خبر بد برای عاشقان کوکاکولا؛

بطری‌های پلاستیکی نوشابه را تا باز کردید سر بکشید!

بطری‌های پلاستیکی نوشابه را تا باز کردید سر بکشید!
این انجمن یادآوری می‌کند که در سال‌های اخیر، مطالعاتی وجود داشته که حضور میکروپلاستیک‌ها را در بدن انسان، به ویژه در جفت، شیر مادر، سیستم گوارشی و حتی خون نشان داده‌اند.
کد خبر: ۳۱۶۴۶
|
۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸

زی‌سان: از بستر دریا تا قله هیمالیا، میکروپلاستیک‌ها در همه جا وجود دارند و این‌بار آزمایشات وجود آنها را در برخی نوشابه‌های گازدار ثابت کرد.

 انجمن محیط زیستی «اقدام برای محیط زیست» در آزمایشی که بر روی بطری‌های کوکاکولا و شواپس انجام داد، به وجود زیر پلاستیک‌های مضر در این نوشیدنی‌ها پی برد.

استفن کرکوو، مدیر کل این انجمن حمایت از محیط زیست در بیانیه‌ای مطبوعاتی در روز پنج‌شنبه ۲۲ اوت اعلام کرد که «مصرف کنندگان کوکاکولا باید از ناپایداری مولکولی بطری پلاستیکی مطلع شوند.»

دو آزمایشگاه نمونه‌هایی از بطری‌های کوکاکولا اورجینال یک لیتری و شوآپس یک و نیم لیتری را به نسبت تعداد دفعات مختلف باز کردن درب بطری آزمایش کردند. در این آزمایشات محتوی نوشیدنی‌ها پس از یک‌بار، ده بار و در نهایت بیست بار باز کردن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

با استفاده از تجزیه و تحلیل صورت گرفته به وسیله مادون قرمز، محققان ذرات پلاستیکی کمتر از ۵ میلی‌متری موسوم به میکروپلاستیک متشکل از شش نوع پلیمر مختلف را شناسایی کردند.

این کشف جدید انجمن را شگفت زده کرد، زیرا تولید کنندگان معمولاً فقط دو پلیمر را در تماس با نوشیدنی‌ها اعلام می‌کنند. این دو پلیمر عبارتند از پلی اتیلن (PE) ناشی از درب بطری و پلی اتیلن ترفتالات (PET) ناشی از خود بطری.

نتایج نشان می‌دهد که هر چه درب بطری بیشتر باز شود، تعداد ریز ذرات بیشتر می‌شود. در بطری کوکاکولا پس از حدود بیست بار باز شدن درب آن، مقدار ۴۶ میکرو ذره در لیتر یافت شد و این مقدار برای شوآپس ۶۲ میکروذره در لیتر بود. این انجمن نشان می‌دهد که تخریب درب بطری می‌تواند منشا میکروپلاستیک‌های شناسایی شده باشد.

نانو ذرات پلاستیکی خطرناک‌تر از میکرو ذرات

نتایج مشابهی برای نانوذرات پلاستیک نیز مشاهده شده است. میزان متوسط این نانوذرات با افزایش تعداد باز و بسته شدن بطری‌ها بیشتر می‌شود. این نانوذرات که ۱۰۰۰ برابر کوچکتر از ذرات ریز پلاستیکی هستند، به دلیل اندازه بسیار کوچک‌شان، به راحتی توسط موجودات زنده جذب می‌شوند و بنابراین «خطرات بهداشتی بیشتری» ایجاد می‌کنند.

شرکت شوآپس پس از اعلام نتایج این تحقیق به روزنامه «پاریزیان» اعلام کرد که تمامی بسته‌بندی‌های آن «با الزامات کیفیت مواد غذایی تعیین شده توسط مقامات بهداشتی فرانسه و اروپا» مطابقت دارد. این شرکت اعلام کرد که این ذرات «به عمد به بسته‌بندی‌ها اضافه نشده» و درصورت وجود آن، اشتباهی صورت گرفته است.

بطری‌های پلاستیکی نوشابه را تا باز کردید سر بکشید!

پلاستیک‌ها تا شیر مادر هم نفوذ کرده‌اند

گرچه تحقیق این انجمن به عنوان یک تحقیق علمی شناخته نمی‌شود، اما این انجمن یادآوری می‌کند که «انباشت ذرات ریز پلاستیک در بدن انسان خطرات قابل توجهی برای سلامتی دارد که هنوز به خوبی شناخته نشده است» و از سازمان‌های فرانسوی بهداشت عمومی، آژانس ملی ایمنی غذا و محیط زیست و نیز سازمان رقابت، مصرف و مبارزه با تقلب درخواست کرد تا اقداماتی برای «پایان دادن به این آلودگی تصادفی» اتخاذ کنند.

در ژوئیه ۲۰۲۲، این انجمن محیط زیستی مطالعه مشابهی روی ۹ بطری آب مختلف انجام داده بود.

این ذرات ریز آلاینده که از تخریب محصولات روزمره مانند پلاستیک‌ها، بسته‌بندی‌ها، لباس‌های مصنوعی و دیگر محصولات پلاستیکی به وجود آمده‌اند، در هوا، خاک و آب یافت می‌شوند و حتی در حال نفوذ به زنجیره غذایی ما هستند. به عنوان مثال، آن‌ها به بدن ماهی‌هایی که می‌خوریم، وارد می‌شوند.

این انجمن همچنین یادآوری می‌کند که در سال‌های اخیر، مطالعاتی وجود داشته که حضور میکروپلاستیک‌ها را در بدن انسان، به ویژه در جفت، شیر مادر، سیستم گوارشی و حتی خون نشان داده‌اند.

هرچند تاثیر آنها بر انسان هنوز به خوبی شناخته نشده است، اما شواهد علمی نشان می‌دهند که حضور این ذرات می‌تواند واکنش‌های آلرژیک و آسیب‌های سلولی را ایجاد کند و مواد شیمیایی موجود در آنها نیز با افزایش خطر سرطان، مشکلات باروری و تغییرات در دی‌ان‌ای مرتبط است.

tags # بیماری
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون