نحوه محاسبه و استخراج ساعات فلکی

نحوه محاسبه و استخراج ساعات فلکی
نحوه محاسبه و استخراج ساعات فلکی برای بسیاری از افراد می‌توان جذاب و جالب باشد. در مطلب حاضر روش انجام این موضوع ارائه شده است.
کد خبر: ۳۱۳۲
|
۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹

مبنای این روش محاسباتی است که در کتب روایی و فقهی شیعه آمده و فقهای عظام با همین روش اوقات شرعی را در کتب فقهی خود محاسبه می‌کنند و مراحل محاسبه آن به شرح زیر است:

۱- طبق افق شهر خودتان ساعت دقیق اذان ظهر را معین کنید، می‌توانید ساعت دقیق را از نرم افزار باد صبا تلویزیون و یا تقویم روزانه بگیرید.

۲- به ساعت و دقیقه اذان ظهر به طور کلی در همه روز‌ها یازده ساعت و سی دقیقه اضافه کنید. (۳۰: ۱۱).

۳- عدد به دست آمده حاصل جمع وقت اذان ظهر و عدد (۱۱:۳۰) نیمه شب شرعی را به شما نشان می‌دهد.

مثال فرض کنید اذان ظهر به افق شهر شما (۵۵ (۱۱) است آن را به این عدد (۱۱:۳۰) اضافه کنید، حاصل جمع آن (۲۵: ۲۳) یعنی ساعت یازده و بیست و پنج دقیقه شب نیمه شب شرعی شما است.

۴- به ساعت نیمه شب شرعی به طور ثابت یک ساعت اضافه کنید تا اولین ساعت از ساعات ۲۴ گانه فلکی به دست آید. (۲۵) ۲۴ – ۱ + ۲۵: ۲۳)؛ بنابراین از ساعت یازده و بیست و پنج دقیقه، شب تا ساعت دوازده و بیست پنج دقیقه ساعت اول فلکی و ساعت مریخ است.

۵- به ساعت اول یک ساعت اضافه کنید تا ساعت دوم و ساعت شمس به دست آید و این کار را تا ۲۴ بار ادامه دهید تا ۲۴ ساعت شبانه روز را به دست آورید.

۶- به این ترتیب با پایان یافتن ساعت فلکی اول در ساعت (۲۵: ۲۴) ساعت دوم شروع می‌شود و همینطور تا آخر به عنوان مثال: می‌خواهید ساعت هفتم که ساعت مشتری و سعد است را استخراج کنید در اینجا باید به ساعت نیمه شب شرعی هفت ساعت اضافه کنید تا آن ساعت به دست آید.

۲۳:۲۵ + ۷۶: ۲۵

منبع: کتاب تقویم همسران نوشته حبیب الله تقیان

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون