کاوشگر شکارچی سیارک NEOWISE ناسا پس از ۱۵ سال خاموش می‌شود

کاوشگر شکارچی سیارک NEOWISE ناسا پس از ۱۵ سال خاموش می‌شود
ناسا رسماً اعلام کرد که پس از ۱۵ سال، به عملیات شکارچی سیارک NEOWISE خاتمه می‌دهد. این کاوشگر تمام مدت فعالیتش در مدار پایینی زمین مشغول جمع‌آوری اطلاعات برای ناسا بود، اما افزایش قابل‌توجه فعالیت‌های خورشیدی توانایی آن برای اکتشافات بیشتر را کاهش داده بود
کد خبر: ۳۰۳۴۳
|
۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸

ناسا رسماً اعلام کرد که پس از ۱۵ سال، به عملیات شکارچی سیارک NEOWISE خاتمه می‌دهد. این کاوشگر تمام مدت فعالیتش در مدار پایینی زمین مشغول جمع‌آوری اطلاعات برای ناسا بود، اما افزایش قابل‌توجه فعالیت‌های خورشیدی توانایی آن برای اکتشافات بیشتر را کاهش داده بود.
 
شکارچی سیارک NEOWISE سال ۲۰۰۹ با اسم و عملیاتی متفاوت به فضا پرتاب شد. این کاوشگر که ابتدا «کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع» یا WISE نامیده می‌شد، توانست تمام آسمان فروسرخ را طی فقط ۷ ماه اسکن کند. در آن زمان، مقامات ناسا اعلام کردند کاوشگر WISE این عملیات را با حساسیت بسیار بیشتری نسبت به کاوشگر‌های پیشین انجام داده است

 کاوشگر NEOWISE نقش پررنگی در اکتشافات ناسا داشته است

پاییز ۲۰۱۰، مایع خنک‌کننده NEOWISE تمام شد و دیگر نمی‌توانست گرمایی را که بر اثر عملیات تولید شده بود، کاهش دهد؛ این مسئله با عملیات کیهانی آن تداخل داشت. اما این پایان کار WISE نبود و ناسا عملیاتی طولانی‌تر به نام «کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع اشیای نزدیک زمین» یا NEOWISE را به آن محول کرد. از آن زمان، کاوشگر NEOWISE مأموریت داشت اجرام موجود در کمربند اصلی بین مریخ و مشتری را بررسی کند.
 
ناسا فوریه ۲۰۱۱، عملیات NEOWISE را موقتاً متوقف کرد. اما پس از ۲ سال و بعد از اینکه مشخص شد این کاوشگر هنوز می‌تواند سیارک‌ها و دنباله‌دار‌هایی را که به زمین نزدیک می‌شوند، رصد کند، مقامات ناسا تصمیم گرفتند NEOWISE را مجدداً عملیاتی کنند. این کاوشگر طی ۱۱ سال گذشته مشغول این عملیات بوده است و اکتشافات قابل‌توجهی نیز انجام داده است؛ برای مثال، ناسا اعلام کرد کاوشگر NEOWISE در مأموریت‌هایش توانسته بیش از ۳۰۰۰ جرم نزدیک به زمین را شناسایی کند که ۲۱۵ مورد آنها برای اخترشناسان ناشناخته بودند.
 
کاوشگر NEOWISE همچنین توانست ۲۵ دنباله‌دار جدید ازجمله دنباله‌دار NEOWISE (یا C/۲۰۲۰ F۳) را کشف کند که سال ۲۰۲۰ در معرض دید عموم قرار گرفتند. اطلاعاتی که کاوشگر NEOWISE جمع‌آوری کرده است، در ساخت نمونه جانشین به ناسا کمک شایانی کرده است. جانشین NEOWISE با نام NEO Surveyor قرار است سال ۲۰۲۷ به فضا پرتاب شود.
 
منبع: دیجیاتو

tags # ناسا
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون