کیلینگزورث بررسی کرد

نتایج تحقیقات جدید: پول واقعا خوشبختی می‌آورد!

نتایج تحقیقات جدید: پول واقعا خوشبختی می‌آورد!
وقتی مردم پول بیشتری دارند، کنترل بیشتری بر زندگی خود دارند و درنهایت آزادی بیشتری برای زندگی کردن به گونه‌ای که دلشان می‌خواهد دارند
کد خبر: ۳۰۴۵۸
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲

زی‌سان: اگرچه این ایده که پول خوشبختی نمی‌آورد در بسیاری از فرهنگ‌ها وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که چندان درست نیست؛ دستکم نتایج به دست آمده در تحقیقی که از سوی متیو کیلینگزورث، پژوهشگر خوشبختی در دانشگاه پنسیلوانیا انجام داده، چنین نشان می‌دهد.

کیلینگزورث می‌گوید: «در تحقیقاتم متوجه شدم که با داشتن درآمد دست‌کم صد‌ها هزار دلاری در سال، حس شادی نیز در ما بطور پیوسته افزایش می‌یابد. اما فراتر از این رقم از درآمد چه؟ آیا شادی همچنان افزایش خواهد یافت یا کم می‌شود؟»

ما می‌دانیم علیرغم آنچه افراد ثروتمند می‌گویند، پول می‌تواند برای انسان خوشبختی بیاورد و درمقابل، زندگی در فقر می‌تواند انسان را سه برابر بیشتر در معرض افسردگی یا اضطراب قرار دهد.

بطور مثال یک پول بادآورده ناگهانی، سطح شادی شما را به میزان قابل توجهی افزایش می‌ده و تحقیقات بطور مکرر نشان داده که درآمد سالانه بالاتر بشدت با شادی و رفاه کلی ارتباط دارد.

اما احتمالاً شنیده‌اید برای مزایایی که پول نقد اضافی به ارمغان می‌آورد، محدودیت‌هایی هم وجود دارد. به عبارت دیگر اگرچه پول زیاد باعث می‌شود به راحتی بتوان از عهده پرداخت اجاره و هزینه خرید غذا برآمد و به این ترتیب شادتر شد، اما اگر به سطح متوسط «هرم مازلو» برسید آیا پول بیشتر تغییر چندانی در وضعیت شادمانی شما بوجود خواهد آورد؟

متیو کیلینگزورث در این تحقیق، داده‌های سه گروه (گروه اول بیش از ۳۳ هزار نفر با درآمد حداقل ۱۰ هزار دلار، و دو گروه دیگر افراد بسیار ثروتمند با ثروت خالص میلیون‌ها دلار) را با هم مقایسه کرد و دریافت که احتمالا فردی مانند ایلان ماسک بسیار شادتر از شماست؛ آنهم با یک فاصله زیاد.

کیلینگزورث می‌نویسد: «افراد ثروتمند از نظر آماری بطور قابل توجهی شادتر از افرادی هستند که بیش از ۵۰۰ هزار دلار درآمد در سال دارند. علاوه بر این نتایج این تحقیق نشان داد که تفاوت سطح شادی میان افراد بسیار ثروتمند و افراد دارای درآمد متوسط، سه برابر بیشتر از تفاوت سطح شادی میان افراد دارای درآمد متوسط و گروه دارای درآمد پایین است. به این ترتیب این ایده که افراد با درآمد متوسط ​​به قلۀ منحنی شادی نزدیک هستند، درست نیست.»

او می‌افزاید: «تفاوت سطح شادی بین ثروتمندترین و فقیرترین افراد نیز بسیار زیاد است. به این ترتیب نتایج این تحقیق نشان داد که ارتباط مثبت و مستقیمی بین میزان پول و شادی وجود دارد.»

به گفته کیلینگزورث، نکته کلیدی تحقیق این است که افراد ثروتمندتر هم می‌توانند کالا‌های مادی بیشتری بخرند و هم «احساس امنیت» بیشتری می‌کنند که همین موضوع باعث تولید پول بیشتری می‌شود.

او می‌گوید: «احساسِ خوبِ داشتنِ کنترل بیشتر بر زندگی، می‌تواند حدود ۷۵ درصد از دلیل ارتباط مستقیم میان پول و شادی را توضیح دهد. به عبارت دیگر، وقتی مردم پول بیشتری دارند، کنترل بیشتری بر زندگی خود دارند و درنهایت آزادی بیشتری برای زندگی کردن به گونه‌ای که دلشان می‌خواهد دارند.»

گزارش کامل این تحقیق را می‌توان در وبسایت Killingsworth’s Happiness Science خواند.

tags # ثروت
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون