حمله جسورانه ارتش اوکراین به خاک روسیه و به صدا در آمدن زنگ‌های خطر برای پوتین

در استان‌های مرزی روسیه چه خبر است؟

در استان‌های مرزی روسیه چه خبر است؟
اطلاعات موثق کمی در مورد عملیات جسورانه اوکراین وجود دارد و اهداف استراتژیک آن نامشخص است. مقامات اوکراینی از اظهار نظر در مورد این حمله که در حدود ۵۰۰ کیلومتری جنوب غربی مسکو در حال انجام است، خودداری کرده اند.
کد خبر: ۳۰۱۴۹
|
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸

روسیه روز شنبه اعلام کرد که با هدف افزایش امنیت در استان مرزی کورسک، یک عملیات ضد تروریسم را آغاز کرده است. 

این تصمیم در پی حمله غافلگیرانه اخیر نیرو‌های اوکراینی به این منطقه صورت گرفت که ضعف‌های دفاعی نظامی روسیه را پس از نزدیک به ۲ و نیم سال درگیری آشکار کرد.

وزارت دفاع روسیه گزارش داد که درگیری‌ها در استان کورسک همچنان ادامه دارد و ارتش روسیه در حال انجام حملات هوایی علیه نیرو‌های اوکراینی است. این حملات شامل استفاده از یک بمب ترموباریک (گرمافشاری یا بمب خلا) نیز بود، که هم موج انفجار قدرتمندی دارد و هم خلائی ایجاد می‌کند که باعث خفگی اهداف خود می‌شود.

اقدامات اعلام شده برای کورسک، و برای استان‌های همجوار بلگورود و برایانسک که هم مرز با اوکراین هستند، به دولت اجازه می‌دهد تا ساکنان را نقل مکان کند، ارتباطات تلفنی آنها را کنترل کند و وسایل نقلیه آنها را مصادره کند.

اعلام وضعیت اضطراری از سوی روسیه

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که برای مقابله با حمله اوکراین به کورسک، نیرو‌های کمکی شامل چندین موشک‌انداز، توپخانه، تانک، و وسایل نقلیه سنگین به این منطقه اعزام شده است.

الکسی اسمیرنوف، سرپرست فرمانداری کورسک نیز از طریق پیام رسان "تلگرام" وضعیت عملیاتی در منطقه کورسک را دشوار توصیف کرد.

در پی این حمله غافلگیرانه اوکراین، بیش از ۳ هزار نفر از اهالی منطقه از سوی نیرو‌های روسیه تخلیه شده اند.

کورسک در ۵۰۰ کیلومتری جنوب غربی شهر مسکو قرار دارد و این حمله نخستین نفوذ زمینی نیرو‌های اوکراین از آغاز جنگ بین دو کشور است.

"میهایلو پودولیاک" یکی از مشاوران ارشد "ولودیمیر زلنسکی" رئیس‌جمهوری اوکراین، روز پنجشنبه گفت که حملات در مناطق مرزی باعث می‌شود روسیه این واقعیت را درک کند که جنگ به آرامی داخل خاک روسیه می‌شود.

در استان‌های مرزی روسیه چه خبر است؟

وی افزود که موفقیت حمله به کورسک موقعیت اوکراین را در مذاکره احتمالی با روسیه بهبود می‌بخشد.

حمله به کورسک درشرایطی صورت می‌گیرد که اوکراین تلاش می‌کند تا از فشار حملات شدید روسیه به مناطق شرقی خود به ویژه در منطقه "دونتسک" بکاهد.

برخی منابع رسانه‌ای غربی می‌گویند نیرو‌های اوکراینی تاکنون تا عمق ۳۵ کیلومتری خاک روسیه پیشروی کرده اند.

در مقابل روسیه می‌گوید ارتش اوکراین با هزار سرباز و بیش از ده‌ها خودروی زرهی و تانک وارد این کشور شده اند.

وزارت دفاع روسیه گفته مشغول دفع این حمله ارتش اوکراین است و مدعی شده که بیش از ۲۸۰ نیروی اوکراینی در ۲۴ ساعت گذشته کشته شده‌اند. 

همزمان با این پیشروی، ارتش اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک فرودگاه نظامی در عمق خاک روسیه را هدف قرار داده و انبار‌های آن را با بمب‌های هدایت شونده تخریب کرده است.

بر اساس این بیانیه در این حمله که جمعه شب صورت گرفته آتش‌سوزی عظیم و انفجار‌های متعدد در فرودگاه "لیپتسک" واقع در ۳۵۰ کیلومتری مرز اوکراین رخ داده است.

ارتش اوکراین ادعا کرده که از این پایگاه به عنوان آشیانه هواپیما‌های سوخو-۳۴، سوخو-۳۵ و میگ-۳۱ استفاده می‌شد.

در پی این حمله، مقامات منطقه لیپِتسک وضعیت اضطراری در این منطقه اعلام کرده‌اند و انفجار‌ها در یک تاسیسات زیربنایی انرژی را تایید کرده‌اند.

یکی از نگرانی‌های روسیه، حمله نیرو‌های اوکراینی به نیروگاه اتمی کورسک روسیه است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده که وضعیت نیروگاه هسته‌ای کورسک را زیر نظر دارد، اما همزمان نسبت به درگیری‌ها در اطراف این نیروگاه هشدار داده است.

خبرگزاری‌های روسی به نقل از مقامات رسمی این کشور اعلام کردند، روسیه روز شنبه (امروز) "اقدامات ضد تروریسم" را در ۳ منطقه هم مرز با اوکراین اعمال کرده است.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه، اقدامات کمیته ملی ضد تروریسم در کورسک، بلگورود و بریانسک شامل تخلیه احتمالی ساکنان، محدودیت‌های حمل و نقل در مناطق خاص، تشدید تدابیر امنیتی در اطراف مکان‌های حساس و شنود تلفن و سایر ارتباطات است.

در این بیانیه آمده است که این تصمیم "الکساندر بورتنیکوف" رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) در پاسخ به "تلاش بی سابقه اوکراین برای بی ثبات کردن وضعیت در یک سری از مناطق" گرفته شده است.

"ولادیمیر پوتین" رئیس فدراسیون روسیه، این حمله را یک "تحریک بزرگ مقیاس" از سوی اوکراین خوانده است و "والری گراسیموف" رئیس ستاد ارتش روسیه قول داده است که آن را سرکوب کند.

نگرانی از کشیده شدن بلاروس به جنگ

یورش نیرو‌های اوکراینی به خاک روسیه که از روز سه‌شنبه آغاز شد، بزرگترین حمله فرامرزی اوکراین در طول این جنگ است و نگرانی‌هایی را در مورد گسترش نبرد به فراسوی اوکراین ایجاد می‌کند.

نیرو‌های روسیه در کشور بلاروس در همسایگی اوکراین نیز مستقر هستند، اما کرملین تا کنون ارتش خود را از این ناحیه به اوکراین نفرستاده است. الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس روز شنبه اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور، اشیاء نامشخصی را که از اوکراین پرتاب شده بود و بر فراز خاک بلاروس در حال پرواز بودند، سرنگون کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی بلتا، لوکاشنکو گفت: «من نمی‌دانم چرا اوکراین باید این کار را بکند. همانطور که قبلاً گفتم، ما برای آنها روشن کردیم که هرگونه تحریک بی پاسخ نخواهد ماند.»

ویکتور خرنین، وزیر دفاع بلاروس بعداً اعلام کرد که این اشیای نامشخص در حقیقت پهپاد بودند و گفت که لوکاشنکو دستور ارسال نیرو‌های کمکی به مناطق مرزی را داده است.

ژوئیه، مرگبارترین ماه برای غیرنظامیان اوکراینی از آغاز جنگ

به گفته مقامات، یک موشک پرتاب شده از یک هواپیمای روسی روز جمعه به یک مرکز خرید اوکراینی در استان دونتسک اصابت کرد که در نتیجه آن دست کم ۱۴ نفر کشته و ۴۴ نفر دیگر زخمی شدند.

در استان‌های مرزی روسیه چه خبر است؟

وادیم فیلاشکین، فرماندار دونتسک در یک پست تلگرامی گفت: «این یک حمله هدفمند دیگر به یک مکان شلوغ بود و یک اقدام تروریستی دیگر از سوی روس‌ها است.»

این دومین حمله بزرگ به این شهر در تقریبا یک سال گذشته بود. سپتامبر گذشته، یک موشک روسی به بازاری در فضای باز در آنجا اصابت کرد و ۱۷ نفر را کشت.

هیات نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین روز جمعه اعلام کرد که ماه ژوئیه شاهد بیشترین تلفات غیرنظامیان اوکراینی از اکتبر ۲۰۲۲ تاکنون بوده‌ایم. این هیات گفت که خشونت‌های مربوط به درگیری در طول این ماه دست کم ۲۱۹ غیرنظامی را کشته و ۱۰۱۸ نفر را مجروح کردند.

درگیری‌ها هم اکنون در چند کیلومتری داخل مرز است و اهمیت آن منطقه چیست؟

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیرو‌های کمکی برای مقابله با حمله اوکراین به کورسک فرستاده می‌شود و روسیه چندین راکت‌انداز، توپخانه کششی، تانک‌ها و وسایل نقلیه سنگین را در آنجا مستقر کرده است.

این وزارتخانه گزارش داد که هم اکنون درگیری‌ها در حومه شهر سودا، در حدود ۱۰ کیلومتری از مرز است. این شهر دارای یک مرکز ترانزیت خط لوله مهم برای صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا است.

اطلاعات موثق کمی در مورد عملیات جسورانه اوکراین وجود دارد و اهداف استراتژیک آن نامشخص است. مقامات اوکراینی از اظهار نظر در مورد این حمله که در حدود ۵۰۰ کیلومتری جنوب غربی مسکو در حال انجام است، خودداری کرده اند.

جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره تهاجم اوکراین گفت که ایالات متحده «با همتایان اوکراینی خود در تماس است»، اما تا زمانی که «این گفتگو‌ها کامل نشود» اظهار نظری نخواهد کرد.

کربی در پاسخ به سوالی درباره سیاست ایالات متحده در مورد استفاده از تسلیحات آمریکایی گفت: «هیچ تغییری در رویکرد‌های سیاستی ما ایجاد نشده است.»

او افزود: «آن‌ها از آن در منطقه‌ای استفاده می‌کنند که قبلاً گفته بودیم که می‌توانند از سلاح‌های آمریکایی برای حملات فرامرزی استفاده کنند. هدف نهایی در اینجا کمک به اوکراین برای دفاع از خود است.»

 

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون