موافقت اسرائیل با خروج بخشی از نیروهایش از غزه

موافقت اسرائیل با خروج بخشی از نیروهایش از غزه
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در قطر به خبرنگاران گفت که توافق آتش بس در نوار غزه میان اسرائیل و حماس شامل بند خروج برخی از واحد‌های ارتش رژیم اسرائیل از این منطقه است و تل آویو با این امر موافقت کرده است.
کد خبر: ۳۱۴۲۶
|
۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در قطر به خبرنگاران گفت که توافق آتش بس در نوار غزه میان اسرائیل و حماس شامل بند خروج برخی از واحد‌های ارتش رژیم اسرائیل از این منطقه است و تل آویو با این امر موافقت کرده است.

به گزارش "تاس" وی تاکید کرد: آمریکا هیچ گونه اشغال طولانی مدت غزه توسط اسرائیل را نمی‌پذیرد. به طور مشخص، توافق در مورد برنامه و مکان‌های خروج (ارتش اسرائیل) از غزه بسیار روشن است و اسرائیل با آن موافقت کرده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار‌ها اعلام کرده که این رژیم "مسئولیت امنیتی کلی" غزه را برای "مدت نامحدود" پس از پایان جنگ بر عهده خواهد داشت.

آمریکا با این اظهارات مخالفت کرده است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

وزارت بهداشت غزه سه‌شنبه اعلام کرد شمار شهدای غزه از آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون به ۴۰ هزار و ۱۷۳ نفر و شمار مجروحان هم به ۹۲ هزار و ۸۵۷ نفر رسیده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در تل آویو به خبرنگاران درباره مذاکرات جاری آتش بس غزه گفت که اسرائیل پیشنهاد رفع اختلاف مورد حمایت آمریکا برای آتش بس را پذیرفته است و حماس نیز "موظف" است که همین کار را انجام دهد.

وزیر خارجه دولت دموکرات جو بایدن همچنین گفت: دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل "بسیار سازنده" بود.

بلینکن بر تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل بار دیگر تاکید کرد و افزود: «این تعهدی است که ما هر روز از ۷ اکتبر به آن عمل کرده ایم.»

شبکه العربی، جزئیاتی از پیشنهادات واشنگتن را منتشر کرد که براساس آن، درباره محور فیلادلفیا مذاکرات فنی انجام خواهد گرفت. در طرح مذکور، گفتگو درباره بازسازی نوار غزه در مرحله دوم مذاکرات پیش بینی شده است. همچنین بر ایجاد سازوکار نظارتی برای بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه تاکید شده است.

شبکه المیادین نیز به نقل از یک منبع آگاه فلسطینی خبر داد که پیشنهاد جدید آمریکا با پیشنهادات مورد توافق قبلی طرفین، کاملا متفاوت است و پیشنهاد جدید آمریکا، براساس طرح ماه می‌استوار و با شروط و خواسته‌های جدید رژیم اسرائیل متناسب است.

این منبع فلسطینی افزود: پیشنهاد جدید آمریکا، مشابه موضع رژیم اسرائیل و خواسته‌های جدید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم است. در این پیشنهاد، آتش بس دائمی و همیشگی در نوار غزه، گنجانده نشده است.

به گفته این منبع، براساس طرح پیشنهادی آمریکا، آتش بس دائم در نوار غزه در مرحله دوم و در چارچوب یک سقف مشخصی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و در صورتی که حماس با خواسته‌های اسرائیل موافقت نکند، این رژیم مرحله دوم جنگ را از سر خواهد گرفت.

منبع: ایرنا

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون