اعتراضات در بنگلادش

رهبر انقلاب بنگلادش؛ ناهید اسلام کیست و چگونه مردم را علیه شیخ حسینه بسیج کرد؟

رهبر انقلاب بنگلادش؛ ناهید اسلام کیست و چگونه مردم را علیه شیخ حسینه بسیج کرد؟
ناهید اسلام دانشجوی ۲۶ ساله، هماهنگ‌کننده یک جنبش دانشجوییِ متکی به نسل زِد علیه سهمیه‌های مشاغل دولتی در بنگلادش بود که به تدریج به کارزاری برای برکناری شیخ حسینه از قدرت تبدیل شد.
کد خبر: ۲۹۶۹۴
|
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳

زی‌سان: ناهید اسلام، دانشجوی جامعه‌شناسی در دانشگاه داکا است که اغلب در ملاعام با پیشانی‌بند منقش به پرچم بنگلادش حاضر می‌شود.

او رهبری اعتراضاتی را بر عهده داشت که منجر به استعفا و فرار شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش شد که قدرت را برای ۱۵ سال متوالی در اختیار داشت.

این دانشجوی ۲۶ ساله، هماهنگ‌کننده یک جنبش دانشجوییِ متکی به نسل زِد علیه سهمیه‌های مشاغل دولتی در بنگلادش بود که به تدریج به کارزاری برای برکناری شیخ حسینه از قدرت تبدیل شد.

ناهید اسلام در اواسط ژوئیه به شهرت ملی رسید و آن زمانی بود که پلیس بنگلادش او و تعدادی از دانشجویان دانشگاه داکا را در جریان سرکوب اعتراض‌های مرگبار بازداشت کرد.

با وجود سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها در بنگلادش که نزدیک به ۳۰۰ کشته برجای گذاشت که بیشتر از میان دانشجویان جوان بودند، این جنبش ادامه یافت و در نهایت به استعفای شیخ حسینه و فرار او به هند منجر شد.

ناهید اسلام و دیگر رهبران جنبش دانشجویی بنگلادش قرار است روز سه‌شنبه با ژنرال وکر-اوز-زمان، فرمانده ارتش این کشور دیدار کنند. فرمانده ارتش بنگلادش روز دوشنبه با اعلام استعفای شیخ حسینه از سمت نخست‌وزیری، اعلام کرد که ارتش این کشور یک دولت موقت تشکیل خواهد داد.

ناهید اسلام با تأکید بر اینکه دانشجویان هیچ دولتی که تحت هدایت یا حمایت ارتش بنگلادش باشد را نمی‌پذیرند، پیشنهاد داده است که محمد یونس، برنده جایزه نوبل به عنوان «مشاور ارشد» انتخاب شود.

رهبر انقلاب بنگلادش؛ ناهید اسلام کیست و چگونه مردم را علیه شیخ حسینه بسیج کرد؟

او روز سه‌شنبه ۶ اوت در یک پست فیس‌بوکی نوشت: «هیچ دولتی به جز دولتی که ما پیشنهاد کرده‌ایم، پذیرفته نخواهد شد.»

ناهید اسلام روز دوشنبه در کنار دیگر رهبران جنبش دانشجویی گفته بود: «ما به خون‌هایی که شهدا برای هدفمان ریخته‌اند، خیانت نمی‌کنیم.» او در سخنان خود وعده داد که آنها قصد دارند با ایجاد تغییرات بینادی در بنگلادش، این کشور را به یک کشور دموکراتیک‌تر و عادلانه‌تر تبدیل کنند.

ناهید اسلام در سخنان خود با تأکید بر اینکه بنگلادش ۱۷۰ میلیون نفری هرگز به «حکومت فاشیستی» باز نخواهد گشت، از دانشجویان خواست از اقلیت هندو و مکان‌های عبادت آنها محافظت کنند.

او که در سال ۱۹۹۸ در داکا به دنیا آمده، متأهل است و یک برادر کوچک‌تر به نام نکیب دارد. پدرش معلم و مادرش خانه‌دار است. او با انتشار پیام‌هایش در شبکه‌های اجتماعی و نیز نشان دادن پایمردی خود در مسیر آرمان هایش موفق شد، حمایت قابل توجه نسل زدِ بنگلادش را به خود جلب کند.

نکیب اسلام، دانشجوی جغرافیا در گفتگو با رویترز گفت که برادرش «استقامت فوق‌العاده‌ای» دارد و همیشه بر ضرورت تغییرات در بنگلادش تأکید داشته است.

او با اشاره به بازداشت و شکنجه برادرش توسط پلیس، گفت: «با وجود همه اینها، او به مبارزه ادامه می‌دهد. ما به او اعتماد داریم که تسلیم نخواهد شد. به او افتخار می‌کنیم.»

سابرینا کریم، استادیار دانشگاه کرنل که تحقیقاتی در زمینه خشونت‌های سیاسی داشته است در گفتگو با رویترز، روز دوشنبه را روزی تاریخی برای بنگلادش توصیف کرد.

او گفت: «این ممکن است اولین انقلاب موفقیت‌آمیز رهبری شده توسط نسل «زد» (Z) باشد. حتی اگر ارتش در این فرایند دخیل باشد همچنان امیدی به انتقال دموکراتیک وجود داشته دارد.»

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون