترین سئوال، زمان بازگشت نیمار است؛ ستاره‌ای که تا قبل مصدومیت رباط زانویش در اکتبر فقط ۵ بازی کرده بود. به نظر می‌رسد که جواب این سئوال در ماه سپتامبر مشخص خواهد شد.

النصر فصل گذشته را دست خالی تمام کرد، هرچند که ۱۰۰ گل زد و لیگ را با ۱۷ امتیاز اختلاف نسبت به الاهلی، تیم سوم لیگ، تمام کرد. این حقیقت که النصر یک ماشین برنده بود، فشار روانی روی سرمربی این تیم، لوئیس کاسترو، را کم نکرده است، به خصوص با یک پیش فصل ضعیف که نقطه اوجش شکست ۱-۴ مقابل الهلال در فینال سوپرجام بود.

رونالدو باز هم در سر خط خبر‌ها خواهد ماند، هرچند نمی‌توان با قطعیت گفت که می‌تواند به رکورد ۳۵ گل فصل گذشته‌اش (که رکورد لیگ هم بود) برسد. ستاره ۳۹ ساله پرتغالی رقبای سرسختی مثل سادیو مانه، آیمریک لاپورته و مارچلو بروزوویچ را کنار خودش می‌بیند.

باشگاه الاتحاد از جده که با شایستگی قهرمان فصل ۲۳-۲۰۲۲ لیگ شد، پارسال در رتبه پنجم جدول قرار گرفت. این نتیجه به رغم جذب ستاره‌های بزرگی مانند انگولو کانته، کریم بنزما و فابیانو بدست آمد و در نتیجه نونو اسپریتو سانتو خیلی روی نیمکت دوام نیاورد و جایش را به مارچلو گایاردو داد.

این آرژانتینی هم جایش را به لوران بلان داد و حالا تیم بدون این که درگیر رقابت‌های آسیایی باشد، موسی دیابی را هم با ۵۰ میلیون پوند (رکورد نقل و انتقالات تابستان کنونی تا این لحظه) از استون ویلا جذب کرده و انتظار تماشاگرانش را بسیار بالا برده است.

الاهلی، همشهری این تیم، هم خط حمله جذابی با حضور محرز، روبرتو فرمینو و فراس بریکان (بهترین گلزن عربستانی لیگ) دارد.

آلن سن ماکسیمین تیم را به مقصد فنر باغچه ترکیه ترک کرد و از بازی‌ها پیش فصل به نظر می‌رسد که فرمینو، مهاجم سابق لیورپول، هم با اوج فاصله دارد. هواداران این تیم حالا منتظرند که با حضور ماتیاس جیسل، سرمربی آلمانی، مقام سوم فصل قبل را به قهرمانی در این فصل بدل کند.

دمیرال گفت: «تماشگران ما فوق‌العاده‌اند به خصوص در بازی‌های خارج از خانه که با تعدادی فوق‌العاده مثلا ۲۰ هزار نفر آنجا هستند.»

«این برای ما و به‌خصوص برای بازیکنان خیلی خوب است، چون همیشه احساس می‌کنیم که حمایت می‌شویم. در لیگ عربستان هوادارانی ... پیدا نمی‌شوند و برای همین معتقدم که خوش شانس هستیم.»

در مجموع هم این لیگ امیدوار است که رکورد متوسط حضور تماشاگران در فصل قبل را که ۸ هزار نفر بود، بهبود پیدا کند. در واقع حضور تماشگران «چهار بزرگ» خیلی خوب است و اولویت اصلی افزایش میزان تماشاگران سایر تیم‌ها است.

اوبامیانگ در میان تازه واردان

در داخل زمین هم اوضاع این گونه است. پس از قهرمانی الاتفاق در سال ۱۹۸۷، فقط دو باشگاه توانسته‌اند اقتدار «چهار بزرگ» را به چالش بکشند: الفاتح و الشباب که فصل قبل به ترتیب هفتم و هشتم شدند.

التعاون که فصل قبل چهارم شد، با تمام قوا تلاش می‌کند که نمایشی مشابه داشته باشد. الاتفاق هم که با هدایت استیون جرارد به رتبه ششم رسید، با جذب مرک روداک، دروازه‌بان فولام، به دنبال عملکردی بهتر است.

القادسیه، که فصل پیش به بالاترین سطح فوتبال عربستان صعود کرد، دیگر تیمی است که نگاه‌های زیادی را به دنبال خود دارد. این تیم از شهر خبار در شرق کشور است و به آرامکو، غول نفتی عربستان سعودی و یکی از ثروتمندترین شرکت‌های دنیا، تعلق دارد.

رابی فاولر، سرمربی تیم، به رغم شکست‌ناپذیری در هشت بازی ابتدای فصل اخراج شد و جانشینش، میشل، تیم را به دسته بالاتر رساند.

برای داشتن برآوردی بهتر باید بگوییم که این باشگاه در نقل و انتقالات بسیار فعال بوده است. پی‌یر امریک اوبامیانگ از مارسی راهی تیم شد و به ناچو، مدافع وسط تیم ملی اسپانیا پیوست که از رئال مادرید به این تیم آمده بود.

به این ترتیب یک گروه اسپانیایی زبان قدرتمند در باشگاه تشکیل شده است، گروهی با حضور خولایان کینیونس ملی‌پوش مکزیکی، آندره کارریو از پرو، ناهیتان ناندز از اروگوئه و ازکل فرناندز عضو تیم زیر ۲۳ سال آرژانتین.

منبع: بی‌بی سی

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون