چی فکر می‌کردیم، چی شد!

هفت غافلگیری کاروان ایران در المپیک پاریس

هفت غافلگیری کاروان ایران در المپیک پاریس
عملکرد کاروان ورزشی ایران با تنها ۴۰ ورزشکار در المپیک ۲۰۲۴ و کسب ۱۲ مدال، به خودی خود غافلگیرکننده است؛ همین نمایش کلی قابل قبول و فراتر از سطح انتظار را هم می‌توان «غافلگیرکننده» نامید.
کد خبر: ۳۰۶۹۰
|
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲

عملکرد کاروان ورزشی ایران با تنها ۴۰ ورزشکار در المپیک ۲۰۲۴ و کسب ۱۲ مدال، به خودی خود غافلگیرکننده است؛ همین نمایش کلی قابل قبول و فراتر از سطح انتظار را هم می‌توان «غافلگیرکننده» نامید.

در این بین، اما جدا از همه نتیجه‌ها و عدد و رقم‌هایی که درباره مسابقات و عملکرد ورزشکاران ایران در المپیک پاریس تا کنون منتشر شده، اتفاقاتی هم بوده که به عنوان غافلگیری‌های کاروان ورزشی ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌توان از آنها یاد کرد.

نمایش تاریخی تکواندو

هفت غافلگیری کاروان ایران در المپیک پاریس؛ چی فکر می‌کردیم، چی شد

تکواندوی ایران، بهترین عملکرد ورزش ایران تا کنون در یک رشته ورزشی در المپیک را داشت. این که همه نفرات اعزامی در یک رشته ورزشی، موفق به کسب مدال شوند، اتفاقی بود که برای نخستین بار، تکواندوکاران ایران در پاریس رقم زدند. بعید است که مسئولان ورزشی هم قبل از مسابقات انتظار چنین نتیجه‌ای را داشتند.

آرین سلیمی (مدال طلا)، مهران برخورداری (مدال نقره)، ناهید کیانی (مدال نقره) و مبینا نعمت‌زاده (مدال برنز) چهار تکواندوکای ایرانی بودند که همگی با سن و سال پایین در المپیک پاریس شرکت کرده بودند. همین هم بخت مدال‌آوری هر چهار نفر آنها را دست‌کم تا دو المپیک بعدی بالا می‌برد.

این را از انگیزه بالای آنها به خوبی می‌توان متوجه شد. انگیزه‌ای که باعث می‌شود آرین سلیمی ۲۰ ساله، بعد از کسب طلا، بگوید که ۳ طلای المپیک می‌خواهد و دوست دارد رکورد هادی ساعی (دو طلا و یک برنز) را بشکند.

به این موفقیت نمایش درخشان زنان را هم اضافه کنید که هم برای اولین بار به فینال المپیک رسیدند و هم توانستند بیش از یک مدال کسب کنند.

کشتی فرنگی با درخشش ساروی و اسماعیلی

هفت غافلگیری کاروان ایران در المپیک پاریس؛ چی فکر می‌کردیم، چی شد

هر چقدر هم که بگوییم مدال‌آوری ایران در کشتی، موضوعی بدیهی است، اما عملکرد فوق‌العاده کشتی فرنگی ایران در المپیک پاریس، فراتر از سطح انتظار بود و بسیاری را غافلگیر کرد.

دو طلایی که هادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم و سعید اسماعیلی در وزن ۶۷ کیلوگرم کسب کردند، تأثیر قابل توجهی در جایگاه نهایی کاروان ایران داشت.

برخی کارشناسان کشتی، برای هادی ساروی مدال نقره را پیش‌بینی کرده بودند، اما او توانست در فینال مقابل آرتور الکسانیان، قهرمان نامدار ارمنستان، با نتیجه ۴-۱ پیروز شود و اولین طلای کاروان ایران در پاریس را به نام خود بزند.

سعید اسماعیلی هم که برای اولین بار در المپیک حاضر می‌شد، تنها ۲۱ سال داشت و بسیاری به دلیل تجربه و سن کم، دستیابی به مدال طلا را برای او سخت می‌دانستند، اما اسماعیلی توانست نخستین تجربه المپیک خود را طلایی کند و بدرخشد.

حسن یزدانی و کتفی که بی‌موقع در رفت

هفت غافلگیری کاروان ایران در المپیک پاریس؛ چی فکر می‌کردیم، چی شد

مصدومیت حسن یزدانی، آزادکار وزن ۸۶ کیلوگرم، و از دست رفتن مدال طلایی که خیلی‌ها در المپیک پاریس از او انتظار داشتند، یکی از بزرگ‌ترین غافلگیری‌های کاروان المپیک ایران در این دوره از رقابت‌ها بود. این در حالی است که دیوید تیلور، بزرگ‌ترین رقیب یزدانی در سال‌های اخیر، هم نتوانسته بود سهمیه حضور در پاریس را به‌دست آورد.

حسن یزدانی با اینکه تا فینال بدون دردسر بالا آمد، اما در همان ابتدای دیدار نهایی کتفش در رفت و در نهایت مسابقه را واگذار کرد.

به رغم جراحی کتف حسن یزدانی، اما گفته می‌شد که او توانسته به شرایط ایده‌آل برسد و مشکلی برای رقابت در المپیک ندارد.

با همین استدلال هم روی نام کامران قاسمپور خط خورد و او مسافر پاریس نشد که همین موضوع بعد از ناکامی یزدانی از کسب طلا، سوژه بسیاری از انتقاد‌ها بود.

بازگشت امیرحسین زارع کامل نشد

هفت غافلگیری کاروان ایران در المپیک پاریس؛ چی فکر می‌کردیم، چی شد

شکست امیرحسین زارع، آزادکار وزن ۱۲۵ کیلوگرم ایران، مقابل گنو پتریاشویلی، نایب‌قهرمان المپیک توکیو، در فینال المپیک پاریس یک غافلگیری غم‌انگیز بود. زارع گرچه توانست به رغم عقب افتادن ۱-۱۰ از حریف گرجستانی‌اش، در ثانیه‌های پایانی نتیجه را ۹-۱۰ کند، اما در نهایت موفق به شکست پتریاشویلی نشد.

زارع بدون شک یکی از امید‌های مسلم کاروان المپیک ایران برای کسب طلا بود. زارع در مسابقات جهانی پارسال حریف گرجستانی را برده بود و امیدوار بود که در پاریس هم بتواند او را شکست دهد.

این در حالی است که شمار زیادی از کشتی‌دوستان ایران از دست رفتن طلای او و ناکامی‌اش در فینال را به دلیل عملکرد ناجوانمردانه حریف گرجستانی می‌دانستند و معتقد بودند که پتریاشویلی با گرفتن وقت‌های استراحت پزشکی پی‌درپی و ضربه زدن بر سر و صورت زارع مانع از پیروزی او شد.

ماجرای عجیب یک سهمیه بادآورده

هفت غافلگیری کاروان ایران در المپیک پاریس؛ چی فکر می‌کردیم، چی شد

کشتی آزاد در وزن ۵۷ کیلوگرم، سهمیه المپیک نداشت. بعد از مصدومیت کشتی‌گیر صربستانی در این وزن، مسئولان فدراسیون با رایزنی توانستند مجوز حضور علیرضا سرلک را به جای کشتی‌گیر صرب در این مسابقات بگیرند. همه این اتفاقات در فاصله ۴۸ ساعت تا وزن‌کشی مسابقات رخ داد. با اینکه ویزا و آیدی کارت سرلک را ۲۴ ساعته آماده کردند، اما در نهایت نتوانست سر ساعت مقرر در سالن وزن‌کشی حاضر شود.

ابراهیم مهربان، دبیر فدراسیون کشتی، درباره این موضوع توضیح داده بود: «او ساعت ۱۸، تهران را به مقصد پاریس ترک کرد، اما با توجه به تاخیر و لغو پروازها، صبح امروز به شهر پاریس رسید. به رغم این‌که به صورت ویژه عازم دهکده بازی‌ها شد، اما یک ساعت دیرتر از موعد مقرر به محل وزن‌کشی رسید و اتحادیه جهانی او را مقابل نماینده ژاپن بازنده کرد.»

ژیمناست ایرانی در فینال المپیک

هفت غافلگیری کاروان ایران در المپیک پاریس؛ چی فکر می‌کردیم، چی شد

مهدی الفتی با درخششی که در رشته ژیمناستیک داشت، بسیار فراتر از انتظار ظاهر شد. ورزش ایران شاید حتی در خواب هم نمی‌دید که در اولین حضور ژیمناستیک در المپیک، بتواند راهی فینال شود.

درست است که مهدی الفتی در نهایت موفق به کسب مدال نشد، اما راهیابی‌اش به فینال و قرار گرفتن در میان هشت نفر پایانی ماده پرش خرک، آن هم با عملکرد دیدنی‌اش در پاریس، به واقع خلق یک شگفتی بود. این در حالی است که احتمالا مسئولان ورزش ایران به همین «نخستین حضور ژیمناستیک ایران در المپیک» هم قانع بودند.

مهدی الفتی در نهایت به رتبه هفتم رسید و در مصاحبه بعد از مسابقه‌اش گفت: «از خودم راضی بودم و تا همین جا هم که رسیدیم برای ژیمناستیک زیاد بود.»

رضا علیپور، مجموعه‌ای از شگفتی‌ها

هفت غافلگیری کاروان ایران در المپیک پاریس؛ چی فکر می‌کردیم، چی شد

رضا علیپور، سنگ‌نورد ایرانی و دارنده عنوان سریع‌ترین مرد عمودی دنیا برای سال‌های متوالی، به خودی خود برای ورزش ایران یک شگفتی است.

او در یک رقابت نزدیک با ساموئل واتسون از آمریکا، با اختلاف چند صدم ثانیه شکست خورد و دستش از مدال کوتاه ماند. واتسون آمریکایی بعد از این مسابقه در صفحه اینستاگرام خود خطاب به علیپور نوشت: «در ورزش ما تو یک افسانه هستی. همه، از جمله همه مدال‌آوران این بازی‌ها، بدون کمک‌های تو به اینجا نمی‌رسیدیم. تو برای من، ورزش‌مان، ایران و کل دنیا یک قهرمانی.»

رضا علیپور، اما بعد از مسابقه‌اش گفت که شرمنده مردم است و به تنهایی همه تلاشش را کرده، اما در نهایت موفق نشده است.

همه اینها، اما وقتی مجموعه غافلگیری را کامل می‌کرد که همزمان بود با پخش ویدئو‌هایی از تمرینات علیپور که خودش آن را «دخمه» نامید و البته با کمترین امکانات.

منبع: بی بی سی

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون