قانون جدید طالبان؛

جزئیات قانون امر به معروف طالبان؛ از منع دوستی با کفار تا عورت دانستن صدا و صورت زنان و ریش داشتن مردان

جزئیات قانون امر به معروف طالبان؛ از منع دوستی با کفار تا عورت دانستن صدا و صورت زنان و ریش داشتن مردان
در قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان آمده است که پخش صدای زنان حتی اگر تلاوت قرآن باشد ممنوع است
کد خبر: ۳۱۷۰۴
|
۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲

زی‌سان: ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، «قانون امر به معروف و نهی از منکر» را در یک مقدمه، چهار فصل و ۳۵ ماده توشیح کرد که به‌شکل بی‌سابقه‌ای محدودیت‌هایی را برای زنان، مردان و جامعه افغانستان وضع کرده است. 

در این قانون، که رهبر طالبان و وزیر امر به معروف این گروه عملی شدن آن را الزامی دانسته‌اند، آمده است که دوستی با کفار از منکرات است و صدا، صورت و بدن زنان عورت است (یعنی باید پوشیده و پنهان شود). در این قانون تاکید شده است که نشر صدای زنان حتی اگر تلاوت قرآن باشد ممنوع است.

وزارت عدلیه (دادگستری) رژیم طالبان روز پنج‌شنبه اول شهریور از چاپ و نشر این قانون در مجله رسمی این وزارتخانه خبر داد و گفت این قانون از زمان توشیح قابل اجرا است. ماده سیزدهم این قانون به مسائل مرتبط با زنان و به‌ویژه حجاب اختصاص یافته است و در آن محدودیت‌های جدیدی برای زنان وضع شده است. در بند اول این ماده آمده است که براساس شریعت «ستر تمام بدن زن الزامی است».

بند دوم این ماده می‌افزاید که پنهان کردن صورت زنان به سبب ترس از فتنه ضروری است و بند سوم نیز می‌گوید صدای زنان عورت است و حتی اگر خواندن نعت‌ها و قرائت قرآن باشد.

هرچند پیش از این نیز دفتر رهبر طالبان و ماموران وزارت امر به معروف و نهی از منکر این گروه محدودیت‌های زیادی برای زنان وضع کرده‌اند، اما قانونی که ملا هبت‌الله توشیح کرده است طرح کامل و جامعی از همه فرامین و محدودیت‌های صادرشده در سه سال گذشته است.

در بند چهارم ماده سیزدهم که به حجاب زنان اختصاص دارد آمده است که «لباس زنان نباید نازک، کوتاه و چسبان باشد.» در بند پنجم این ماده به زنان دستور داده شده است که «مکلف‌اند بدن و صورت خویش را از مردان نامحرم پنهان کنند».

بند هفتم این ماده می‌گوید اگر زنی برای برطرف ساختن نیاز ضروری از خانه بیرون می‌رود، «مکلف است که صدا، صورت و بدن خود را پوشیده نگه دارد».

در این قانون همچنین به رسانه‌ها دستور داده شده است که از نشر عکس موجودات زنده خودداری کنند و مطالبی که در آن به مسلمانان توهین شده است نشر نکنند. در بخش دیگری از این قانون به مسائلی مانند پرداختن زکات به ماموران طالبان دستور‌هایی آمده است و تاکید شده است که بازرگانان، کشاورزان و دیگر کسبه باید زکات بپردازند.

در قانون صادرشده رهبر طالبان همچنین به رانندگان خودرو‌های مسافربری دستور داده شده است که از پخش موسیقی در خودرو، سوار کردن زنان بدون حجاب و یا زنانی که مرد محرم با خود ندارند خودداری کنند.

در این قانون همچنین تماشای عکس و فیلم موجودات زنده در کامپیوتر، موبایل و دیگر وسایل ارتباطی و همچنین تراشیدن و یا کوتاه کردن ریش، دوستی با کفار و کمک به آنان و پوشیدن لباس مشابه آنان از منکرات دانسته شده است.

در اطلاعیه‌ای که وزارت عدلیه طالبان درمورد توشیح و چاپ این قانون منتشر کرده آمده است که مردان نیز در «ستر عورت» باید براساس این قانون عمل کنند و همه مردم افغانستان ملزم به پیروی از این قانون‌اند. در این اطلاعیه تاکید شده است که ماموران وزارت امر به معروف طالبان مکلف‌اند تا جزئیات این قانون را در روند نظارت بر زندگی عمومی مردم عملی کنند.

عبدالغفار فاروق، سخن‌گوی وزارت «امر به معروف و نهی از منکر» طالبان، روز پنج‌شنبه در پیامی ویدیویی درمورد قانون توشیح‌شده رهبر طالبان گفت: «این قانون کمک بزرگی به ترویج معروف و پیشگیری از منکر می‌کند.»

محمد خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان که از چهره‌های نزدیک به رهبر این گروه است، روز پنج‌شنبه در نشستی در مزارشریف گفت همه جزئیاتی که در این قانون آمده است باید عملی شود. حنفی به افرادی که این قانون را نادیده می‌گیرند هشدار داد و گفت این کار برای افراد پیامد خواهد داشت.

توشیح و انتشار این قانون باعث برانگیخته شدن واکنش‌های گسترده زنان و مردان افغانستان شد. گروه‌های اعتراضی زنان افغان که به‌دلیل سرکوب و فشار‌های طالبان بیشتر در بیرون از این کشور حضور دارند، با انتشار پیام‌هایی آن را محکوم کردند و گفتند این قانون محدودیت‌های بی‌پیشینه‌ای (بی‌سابقه‌ای) برای زنان و زندگی عموم شهروندان افغانستان وضع کرده است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون